Tips på icke växtätande ciklider till 230 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #16
    Ursprungligen postat av man nam1
    Nyckelhålsciklider är några jag också kan rekommendera och om du vill ge dig på hårdare vatten så kan jag rekommendera diverse Calvus, Compressiceps och Leleupis.

    Diverse jordätare kanske men om dom rör växterna vet jag ej.

    Mvh Jimmy
    - Jag har haft både Jack Dempsey´s och Nyckelhålsciklider tidigare, men den här burken är bara på 230 liter. Lite väl liten för dem, tänker jag.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Det är inte för litet för nyckelhål i alla fall. Det finns ju även en del afrikanska ciklider som funkar, som paletter och thomasi t.ex. Även vissa centralamerikaner kan funka, som Archocentrus multispinosa, Cryptoheros sajica, och eldbuk.
      Senast redigerad av Shepard; 24 March 2014, 20:02.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #18
        Ursprungligen postat av Animaniac
        Det är inte för litet för nyckelhål i alla fall. Det finns ju även en del afrikanska ciklider som funkar, som paletter och thomasi t.ex. Även vissa centralamerikaner kan funka, som Archocentrus multispinosa, Cryptoheros sajica, och eldbuk.
        - Tackar för tipsen. Ska kolla upp dem.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Varsågod, det är ju rätt vanliga ciklider, och ganska lätta att få tag i.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #20
            Vänta, för litet för vilka (syftar på svaret på mitt inlägg) alla dom jag listade passar i 240L väl?

            Kommentar

            • Samawi
              • January 2014
              • 131

              #21
              Eldbuken tycker jag personligen är otroligt fin, om den trivs bra. Hade ett par tidigare när mitt kar var väldigt grönskade och fint. Så dem fungerar jätte bra i ett växtakvarium + att det blir ju lite medel-storlek på dem. Tyvärr ser dem alltid ganska trista ut i affären (vilket iofs de flesta arter gör). Men jag slår ett slag för eldbuken

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #22
                Ursprungligen postat av man nam1
                Vänta, för litet för vilka (syftar på svaret på mitt inlägg) alla dom jag listade passar i 240L väl?
                - Hmm...jag hade mina Nyckelhålsciklider i 720 l senast, och de såg ut att vilja ha det utrymmet.

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #23
                  Ursprungligen postat av Samawi
                  Eldbuken tycker jag personligen är otroligt fin, om den trivs bra. Hade ett par tidigare när mitt kar var väldigt grönskade och fint. Så dem fungerar jätte bra i ett växtakvarium + att det blir ju lite medel-storlek på dem. Tyvärr ser dem alltid ganska trista ut i affären (vilket iofs de flesta arter gör). Men jag slår ett slag för eldbuken
                  - De är fina att se på, men har de ett intressant beteende? Jag bryr mig inte jättemycket om färger och utseende den här gången, utan söker fiskar med lite mer "personlighet".

                  Kommentar

                  • man nam1
                    • July 2011
                    • 441

                    #24
                    Självklart är ju ju större akvarium desto bättre men ditt akvarie duger finfint

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Ursprungligen postat av man nam1
                      Vänta, för litet för vilka (syftar på svaret på mitt inlägg) alla dom jag listade passar i 240L väl?
                      Syftar nog på de Jack Dempsey h*n nämnde att h*n haft tidigare.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Samawi
                        • January 2014
                        • 131

                        #26
                        Jag har nog inte tillräckligt med erfarenhet av olika sorters ciklider för att kunna ge dig ett svar på hurvida eldbukens beteende är intressant. Har endast haft eldbuk och hantelciklid och sedan några olika dvärgciklider (ex. boliviansk fjärilciklid, apistogramma sorter m.m) Jag har ju kärat ner mig helt i hantelcikliden. Tycker både deras beteende och utseende är hemskt trevliga. Jätte goa och snälla ciklider som är petiga i val av partner. Dem fungerar ibland med växter i bland inte. Jag hade otur, alla mina växter rök. Men dem är nog i största laget för ditt kar.
                        Sedan beror det ju lite på vad du finner som intressant beteende? Jag gillar ju lugna och snälla fiskar och finner dem väldigt intressanta. Medan andra kan tycka att den typen är hemskt tråkiga.
                        Vill du ha lite vass attityd eller mer "mjukis" ?

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #27
                          Det lutar åt Boliviansk Fjärilsciklid. Skälen är att den är lite tuffare/tåligare än ex. den "vanliga" Fjärilscikliden, samt att den tycks leva lite längre dessutom.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Boliviansk fjäril är ett bra val. Alternativ är t.ex. Laetacara- och Nannacara-arterna (lever uppemåt 10 år och är växtsäkra). Om du kan tänka dig afrikanska ciklider blir utbudet enormt (t.ex. Anomalochromis thomasi och alla Pelvicachromis, Nanochromis, Congochromis, Pseudocrenilabrus...).
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • man nam1
                              • July 2011
                              • 441

                              #29
                              Sen blir ju Bolivianen lite större än den vanliga; Boliviansk ~ 10cm och Vanlig ~ 6cm.

                              Som Samawi skrev: "Vill du ha lite vass attityd eller mer "mjukis" ?" Fjärilsciklider överlag är ju väldigt snälla och inte alls kaxiga.

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                #30
                                Ursprungligen postat av man nam1
                                Fjärilsciklider överlag är ju väldigt snälla och inte alls kaxiga.
                                Jag vill nog påstå att vanlig fjäril är ganska aggressiv, framförallt mot varandra men vissa hanar även mot annan fisk. De är de förmodligen mest kortlivade av alla ciklider -- och för all del också bland de vackraste.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...