Fiskar till 882L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Multie
    • March 2005
    • 63

    Fiskar till 882L?

    Hejsan hoppsan....

    Planerna ligger för ett 882 liters akvarium, hemmabygge, och skisserna, ja dom ligger en 30 centimeter ifrån mig

    Bygget sker antagligen i slutet av månaden (Måste ju invänta 25te ) om jag inte har tur och får sålt min tvåhjuling.

    Jag har redan börjat fundera på vad jag ska ha i akvariumet? Tanken är att slänga i några guppysar till en början för att se att allting fungerar. Har ett 160L nu där en hona ynglat, och 2 till kommer göra det snart.

    Tanken är att ha en fin botten (blästersand) och många växter (ja en 20-30 stycken i alla fall). Jag vill ha mycket färg och en livlig botten. Några bra förslag?

    Jag har fastnat för diskussar. Men hur fungerar dessa med andra fiskar? Man tackar ju inte nej till en kull på över 100 yngel... Men tanken att dom inte skulle trivas, usch...

    Sedan undrar jag också, ang kampfiskar, om dessa leker och får yngel, blir det bråk mellan hannarna när dom växt upp, eller lär dom sig att umgås efterssom att dom haft ett liv tillsammans sedan dom var rom?

    Tacksam för alla tips och ideer
  • Jian
    • March 2005
    • 50

    #2
    Diskus bör väl gå med bara diskus, eller möjligen scalarer oxå. Diskus är väldigt färggranna och lugna så de bör väl inte gå tillsammans med nån stressig firre.

    Med tanke på storleken du har tänkt till ditt kar så skulle ju stora fiskar som diskus passa aldelles utmärkt.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Diskus fungerar fint med andra snälla survattenlevande fiskar. Tex kan man ha ett stim större tetror i mitten, ett stim bilbukar i ytan och ett stim corrysar på bottnen. Många småfiskar gör att både karet och diskusarna ser större ut. Kompletera gärna med L-malar. Vill du ha andra större fiskar i karet så blir scalarer bra, gärna altum om karet är tillräckligt högt.

      Kampfiskhannar slåss alltid om dom är könsmogna. Men jag förstår inte vad kampfiskar har att göra i ett diskuskar. Dom trivs bättre i små kar med mycket svag cirkulation.
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Multie
        • March 2005
        • 63

        #4
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Diskus fungerar fint med andra snälla survattenlevande fiskar. Tex kan man ha ett stim större tetror i mitten, ett stim bilbukar i ytan och ett stim corrysar på bottnen. Många småfiskar gör att både karet och diskusarna ser större ut. Kompletera gärna med L-malar. Vill du ha andra större fiskar i karet så blir scalarer bra, gärna altum om karet är tillräckligt högt.

        Kampfiskhannar slåss alltid om dom är könsmogna. Men jag förstår inte vad kampfiskar har att göra i ett diskuskar. Dom trivs bättre i små kar med mycket svag cirkulation.
        MVH
        magnus
        Frågan om kampfiskarna undra jag bara allmänt då jag funderat på det ett tag...

        Om jag skaffar mig ett diskuskar, och jag skulle ha turen att få rom, är det enklaste att flytta ut dom andra fiskarna då?

        något som är viktigt att tänka på med sikusar?

        Någon med fler idéer?

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Jag tror att du behöver läsa på lite innan du skaffar diskusar. Skaffa back to nature guiden om diskus, så är du uppe på banan. Ingen tråd på zoopet kan ge dig all den infon du behöver.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Multie
            • March 2005
            • 63

            #6
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            Jag tror att du behöver läsa på lite innan du skaffar diskusar. Skaffa back to nature guiden om diskus, så är du uppe på banan. Ingen tråd på zoopet kan ge dig all den infon du behöver.
            MVH
            Magnus
            Okej,
            Dock är det stora akvariet inget som sker än på ett litet tag så jag får skaffa mig boken och läsa, diskusar kanske inte är något för mig? Blir ju inte kul att lägga ut en tusenlapp på 2 fiskar som dör direkt... :S

            Hmm... får tänka vidare, kanske skulle satsa på 2 guppies så har jag 3-400 stycken inom några månader

            Kommentar

            Arbetssätt...