Förslag på fisk t blåciklid mfl?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    Förslag på fisk t blåciklid mfl?

    Jag går nu i köptankar och ska inhandla en hel del fisk under Kristihimmelfärdshelgen (karln kommer upp då o ska vara med). Funderar nu på vad som skulle kunna gå bra ihop med det jag har:
    1 blåciklid (ska vara 2 innan dess-inköp nästa vecka)
    4 glasmalar
    2 violet pleco (L077)
    1 Pakistanbotia
    2 Siamesiska algätare

    Följande fiskar kommer jag att köpa:

    2 fjärilsfiskar (håller till vid ytan vilket ingen annan art gör så det borde gå bra?)
    3 pakistanbotier (den ensamma stackaren ska få sällskap)

    Sen kommer problemet då jag vill ha några fler. Blåcikliden som jag har är rätt tuff så jag undrar om något av följande funkar med honom:

    Fjärilsciklider - isf hur många?
    dvärgguramis? Har sett några alldeles knallröda som jag tyckte var jättefina!
    Rosentetror, ca 10 st.

    Kommer att skaffa NÅGON av ovanstående, så inte för många. Någon som har erfarenhet? Tips? Vet några andra arter som är lite färggranna som skulle kunna funka? Har redan fått ge bort Nyckelhålsciklider för att det inte funkade när de la rom-slagsmål mellan lekparet och blåcikliden.
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
  • Jian
    • March 2005
    • 50

    #2
    Jag skulle inte rekommendera fjärilar som sällskap till blåciklider, på grund utav storleks o humörskillnaden. Ett blåciklidpar jag har, har haft ihjäl en fjäril vid lek. Dvärggurami är oxo en ganska vek fisk som kan få mycket stryk av ilskna blåciklider. Mina blåisar har aldrig brytt sig om tetror så att det har märkts.

    Just nu går mina blåisar tillsammans med ett par nicaraguaciklider, och ett par Geophagus, o ett par scalarer och ett par halvt ihälmobbade eldbukar som strykfisk. Några tetror har jag i ibland oxo för att scalarerna skall få nåt att roa sig med.

    Mvh

    Kommentar

    • mckvinnan
      • December 2004
      • 760

      #3
      Min arbetskamrata har vuxna blåciklider (min endast 7 cm än så länge) ihop med vanliga guramis (inte dvärg) och de får vara ifred. Hon har även scalarer med det är jag inte så jättesugen på att ha...

      Funderar nu på boliviansk fjärilsciklid, de ska tydligen vara tåligare än vanliga fjärilar, men det kanske inte hjälper med såna huliganer som blåciklider?

      Nån som har nåt förslag på vad man kan med en blåciklid? (I ett 200 liters kar)
      Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

      Kommentar

      • Jian
        • March 2005
        • 50

        #4
        Marmor eller guldgurami borde funka ganska bra ihop me blåciklider. Men dessa är ju bra mycket större o tåligare än dvärggurami.

        Kommentar

        • NewfarM
          • April 2005
          • 3

          #5
          Lite sent ute kanske men jag hade Blåciklider i din storlek i ett 220l kar förut tillsammans med Uaru, vilket gick bra.

          Kommentar

          • Kamphona
            • December 2004
            • 95

            #6
            Hej
            jag har ett fullvuxet blåciklidpar(15 och 20cm långa) i ett 200liters tillsammans med deras yngel(de är bra yngelvårdare) ett par palettciklider och 1 st guldgurami. även en del malar, men de håller sig undan. funderar på att köpa in ett par gula skalarer.

            Kommentar

            Arbetssätt...