Malawi med sällskapsfisk ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    • April 2005
    • 102

    Malawi med sällskapsfisk ?

    Om man bara har ett akvarium och gillar många fiskar så uppstår ju snabbt frågan vilka som går ihop. Om man som i mitt fall vill ha några malawiciklider som huvudval, vad kan man ha tillsammans med dessa. Många vet jag har ancistrus eller andra l-malar med malawi. sjäv har jag haft svärbärare o barber med malawi. För ett antal år sen spreds kombon praktboia -malawi som nåt nytt. Så frågan till er som provat, vilka fiskar tycker ni funkat ihop med era malawi?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Lite synodontis malar, ancistrus och andra Malawi.
    Möjligen Victoria också, Tanganyika funkar i samma vatten men jag har för mig att man ändå inte ska blanda Tanganyika och Malawi.
    Sällskapsfisk som svärdbärare och liknande ska inte bo med Malawi även om det i vissa fall fungerar med lugnare Malawi arter har jag fått lära mig.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • HåkanM
      • April 2005
      • 102

      #3
      Ursprungligen postat av pikachu
      Lite synodontis malar, ancistrus och andra Malawi.
      Möjligen Victoria också, Tanganyika funkar i samma vatten men jag har för mig att man ändå inte ska blanda Tanganyika och Malawi.
      Sällskapsfisk som svärdbärare och liknande ska inte bo med Malawi även om det i vissa fall fungerar med lugnare Malawi arter har jag fått lära mig.
      Ungefär så har jag förstått att den almänna inställningen är men är den rätt?. ex jag har haft någta tangaynika med malawi utan problem, min erfarenhet är att de flesta fiskar bryr sig inte om andra arter om de ej ses som mat pga storleklskillnad. Sen kan ganska många arter bli tyranner ibland , ex stimfiskar som hålls ensamma kan bete sig helt tokigt. Men det vore kul å få facit på olika blandningar som prövats

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Något facit finns inte eftersom det som fungerar ibland, fungerar ibland inte.
        Vad det oftast handlar om är att varje art har olika krav på vatten, sällskap, inredning etc. så uppfylla man bara resp. arts behov (vilket kan vara svårt) så kan de mycket väl fungera i samma akvarium.

        Att man ibland inte blandar olika grupper av fiskar med varandra är dock att de flesta vill ha ett akvarium som en liten miniatyrkopia av naturen och det blir det ju inte direkt med en "fisksoppa" i akvariet.
        Jag brukar dra ett exempel på när jag en gång för en jäkla massa år sedan var i England och då var hemma hos en familj och då bjöds på makaroner och vaniljsås till efterrätt. Jag tyckte nog inte direkt att det smakade så bra, men artig som man är så åt jag upp och jag dog ju inte och blev inte ens sjuk. Så nog går det att blanda makaroner med vaniljsås - smaken är som baken.... Även när det gäller att blanda olika fiskgrupper.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • HåkanM
          • April 2005
          • 102

          #5
          Det jag indirekt är ute efter är inte fisksoppa, även om det funkar för fiskarna så är jag så inprogrammerad så att vissa blandningar av fiskar känns fel. En gång råkade jag av misstag hälla i 4 kejsartetror bland malawisarna, förvisso av de mer lugna men ändå, Insåg att jag omöjligt kunde fånga upp dem igen men det visade sig att de levde på utan problem, vid matning så bufflade sig såklart malawisarna först men om man spred fodret så fick även kejsartetrorna. Hade så i några månader innan jag stortömde karet och flyttade kejsarna. Men mer intressant är följande exempel. Antag en burk på 200 liter, vi börjar med någon Aulonocara ex 1+2. Men vad mer ?, tja nån ancitrus tycker väl de flesta känns ok. Men funderar på vad mer ?, känns lite tomt med 3 fiskar, som sagt vet jag att alla gånger jag provat har svärdbärare funkat bra

          Kommentar

          Arbetssätt...