Här Behövs Det Mängder Med Ideer!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    Här Behövs Det Mängder Med Ideer!

    Har ett trasigt 222L-kar ståendes, som med all sannolikhet aldrig kommer fixas till (bottenglaset är kasst och ptja, att fixa till bara det kostar lika mycket som jag gav för mitt kompletta 250L...dvs en 500:- inkl. glas och silikon).

    Nåja, nu till saken.

    Har en tanke om att använda glaset från detta karet, och göra ett eller flera mindre kar. En av tankarna var att göra ett kar med måtten (ungefärliga) 100x40x20 (LxDxH) eller kanske två med halva längden då.

    Som synes är tanken ett "lågt" kar. Själva byggandet behöver jag inga ideer till. MEN däremot till vad man kan tänkas stoppa i karet. Vet att ex.vis kampfiskar trivs i låga kar. Men mer då?

    Och om man nu skulle vilja göra ett "platsriktigt" kar, vart i världen hamnar man då? Vilka fiskar gäller?

    Så helt enkelt, vilka fiskar "hör hemma" i "lågvatten" s.a.s.?

    Spotta ideer nu people!

    Ha det

    /Mike
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152
  • niclas89
    • October 2004
    • 228

    #2
    Kan man inte ha slammkrypare i låga akvarium
    flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

    Kommentar

    • lysröret
      • October 2004
      • 312

      #3
      guppy är ju alltid lättförökae...men då får det inta va stora andra fiskar i karet.

      Kommentar

      • Schull
        • August 2004
        • 2889

        #4
        Sköldpaddor kanske?
        Ok så att det var fisk du sökte..Då tror jag på slammkrypare..
        Senast redigerad av Schull; 30 June 2005, 19:32. Anledning: Latill lite text
        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

        Kommentar

        • Iit_mutt
          • November 2004
          • 449

          #5
          lysröre...sant...anser dock att jag redan som det är har för mycket guppys och har fått skilja honorna och hanarna åt.

          Men, ptja, det borde väl finnas massor med "småfisk" som skulle kunna passa? *har ingen aning men tycker det borde vara så*
          Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

          Kommentar

          • sukito
            • April 2005
            • 383

            #6
            Om du vill ha kampfisk i kan du juh testa med andra 'labyrintar' med Bandgurami trivs i låga kar, det gör även dvärggurami fast den vill helst bo ihop med fredliga fiskar. De flesta guramis trivs bäst i låga kar
            ~meta~

            min zoon

            Kommentar

            • Iit_mutt
              • November 2004
              • 449

              #7
              Mnja, vill ha och vill ha. Anledningen jag nämde kampfisk var mest att det är väl den enda fisk jag VET som kommer från "småpölar" typ. Men det där med att blanda labyrinter? Har fått för mig (har helt enkelt för mig jag läst det någonstans) att det bör undvikas...eller?
              Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Jag skulle nog anse att 20 cm i höjd nog är alltför lågt för de mesta föreslagna innevånarna.
                Samtliga duktiga hoppare (liksom killis som också kunde föreslås).
                Försåvitt inte riktigt tättslutande täckglas ingick.
                50x20x40 är en annan variant - 40 liter men smala och höga.
                Laborera med flera varianter är mitt förslag.
                Ett något större - och några yngelkar kanske...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Iit_mutt
                  • November 2004
                  • 449

                  #9
                  Tänkern ÄR att jag just inte VILL ha ett "taritionellt" kar. Men som du säger, är att bygga på höjden en annan variant, som även den funnits med i tankarna...eller ja, fortfarande gör.

                  Gällande täckglas är det inget problem då jag även fick det till orginal 222:an, och då enkelt kan donas till att passa det nya bygget.

                  Kan väl även lägga till lite om varför tankrana har kommit upp. Min tanke, när det gäller vad jag vill skapa, är ett kar med mycket rötter, "tjockt" med växter osv. Det ska om inte annat SE väldigt "snårigt" osv ut. Och ptja, det krävs det inga genier för att luska ut att; det är lättare att få den effekten i ett lågt kar. Och med tanke på att jag själv ska bygga det så är framställandet av just karet inga problem.

                  En annan tanke var att bygga trekantiga kar, och ställa i en hörna i en ställning som gjorde att karen hamnade rakt under varann. Problemet? Det blir väldans små volymer
                  Senast redigerad av Iit_mutt; 30 June 2005, 22:36.
                  Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                  Kommentar

                  • Magnuz
                    • February 2005
                    • 292

                    #10
                    Det känns som om ytlevande fiskar borde passa bra. Kanske stänktetra eller bilbuksfiskar? Kanske i kombination med ett gäng pansarmalar, de borde inte heller ha något emot ett lågt akvarium. Fast 20 cm låter väldigt lågt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...