Önskar en till art i mitt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikerrer
    • July 2005
    • 9

    Önskar en till art i mitt akvarium

    Hej!

    Mitt första inlägg på Z-pet sedan jag började läsa forumet för någon månad sedan.
    Har haft akvarium sen -92 men nu har intresset kommit tillbaks och jag har införskaffat mig 2 st kar.
    Frågan gäller mitt stora, 325 liter (125*52,5*50cm).. skulle gärna vilja ha en till art i det då det ser rätt glest ut för närvarande.
    Akvariet är dekorerat med lavasten, kolsten, rötter och några tåliga växter.

    I dagsläget går 2 st påfåglar (5cm), 2 st eldbukar (8cm) 10 st praktbarber (7cm)
    2 st Segelfenspleco (10,15cm) 4 st Pictusmalar (8cm), 4 st praktbotior (8cm) i Akvariet.

    Top och mellanskiktet är ganska glest "befolkat" och skulle därmed vilja ha tips på någon ganska lättskött art som kan tänkas funka med mina nuvarande fiskar.
    Praktbarberna kommer att flyttas till mitt andra akvarium när det är läge för det, så ni kan bortse från dom!

    Har spanat lite på olika ciklider, men alla tips är välkomna!

    Mvh
    Micke
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    De allra flesta ciklider håller till i nedre halvan av akvariet, så vill du ha liv i övre halvan får du nog ha lite andra fiskar också. Någon lite större ytlevande killi som t ex Aplocheilus lineatus tycker jag skulle passa utmärkt! Eller kanske några inte för små labyrintfiskar? T ex blå gurami, mosaikgurami, ormskinnsgurami eller månskensgurami.

    Olle

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag tycker nog att det räcker med de fiskar du har för även om de nu är små så kommer de att växa till sig rejält.

      Fast möjligheten finns ju att det blir väldigt få kvar när de glupska påfåglarna börjar kalasa på de mindre fiskarna.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • mikerrer
        • July 2005
        • 9

        #4
        Tack för era svar!

        Försöker bygga akvariet kring just påfåglarna samt pictusmalarna då det är dom fiskarna jag är mest fashinerad av och vill satsa på.

        Änsålänge är det inget gruff alls i akvariet, alla är vänner med alla *peppar peppar*

        Idén jag fick av era 2 inlägg är nog att flytta över praktbarberna redan idag och sedan köpa ett par större guramis, möjligen månskensgurami som blir rätt stora va?

        Sedan är det som Kjell nämner, fisken växer... problemet är att man inte ser det nu när påfåglarna är bland de minsta i karet
        Så efter flytten av barberna + det nya inköpet får det vara nog. Det är även så att eldbukarna behöver flyttas när påfåglarna växt till sig kan jag tänka mig.

        Mvh
        Micke

        Kommentar

        Arbetssätt...