hur många fiskar kan jag ha ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeppe_1
    • March 2005
    • 8

    hur många fiskar kan jag ha ??

    hej ! jag är en nybörjare på fiskar . Och fattar inte så mycket. Så jag undrar hur många fiskar kan man ha i akvariet om jag har 63 liter?? jag har redan 1 platy och 3 svärdbärare. Och 2 st saker som håller till på botten. Och en sak till skulle jag gärna vilja veta. Kan man ha sköldpaddor i samma akvarie som i fiskakvariet ????( kanske fel kategori)
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    ingen expert men äter inte sköldpaddor fiskarna om dom kan eller finns det "vegetarier" där med ?

    själv räknade jag 1cm per liter vatten vilket blev en bra ekvation för mej.
    men ett par tre platy till går utan större problem.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Skulle inte ha sköldpaddor med fiskar. De blir för stora och äter väl fiskar när de blir större.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Hej Jeppe! Välkommen till forumet!

        Alla sköldpaddor behöver någon "landyta" ovanför vattenytan där de kan vila sig. De behöver även UV-ljus för att kunna leva, växa och må bra. Dessutom skulle de bli för stora för ditt akvarium och skulle även börja äta upp dina fiskar. Så nej, sköldpaddor är ingen bra idé.

        Hur många fiskar du kan ha i ditt akvarium beror på en del olika faktorer: Fiskarnas vuxenstorlek, hur aktiva de är (aktiva fiskar behöver i regel mer utrymme än andra lugnare fiskar), om det rör sig om fiskar som försvarar sitt revir eller inte, om det rör sig om stimfiskar, hur mycket växter du har, hur bra filter du har.

        Mitt råd till dig är att ta en titt på: http://www.zpet.se/fiskar/index.php

        Där kan du söka på och läsa om de olika fiskarternas egenskaper och behov.

        I fall du precis startat ditt akvarium måste du även tänka på att börja med väldigt få fiskar (tyvärr låter det som att du redan har för många fiskar för ett nystartat akvarium) och fylla på succesivt under de första månaderna. Detta pga att i ett nystartat akvarium är nyttobakterierna som bryter ner ammoniak och nitrit nästan obefintliga. Dessa nyttobakterier måste få tid på sig för att kunna etablera sig ordentligt. Annars får man en nitritspik med ödesdigra konsekvenser för fiskarna. Både ammoniak och nitrit är väldigt giftiga och kan skada och döda fiskarna.

        Själv tycker jag att ett 63 liters akvarium skulle se både mer harmoniskt och rymligare ut med bara en liten art levandefödande istället för två. Så om jag vore du skulle jag nog satsa på platy och försöka byta svärdbärarna mot fler platy. Dessa två arter är väldigt lika, fast svärbärare blir betydligt större och är nog även mer aktiva än platy. Fast skaffa inte fler fiskar nu i början.

        Beträffande de 2 "sakerna" som håller till på botten kan det röra sig om en hel del olika arter och jag skulle rekommendera dig att försöka ta reda på vad det är för fiskar. Många malar blir för stora för ditt akvarium, så det kan vara bra att veta. Förhoppningsvis rör det sig om en mindre art. Kanske pansarmalar (corydoras). Dessa är dock stimfiskar och bör hållas i grupper på minst 6 individer av samma art.

        Att läsa på om fiskarna och deras behov är A och O för att kunna ha friska och glada fiskar i sitt akvarium.

        Lycka till!
        Senast redigerad av batski; 30 March 2005, 16:01.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • erland
          • June 2003
          • 410

          #5
          Om du i menyn på förstasidan på Zoopet väljer länken "Köpa akvariefisk" så kan du hitta ett kapitel som ger svar på frågan "Hur många fiskar?". Det står mycket annat på den sidan också som är bra att tänka på som nybörjare.
          Erland Isaksson
          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
          Min Zoopet Blog

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            I ett 63 liters akvarium kan du faktiskt ha ganska mycket fisk, om du inte har fiskar som är väldigt stora förstås.
            Jag har bl.a ett 40 liters akvarium där det går ca.30 st.mindre stimfiskar.
            Jag skall även lägga ner mer fisk där så småningom.

            Mvh// ida72
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av ida72
              I ett 63 liters akvarium kan du faktiskt ha ganska mycket fisk, om du inte har fiskar som är väldigt stora förstås.
              Jag har bl.a ett 40 liters akvarium där det går ca.30 st.mindre stimfiskar.
              Jag skall även lägga ner mer fisk där så småningom.

              Mvh// ida72
              Får du plats med vatten också Jag har 39 små fiskar i ett 250 liters akvarium och tycker ibland att det ser lite för trångt ut...
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av ida72
                Jag har bl.a ett 40 liters akvarium där det går ca.30 st.mindre stimfiskar.
                Jag skall även lägga ner mer fisk där så småningom.
                låter VÄLDIGT trångt.
                har 8st kardinal tetror i 37L och tycker det ser trångt ut.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Maethor
                  • December 2004
                  • 675

                  #9
                  Jag har en kompis som har två "treknölssköldpaddor" i ett 54L akvarium och hon har guppyhanar med dom och det fungerar jättebra.
                  112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                  105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                  54L: ca 15 kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L (marin): 3kamphanar
                  6x2L: Kamphanar

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                  Kommentar

                  • Pannecke
                    • January 2005
                    • 1325

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    Ursprungligen postat av ida72
                    Jag har bl.a ett 40 liters akvarium där det går ca.30 st.mindre stimfiskar.
                    Jag skall även lägga ner mer fisk där så småningom.
                    låter VÄLDIGT trångt.
                    har 8st kardinal tetror i 37L och tycker det ser trångt ut.
                    Men skall man räkna efter konstens regler så är ju inte 8st kardinal för mycket för 37liter, 8st x 5cm = 40 Liter, men det är också bara en rekommendation. Jag tycker att det är för lite för att hålla stimmfiskar till 8st, och just effekten av kardinal/neon tetra får du ju om du har mellan 20-30st och kanske fler. Och stimmfiskar kräver inte heller så mycket utrymme som andra fiskar.
                    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                    Kommentar

                    • Ponchu
                      • March 2005
                      • 94

                      #11
                      Jag hade för länge sedan några fiskar med en sköldpadda. Fiskarna var snabbare men efter ett tag hade sköldpaddan fått tag på alla. Då fick den en krabba som kompis och den lät den bli men efter några veckor fick krabban tag på sköldpaddans ena bakben och höll sig fast och hade ätit upp halva foten när jag kom hem och kunde sära på dom.

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        ouch stackars sköldpadda.
                        hur gick det med foten ?
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • pettersson206
                          • January 2005
                          • 134

                          #13
                          det sägs att man ska ha en liter per centimeteter fisk
                          <3Cornflakes<3

                          Kommentar

                          Arbetssätt...