Fiskar på vattenytan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Fiskar på vattenytan?

    Såg för några timmar sedan att en fisk höll sig vid ytan och "kippade" efter andan, nu ligger samtliga fiskar vid vattenytan. Pumpen är igång och vattnet krusar ytan. Vad händer?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    #2
    Vänta och se hur det ser ut imorgon.... Tålamod är akvariets vän!

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Hm, och min sämsta sida dessvärre inget tålamod. Jag går och lägger mig så jag kan hålla mig ifrån plurret!
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • simka
        • November 2013
        • 326

        #4
        Har du tillgång till några dropptester? Vilka i så fall?

        Det står i din signatur att du har ett nystartat akvarium och det är vanligt med hög nitrit efter ett par veckor. Har för mig att det kan ge sådana symptom. (Rätta mig gärna om jag har fel ni som kan!)

        Om du är väldigt orolig och/eller om fler fiskar uppvisar samma beteende så kan du göra ett litet vattenbyte.

        Hoppas det löser sig!
        450L Malawi - Pågående projekt
        180L Malawi - Avvecklat
        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

        Kommentar

        • Samawi
          • January 2014
          • 131

          #5
          Samma sak hände
          mig i ett mindre nystartat akvarium. Visserligen hade jag inte tillgång till några tester just då, men jag gissade på att det var något fel på vattenvärdena. Så jag tog vatten från mitt större akvarium, där jag visste att värdena var bra, och bytte sedan i det mindre. Faktiskt iprincip direkt slutade fiskarna med att stå vid ytan. Så jag tror Simka har rätt där, ang nitrit.

          Kommentar

          • Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

            #6
            Okej.... Har du nystartat kar så kan nitrit vara en möjlig orsak... Men vänta och se...

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Ja det har bara gått i 14 dagar, har tyvärr bara ph test hemma. Säljaren tyckte det var onödigt med med en massa tester innan jag har koll på hur allt ska fungera. ( jag tänkte tvärtom) vet ni om det finns något bra paket med flera bas tester som jag kan börja med? Vill helst ha dropptester. Nu ska här bytas lite vatten!
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Hade du läst igenom akvariets processer gällande nitrit i detta schema?
                Då ser du att just Nitrit har en topp (peak) vid 14 dagar.
                Det som är viktigt är ju att du matar mycket spartanskt under denna första månad. Helst kanske varannan till var 3:e dag och allt måste vara uppätet snabbt.
                Du ser också i det här schemat att ett litet vattenbyte kan lindra obehaget något för fiskarna. Men byter du för mycket vatten så bromsas denna Nitrifieringsprocess ännu mer och det tar längre tid.
                Denna process är ju naturens eget sätt att ta hand om "avfallsprodukter" i akvariet. Normalt sätt har man därför en ytterst liten grupp fiskar under första månaden (3-4 st.) Du kan skynda på processen något genom att ha i uppstartsbakterier i vattnet.
                Men nu har jag inte koll på alla dina trådar (du är ju ganska aktiv och nyfiken ) så du har kanske koll på allt detta.
                Senast redigerad av Bluewing; 23 February 2014, 08:24.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Är alla fiskar vid ytan och kippar luft så är läget allvarligt och nåt måste göras. Att de gör så betyder att de inte får nog syre och det beror antingen på att det av någon anledning är för lite syre i vattnet eller på att något blockerar gälarna så att syreupptaget inte blir effektivt. Ser det ut så där kan en fisk dö och det kommer att ställa till med bakteriefest som förbrukar ännu mer syre och då kan det gå käpprätt med alltihopa.

                  Kolla igenom akvariet noga så det inte ligger nåt och förpestar. En död fisk eller en smörgås som barn som tyckt att fiskarna ser hungriga ut släppt i kan ställa till det så här.

                  En sak att kolla att inte doppvärmare löpt amok. Ibland händer de sig och värmer för mycket och varmt vatten löser mindre syre. Är det så att det är väldigt varmt så stäng av den, verkar det normalt kan det hjälpa lite att tillfälligt sänka temperaturen.

                  Det som är mest troligt till att blockera gälar är nitrit, särskilt i ett ganska nystartat akvarium. För att akut sänka halten kan man göra ett stort vattenbyte men ta då till ordentligt, 75 % eller nåt. Eller ta det försiktigt och byt typ 10 %. Eftersom du inte har några tester nu så vet vi inte hur det ligger till med ammonium och pH och ett måttligt vattenbyte skulle i värsta fall kunna få fram en massa ammoniak och det är precis vad som inte behövs just nu. Byt alltså inte 30, 50 eller nåt sånt, lite eller mycket. Blaska gärna lite extra vid påfyllningen så vattnet blir väl syresatt.

                  Nåt som också är enkelt och snabbt i akut läge är att ha i salt. Normalt är jag ingen vän av salt i sötvattensakverier men just för nitritförgiftning så har det faktiskt en funktion att fylla eftersom det minskar eller tar bort problemet. Börja med en matsked per 100 liter. Verkar det lugnt sen så stanna där, annars ta lika mycket till.

                  För att lätta på läget för fiskarna är det bra att öka syrehalten i vattnet. Visserligen är det inte så troligt att det plötsligt blir syrebrist men det kan hända och i så fall är det effektivaste sättet att snabbt höja syrehalten att köpa en luftpump. De är inte allt för dyra och kan vara livräddande i såna här lägen. Även om det är nitrit det handlar om så hjälper det att få upp syrehalten i vattnet. Köp inte den allra enklaste pumpen och köp om möjligt en bra utströmmare, de av trä är mycket bättre i det här läget eftersom de ger små bubblor som syresätter bättre.


                  Med trolig nitritförgiftning gäller det ju också att få igång bakterierna. Normalt är jag ingen större vän av diverse konstiga preparat heller men ser det ut så här kan man pröva nitrivec för att snabba upp det hela.


                  Mata inget alls förrän läget stabiliserat sig. Mat kommer bara att ställa till elände nu.


                  Tester är också bra för att kolla vad som hänt. Nitrittest känns som viktigast men även nitrat, ammonium och pH är intressant att kolla, syre också för all del.
                  Senast redigerad av Bygert; 23 February 2014, 09:59.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • simka
                    • November 2013
                    • 326

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Hade du läst igenom akvariets processer gällande nitrit i detta schema?
                    Då ser du att just Nitrit har en topp (peak) vid 14 dagar. [...]
                    Riktigt bra länk, sparar den rakt av!
                    450L Malawi - Pågående projekt
                    180L Malawi - Avvecklat
                    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      #11
                      Jag har kollat schema men det blev lite hejsan hoppsan när det "råkade" vara fiskar med karet och det var inte sagt så. Men de är välkomna! Eftersom jag skulle renovera karet så fick fiskarna vänta och det blev inte den starten jag hade tänkt mig. Jag har haft i salt och aqua start och lämnade vattenprov igår, han ringde för en stund sedan och sa att nitrit låg bra och att det inte var något problem. Jag ska sätt. I min syrepump och få upp syrehalten. Han tyckte å det bestämdaste att jag inte skulle göra vattenbyte-än. Rådet var att låta det vara och att balansen ska komma igång.
                      Tycker det är så svårt för det kommer olika råd från forum och handlare, och någonstans ska man plocka av råden utan att kunna detta själv! Endel säger medel i vattnet, andra tycker inte om det, vissa gillar det ibland. Tur jag får bra råd från er med erfarenhet, så slipper jag de värsta nitarna! Den som lever får se! (Gammalt ordspråk i mitt akvarium)
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #12
                        Bluewing! Nu läste jag din länk! Schemat jag tittat på handlade om att starta upp akvarium och i vilken ordning man ska ta allt i. Fiskarna hänger inte vid ytan i samma utsträckning, och nu får tiden göra sitt och hoppas att det blir balans i karet!
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Roligt att höra Balans blir det. Var så säker. Det tar bara tid. Förstår ditt läge när du fick en del fisk på köpet.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          Arbetssätt...