Fiskar till Aquael 30l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PoSa
    • February 2010
    • 44

    Fiskar till Aquael 30l

    Hej!
    Har precis införskaffat mig ett 30l nanoakvarium från Aquael. Har inrett med svart sand, 2st rötter samt lite växter. Är nu dags för mig att köpa lite fisk till detta. Vad rekommenderas? Hade egentligen tänkt köpa en kampfisk hanne men läste någonstans att dom ej bör vara tillsammans med andra fiskar i ett sånt litet akvarium. Vill ju ändå kunna ha några fiskar att titta på
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Inte mycket fisk man kan ha i ett så pass litet akvarium. Ett stim med microrasbora skulle dock funka bra.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • PoSa
      • February 2010
      • 44

      #3
      Blev några Endlers Guppy, 2 olika stim (11 fiskar) samt 4 räkor.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Borde funka
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Nu är jag säkert oerhört elak enligt dig, men endler har inte i 30l att göra då det är för litet och 11 fiskar av merparten av alla stimfiskar som finns är helt klart för mycket.
          Att du dessutom slänger i såhär mycket fisk i så litet kommer ge dig en väldigt nitritchock som antingen tar kol på minst hälften av dina fiskar eller ger dig en oerhörd massa jobb.
          All fisk som blir större än 3 cm är för stor för så litet (kampfiskhane är stora undantaget) och fisk på 3 cm beror helt på vilken fisk vi prata om fall det blir bra eller ej.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Fast i ett så pass litet akvarium tenderar endlers att inte växa till sig i antal så mycket utan det hålls i balans. Jag körde under ca. 5 år en gäng med guppy (en naturform som inte blir större än endlers) i ett 17 liters akvarium och det funkade alldeles utmärkt.
            Sedan är det en annan sak att jag mest av estetiska skäl bara hade hållit en fiskart i ett så pass litet akvarium
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              17 liter är alldeles för litet för guppy.
              Varför?
              Jo, för att simutrymmet är på tok för litet, en fisk ska kunna röra på sig och guppys är väldigt aktiva fiskar.
              Det betyder i sin tur att de behöver mer utrymme i förhållande till sin storlek än stillsamma fiskar.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Tyko
                • April 2015
                • 279

                #8
                Det beror väl på måtten? Har man ett vattendjup på 5 cm så ger 17 liter en rätt så stor yta för dem, endlers lever ju vid ytan så de borde inte bry sig om djupet.

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Och hur många tror du har 5 cm höga kar?
                  Då finns det fortfarande betydligt bättre lämpade fiskar på en sådan bottenyta som tex clown killi.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Tyko
                    • April 2015
                    • 279

                    #10
                    Ursprungligen postat av pikachu
                    Och hur många tror du har 5 cm höga kar?
                    Då finns det fortfarande betydligt bättre lämpade fiskar på en sådan bottenyta som tex clown killi.
                    Ja det är ju inte så vanligt förstås (finns kanske något paludarium med det djupet), jag menade mest att det är viktigt att ta hänsyn till ytan inte bara literantalet. Håller också med om att någon liten killi (eller labyrintfisk) vore ett mer passande val.

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Jo, men när vi pratar liter så tänker jag att personen i fråga har ett kar med hyffsat normala mått och utgår från det.
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • Tyko
                        • April 2015
                        • 279

                        #12
                        Ursprungligen postat av pikachu
                        Jo, men när vi pratar liter så tänker jag att personen i fråga har ett kar med hyffsat normala mått och utgår från det.
                        Ja förmodligen är det så. Och det begränsar ju valmöjligheterna mer än ett platt kar.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...