Vilka fiskar kan man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GustavL
    • August 2005
    • 3

    Vilka fiskar kan man ha?

    Hej!
    Jag har malawi ciklider och jag undrar om man kan ha typ en pansarmal eller en khuliål akvariumet?

    Tacksam för svar!
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    En pansarmal kan du inte ha, de är stimfiskar och ska hållas i stim om sex fiskar eller fler. Har för mig att kuhli inte heller gillar att vara ensamma.

    Sen skulle jag inte stoppa ner ens en grupp pansarmalar i en malawitank, som bekant lever de ju i helt olika vatten och har olika krav på vattenvärdena. Har du läst något om fiskarna du funderar på att skaffa?
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Luminax
      • July 2005
      • 378

      #3
      Av egen erfarenhet (som kanske inte är rätt i alla fall) är att pansarmalarna blir ihjäljagade av malawina. Så blev det för mej första dagen, morgonen där på fick jag plocka upp 4 st ihjälbitna pansar malar med knappt några fenor kvar. Detta var en albino sort, det kan ju finnas lite robustare pansar malar. Kuhli ålar vet jag faktist inte om dom kan vara tillsammans med malawi. Hämta lite info om dina fiskar som du tänker köpa innan du köper dom, det kan t.ex komma upp att fiskarna du ska ha tillsammans inte vill ha samma värde på vattnet elr något liknande. Sök lite på alla artbeskrivningar här på zoopet, där fick jag väldigt nyttig info innan jag köpte mina malawi.
      Vad har du för malawi i ditt kar?
      Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Lämpligast skulle vara någon malart som kommer från samma område som dina ciklider. Sen måste du kolla upp så cikliderna inte betraktar den arten som mat eller konkurerande om samma revir.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Paula&Jimmy
          • April 2005
          • 397

          #5
          Jag skulle inte rekommendera kuhliål till malawi-fiskarna.. vi har försökt (av godtro till dom på zoo't) att stoppa i andra fiskar som inte kommer från afrika, och dom har gett sig på dessa med full fart direkt. Det spelar ingen roll om du möblerar, matar och släcker, för dom ser direkt att någon annorlunda invånare kommit i..
          Nu vet jag inte om detta gäller alla fiskar, men så har det gått för våra i alla fall..


          Måste berätta om det värsta av dessa missöden.. en grön kulfisk åkte i, han på zoo't sa att denna är tuff så det går bra med malawi.. För det första är det en bräckvattenfisk.. från asien (?).. mycket som inte stämde..
          Våra stora mbunas började glatt tugga på honom och vi räddade honom snabbt som ögat.. efter ett tag såg vi att de som tuggat på honom var blå om läpparna och en simmade upp o ner. I med honom i karantän-tanken, då dog han.
          Läste här på zoopet att köttet på kulfisken är MYCKET GIFTIGT!!
          Proffsiga amatörer (...?)


          Paulas zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...