Praktbotia + ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Praktbotia + ??

    Har väldigt mycket snäckor i mitt akvarium och har därför tänkt skaffa mig några botior för att bli av med dessa. Jag läste dock kommentarer om praktbotian (som jag hade tänkt skaffa) alldeles nyss och de kan tydligen vara lite aggressiva och äta mindre fiskar (?). Har sedan tidigare kardinaltetror, men dessa är på utgång (4 st gamlingar kvar) men jag vill ju inte gärna att de ska dö av stress utan det är väl bättre att de dör av ålder, tänker jag. Har också guppys (med tillhörande yngel, givetvis...) som ju är mindre och har sina fenor som jag gärna vill ha kvar (både fenorna och fiskarna). Har också 2 ancistrus, en mindre av okänt kön och en stor hona som kör med alla andra när det är matdags, så henne är jag inte så orolig för. Har en ensam pansarmal kvar och hade tänkt skaffa fler, men funderar nu istället på botian p.g.a. snäckproblemet och att det är kul att variera sig lite och jag kan ju inte ha ancistrus, pansarmal OCH praktbotia, det blir lite väl många bottenfiskar känns det som... Finns det bättre alt än praktbotian? Förslag? Hjälp? Annat?
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Hur stort kar har du? Praktbotior blir stora. Jag har zebrabotia, som är betydligt mindre och de funderar bra med mina andra fiskar som är både malar och barber. men de behöver vara i grupp och ha en massa bråte att leka runt i. Det är aktiva fiskar.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Samawi
      • January 2014
      • 131

      #3
      Har 4 praktbotior sen 6-7år tillbaka i mitt 340l akvarium. Från början hade jag mest små fisk med tetror och en massa växter med med tiden som min nyfikenhet och intresse växte så är akvariet idag ett hem för 6 hantelciklider, två malar och dessa 4 praktbotior. Dem har hängt med under årens lopp och jag har både haft yngel som vuxit upp och klarat sig i deras sällskap. Dem har heller aldrig visat något aggressivt beteende.. möjligtvis att de två största botiorna har kivats sinsimellan lite. Jag har endast upplevt att praktbotiorna är livliga fiska som tycker om att simma omkring och ha lite kul. Har även haft praktbotior när jag var mindre och har upplevt dem på samma sett då som nu. Men sen behöver ju inte detta
      gälla i alla lägen. Men dessa är mina erfarenheter. Mycket roliga och underhållande fiskar!

      Och angående storlek, ja dem kan bli väldigt stora! Men dem växer också väldigt långsamt! Mina Botior var kring en 3-4 cm när jag köpte dem för 6-7år sedan och den största i gruppen som växt betydligt mer än de två mindre, är ca 10-12cm skulle jag tro.

      Sedan vill jag bara passa på att säga, något som man kanske inte vet eller tänker på om dessa fiskar, dem har som två "knivar" dem kan fälla ut under ögonen när dem blir rädda eller liknande. Alltså gör dem ofta det när man hovar upp dem (om man behöver göra det). Tänk då på att inte skada dem med hoven då dem lätt fastnar med sina utfällda "knivar" i nätet.

      Kommentar

      • Hepzheba
        • June 2010
        • 104

        #4
        Ursprungligen postat av HWH
        Hur stort kar har du? Praktbotior blir stora. Jag har zebrabotia, som är betydligt mindre och de funderar bra med mina andra fiskar som är både malar och barber. men de behöver vara i grupp och ha en massa bråte att leka runt i. Det är aktiva fiskar.
        Det är på 200 l, vilket väl kanske är i minsta laget? Ska kolla upp zebrabotian, tack för tipset

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Botior överlag är ju som Samawi säger otroligt roliga fiskar. De har en stort mått charm och personlighet och är allt annat än lugna. Jag odlar sniglar och matar mina med för jag upplever att de behöver stimulansen som jakten innebär för dem.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • ecco
            • November 2010
            • 500

            #6
            Har själv en hel del Praktbotier men agressiva är dom inte.
            Visst någon fenbitning har jag sett och växterna blir bitna ibland dom med.
            Men dom är INTE agressiva för det...

            Dom stora botierna i mitt kar har jag köpt av andra.
            Den äldsta av dom är ca 16-18 år idag och är inte en av dom största så fort växer dom inte direkt.
            Som jämförelse kan sägas att dom små botierna du ser i min film är ca 1 cm större än vad du hittar i butik.
            Men då har dom bott i mitt kar i ca 12 månader.
            Men får du problem med storleken så hör av dej till mej då jag alltid sugen på att utöka stimmet med flera stora fiskar.

            Mitt Botie kar på 600 Liter

            Dom Zebrabotier samt Yoyo botier som kan ses i filmen är tyvärr inte kvar idag.
            Senast redigerad av ecco; 23 February 2014, 12:47.
            Sambons blogg om våra akvarium.
            http://mizan3.bloggsida.se/
            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8


                Tror inte den arowanan är under 60cm..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Samawi
                  • January 2014
                  • 131

                  #9
                  Jag tycker att du absolut kan ha praktbotior i ditt 200liters. Anser att det inte skulle vara några problem då dem växer så sakta. Men det är min åsikt.

                  Lite rolig info, vet inte om den stämmer, men har läst att Praktbotian är en god matfisk! Så blir dem för stora vet du vad du kan göra med dem

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Jag håller med, men bara så man inte tror att 10cm är full-size..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Samawi
                      • January 2014
                      • 131

                      #11
                      Nej men precis. Dock vet jag inte hur många år en praktbotia har på nacken när den börjar komma upp mot de där groteska storlekarna? Någon som vet?

                      Vill bara tillägga ang. "knivarna" dem har så kan dessa bli otroligt vassa. Kan kanske vara bra att komma ihåg om man exempelvis ska frakta botian så är det inte så bra att ha dem tillsammans med massa andra fiskar då dem lätt kan skada varandra om dem blir rädda. Ej heller så smart att frakta dem i plastpåsar. Dock vet jag inte hurvida detta gäller när dem är små? någon som vet?
                      Undrar även om zebrabotian har dessa "knivar"? jag gissar på att dem har det, men har aldrig granskat dem.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #12
                        Praktbotia + ??

                        Med tanke på den mängd botior som finns på marknaden idag så förstår jag inte vitsen med att ta en art som ändå blir för stor om nått år? Dvärgbotian äter också snäckor och vad blir den, runt 5cm? Många andra blir väl runt 10cm.

                        Så kolla runt och ta någon annan än praktbotia. Jag tror inte det blir för trångt på botten, bara de och malarna får gömställen.
                        Senast redigerad av Likan; 25 February 2014, 13:12.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Samawi
                          • January 2014
                          • 131

                          #13
                          Praktbotian växer ju hemskt sakta, i alla fall vad jag har fått erfarenhet av. Som sagt haft mina i 6-7år och tror dem har vuxit mellan 6-3cm beroeende på individ under denna tid. Jag personligen tycker inte alls att 200L skulle vara ett för litet kar då det ändå kommer ta 10-15 år innan dem har blivit för stora för det karet. Antingen har intresset vuxit vid det laget och man har skaffat sig ett större akvarium eller så har man ledsnat och då tar nog djuraffärerna gärna emot några botior med storlek kan jag gissa.

                          Kommentar

                          • Samawi
                            • January 2014
                            • 131

                            #14
                            Däremot skulle jag väl inte rekommendera praktbotior till ett mindre kar än 200L dem behöver ju lite simyta att knasa runt i

                            Kommentar

                            • Samawi
                              • January 2014
                              • 131

                              #15
                              Tog denna bild idag. Mina tar inte småfisk i alla fall

                              Tumblr. Pure effervescent enrichment. Old internet energy. Home of the Reblogs. All the art you never knew you needed. All the fandoms you could wish for. Enough memes to knock out a moderately-sized mammal. Add to it or simply scroll through and soak it up.


                              Hade för några månader sedan också två yngel som nådde ungefär den storleken som på bilden. Dessa två yngel började simma upp och ned efter rutan med Botiorna när dem knasade omkring! Botiorna brydde sig inte alls... men det gjorde Hantelcikliderna tydligen...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...