Hur många av varje till 240 L Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kronjuvel
    • June 2005
    • 19

    Hur många av varje till 240 L Sydamerika

    Hej alla fisk fans,
    Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag nu ringt Herkules Zoo i Gbg och ändrat min akvarieorder från 180 L Juwel till 240 L. (Med Orinoco BTN bakgrund).
    Som tur är har jag ännu inte hämtat akvariet, och det var inga problem att uppgradera.

    Största anledningen var att jag inte kunde släppa "scalare tankarna" De är väldans graciösa fiskar, och som jag läst och fått svar på här i forumet avråddes jag ju att satsa på dessa till ett 180 L kar.

    Jag hade också tänkt mig tetror, kanske rödmunstetran men efter att ha läst på kanske de blir till mat för scalarerna. "Tant Nancy" här på forumet förordar ju en mer högrest form, kanske rosentetran.

    Om jag utgår från följande arter till ett Juwel 240L, hur många av varje är då lämpligt ? Snälla hjälp gärna till med förslag och motivering. (Par/Revir/Skönhets/Utrymmes aspekter m.m)

    Scalare
    Tetror (högrest form, kanske Rosen eller Dolksticks ??)
    Boliviansk fjäril
    Corrydoras Sterbai (Har haft dem tidigare. Ur tjusiga o intressanta)
    Ancistrus (Kanske inte så roliga pga deras nattaktivitet, tänker mest ha dessa som "algbekämpare)

    Det får bli höstens projekt att starta upp denna Sydamerika biotop som komplement till mina tidigare Malawis.

    Mvh
    /Roger
    Aquador
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    ancistrusar är oftast inte nattaktiva, minna är inte dt. kanske därför du borde välja en roligare loriicaide mal eftersom du har plats och dom är.. cha.. finare men ancistrus är otroligt fin
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • Fred fish
      • July 2004
      • 120

      #3
      "hur många av varje är då lämpligt ? Snälla hjälp gärna till med förslag och motivering. (Par/Revir/Skönhets/Utrymmes aspekter m.m)

      Scalare"

      8 st, de är fina i stim och dessutomkan du få ut naturliga par.

      "Tetror (högrest form, kanske Rosen eller Dolksticks ??)"

      15 st Dolksticks, mina stimmar faktiskt fantastiskt fint, och tetror ska gå i hyfsat stora stim tycker jag för att vara fina.

      "Boliviansk fjäril"

      2+2 borde inte vara några problem, bilda av naturliga revir med rötterna bara så klarar de sig fint.

      "Corrydoras Sterbai (Har haft dem tidigare. Ur tjusiga o intressanta)"

      6-7 st. är mer aktiva om de får vara ett stim.

      "Ancistrus (Kanske inte så roliga pga deras nattaktivitet, tänker mest ha dessa som "algbekämpare)"

      1 eller 2 L-malar av något slag skulle kunna funka. Kanske någon finare L-mal och någon vanlig ancistrus?

      "Det får bli höstens projekt att starta upp denna Sydamerika biotop som komplement till mina tidigare Malawis."


      Jag tycker du har valt bra fiskar som ger ett schysst samlat intryck. Sydamerika är detssutom tacksamt vad gäller växter, rötter osv.., så jag tror att den blandning du har valt kommer att ge ett väldigt fint akvarium.
      240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
      190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #4
        förresten jag glömde säga att minna bf'ar är urvackra! min mamma kallar dom fishy hela tin
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        Arbetssätt...