Fiskar till växtakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    Fiskar till växtakvarium?

    Jag har ett 88-liters växtakvarium och undrar lite vad man egentligen ska ha för fiskar som passar. Förhållandena i ett växtakvarium kan ju variera ganska rejält och då behöver man stresståliga och stabila fiskar.

    Ganska rejäla pH-svängningar är vanliga, och dessutom finns ju risken för CO2-förgiftning. Och till råga på allt så är man ju nere och gräver och joxar och fifflar och trixar i akvariet med jämna mellanrum, och så det 50-procentiga vattenbytet varje vecka. Det är rätt stressiga förutsättningar för fiskarna.

    Som det är nu så har jag ett stim med kilfläcksrasboror. Dom är väldigt lätta och stabila. Andra hyfsade fiskar är blå gurami inklusive avelsvarianter. Jag har haft tre stycken guldgurami, men en hona blev ihjäljagad och en hane råkade jag CO2-förgifta. Men i övrigt verkar dom hyfsat okej som fisksort betraktat.

    Rubingurami/honungsgurami var dock ingen höjdare. Väldigt känsliga fiskar. Och levandefödare ("Y-fiskarna" platy, guppy, molly) ska vi inte tala om. Snacka om inavlade och überkänsliga.

    Om man vill ha en lite större fisk (ingen liten stimfisk alltså) till ett ganska litet (alltså 88 liter) växtakvarium, vad rekommenderar ni då? (Naturligtvis har jag kollat Zoopets artbeskrivningar och övriga nätet, men jag vill ha folks personliga erfarenheter.)

    Och vad är alla växtakvaristers erfarenheter av fiskar i era växtkar?
    Bilder på mina akvarier.
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Jag har Neoner (ca 30) , Honungsgurami (5) - har inga problem med dem alls -, pansarmalar (6) och ancistrus(2) , och lite amano (11). Ancistrusen har yngel, så iofs har jag nog ööö..15 st eller nåt. Jag vet inte.

    Att man rotar i vattnet och därmet får en tjusig lützendimma talar snarare för Guramisar, som ju klarar sånt fint. Jag byter inte så mycket vatten, 20% ca, och har inte märkt nåt på fiskarna.

    Kommentar

    Arbetssätt...