Vilka ska jag ta bort!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    • April 2005
    • 1061

    Vilka ska jag ta bort!

    Har ett 60liters, i den går nu 2st fjärisciklider som har lagt ägg. Dom skall vara kvar, men vilka av dom andra passar bäst att flyttas till ett annat kar. Har 4st otocinclus affinis,3st black molly och 3st 3cm stora palettciklider. Jag vill att fjärilsynglen skall kläckas och klara sig.Har aldrig fått yngel av fjärilar förut.
    Senast redigerad av rent vatten; 24 August 2005, 10:56.
  • rent vatten
    • April 2005
    • 1061

    #2
    Jag antar att det är antingen Black Molly, eller dom 3cm stora paletterna som kan ta äggen eller ynglen. Vilken av dessa skall bort.

    Kommentar

    • muppins
      • September 2002
      • 1629

      #3
      Om jag var du så hade jag bara behållt fjärilarna och otocinclusarna i det karet...
      /muppins


      Kommentar

      • rent vatten
        • April 2005
        • 1061

        #4
        Har nu tagit bort 2 paletter dom 2 minsta och stoppade dom i yngel karet, den ena av paletterna tog ett guppy yngel direkt men det får jag väl leva med. Tog även bort honan också av Black Molly så nu finns det bara 2 fjärilar, 2hanar Black Moly 1 palett ca 3cm. plus malarna förstås.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av rent vatten
          Har nu tagit bort 2 paletter dom 2 minsta och stoppade dom i yngel karet, den ena av paletterna tog ett guppy yngel direkt men det får jag väl leva med. Tog även bort honan också av Black Molly så nu finns det bara 2 fjärilar, 2hanar Black Moly 1 palett ca 3cm. plus malarna förstås.
          Jag kan inte tänka mig att något av ynglen kommer att överleva i fall det bor någon black molly och/eller palettciklid i akvariet.

          De behöver även nykläckt artemia för att överleva.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • rent vatten
            • April 2005
            • 1061

            #6
            Vad kan man ha med fjärilsciklider då, som inte tar ynglen.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av rent vatten
              Vad kan man ha med fjärilsciklider då, som inte tar ynglen.
              Ottosarna äter inte ynglen.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • rent vatten
                • April 2005
                • 1061

                #8
                Kan man ha ett par räkor.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av rent vatten
                  Kan man ha ett par räkor.
                  Vet faktiskt inte. Men jag tror det beror på vilken art.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • rent vatten
                    • April 2005
                    • 1061

                    #10
                    Men igentligen så skulle jag vilja ha någon fisk i varje skickt i karet. Fjärilarna på botten,någon annan fisk i mitten och någon fisk längst upp i karet. Malarna räknar jag inte, dom skall vara över allt och städa. Tips på andra fiskar då. Som passar med fjärilarna och som inte tar äggen.

                    Kommentar

                    • rent vatten
                      • April 2005
                      • 1061

                      #11
                      Jag har ju nu 2 fjärilar ,4malar=2gånger 5cm och 4gånger 4cm som är lika med 26cm fisk och 26liter vatten. Alltså kan jag ha 34cm fisk till i mitt 60 liters kar.Man brukar säga 1cm fisk per 1liter vatten.
                      Senast redigerad av rent vatten; 27 August 2005, 07:35.

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av rent vatten
                        Jag har ju nu 2 fjärilar ,4malar=2gånger 5cm och 4gånger 4cm som är lika med 26cm fisk och 26liter vatten. Alltså kan jag ha 34cm fisk till i mitt 60 liters kar.Man brukar säga 1cm fisk per 1liter vatten.
                        Det du nämner är ingen vetenskaplig lag, utan snarare en riktlinje vars syfte är säkert att undvika att man överbefolkar. Jämfört med naturen är akvarier nästan alltid överbefolkade i den meningen att det alltid bor fler individer per liter vatten är i det vilda. Det är med andra ord alltid bättre med för få fiskar på liter än för många.

                        I mitt 250 liters akvarium bor det ett par fjärilsciklider, 28 kardinaltetra, 6 pansarmalar, en ancistrus (L183) och en panaque maccus. Fjärilarna har lekt vid flera tillfällen. Men då har äggen alltid blivit uppätna av pansarmalarna eller av panaquen under natten. Fjärilarna lyckas försvara sina ägg så länge belysningen är tänd, men inte på natten. Själv tycker jag inte att detta är ett problem. Eftersom jag hellre vill ha ett fint svartvattensakvarium med flera olika arter än hålla på med fjärilsciklidsuppfödning. Även om de hade lyckats vakta äggen tills de kläckts så hade ynglen säkert blivit uppätna av tetrorna. Men jag tycker ändå att det är trevligt att de leker. Det tyder på att de trivs och har trevligt med varandra.

                        Man måste allstå välja i fall man vill rikta in dig på att fjärilarna ska få yngel som överlever eller på att ha ett fint sällskapsakvarium med flera olika arter. Vad jag förstått brukar de som håller på med uppfödning av fjärilsciklider ha ett akvarium med bara fjärilsciklider och kanske nån strikt växtätande art av algätare som inte betraktar vara sig äggen eller ynglen som mat.

                        I naturen finns det inte en massa andra fiskar tätt inpå ciklidföräldrarna som det gör i ett akvarium. Därför lyckas de skydda sina ägg och ynglen så att en del av ynglen överlever och uppnår vuxen ålder.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        Arbetssätt...