Vem är den elaka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nilla87
    • November 2012
    • 25

    Vem är den elaka?

    Fick för ett par månader sedan 2 siamesika algätare (ca 10cm) och 2 praktbotier (ca 5cm).
    För en månad sedan kom jag hem från semestern och insåg att 2 av mina små malar (ca 3-4cm) och 5 gyppy-undomar (5 månader gamla) var borta.
    Idag ser jag att någon har varit på min guppyhanes stjärtfena.
    Min gissning är att det ät botierna, men de är ju så himla rädda av sig å nästan aldrig framme. Vad ska man göra för att det ska bli bättre, måste jag lämna bort dom?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Praktbotian är en stimfisk, och en del stimfiskar kan terrorisera andra fiskar om man har för få av dem, så jag kan tänka mig att det kan bli bättre om du köper fler. En viktig fråga är dock hur stort akvarium du har? Praktbotior blir stora, 30 cm eller mer.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • nilla87
      • November 2012
      • 25

      #3
      Tanken från början var att bara behålla dem fram till de blev ca 15 cm, sen tycker jag att de är lite väl stora. Tog över de från en person som inte kunde behålla dem.
      Mitt kar är på 222L, så okej i storleken, men jag tycker botian blir lite väl stor

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jo, lite stora blir de ju Se´n kan man ju ifrågasätta om botiorna skulle låta bli slöjguppyfenor ändå, de kan vara lite busiga och nafsiga. Har haft praktbotior med scalarer, och botiorna simmade runt och nafsade scalarerna i bukfenorna.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          Hej! har du testat nitrit värdet? jag tycker inte som att det låtter som nån fisk som dödar dem utan att vattenkvaliten är dålig

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Även siamesiska algätare kan vara rätt bitska när de blir stora och det dessutom är få av dom
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13130

              #7
              Ursprungligen postat av nilla87
              Fick för ett par månader sedan 2 siamesika algätare (ca 10cm) och 2 praktbotier (ca 5cm).
              För en månad sedan kom jag hem från semestern och insåg att 2 av mina små malar (ca 3-4cm) och 5 gyppy-undomar (5 månader gamla) var borta.
              Idag ser jag att någon har varit på min guppyhanes stjärtfena.
              Min gissning är att det ät botierna, men de är ju så himla rädda av sig å nästan aldrig framme. Vad ska man göra för att det ska bli bättre, måste jag lämna bort dom?
              Jag tror ingen av dina fiskar ligger bakom försvinnandet. Av egen erfarenhet så vet jag att siameser är glada i små yngel men inte om de är så stora som3-4cm och ännu mer osannolikt om siamesen är så liten som 10cm. Jag tror att de har dött av någon anledning och när en fisk är död försvinner de ofta ganska fort...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • nilla87
                • November 2012
                • 25

                #8
                Jag har kollat nitritvärdet och det finns ingen nitrit alls... Dock var mamman till de guppisar som dog nitritförgigtad under graviditeten så kan ju tänka mig att de inte har varit fullt friska. Men mina malar, 2 av 5 är ju borta....

                Och nu när jag ser att nån har varit på guppyhanens stjärt.

                Siameserna har börjat bråka med varandra, de trivdes väldigt bra ihop i början, men nu är de inte direkt vänner längre. Men jag har adrig sett de göra minsta lilla mot nån annan fisk.

                Kommentar

                • Rebah
                  • January 2012
                  • 410

                  #9
                  Skulle tro att det är praktbotiorna som varit på guppyhanen, de nafsar gärna på långa fenor, speciellt om de är få.
                  Har själv några stora gamla siamensisar, varav en går i ett kar med bla en hög mollys och deras ca 1-2cm yngel så tror inte heller de skulle ta såpass "stora" fiskar. De började också slåss sinsemellan när de var fullvuxna så fick sära på dom, men har inte sett dem ge sig på andra fiskar. Dock så lär de vara rätt bitska mot liknande fiskar så sådana har jag undvikit.
                  Vad var det för malar du hade? Är det tex ancistrus eller liknande taggiga saker så brukar de inte bli uppätna, om de inte dött först.
                  "The trees move... do you not see it?"

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13130

                    #10
                    Ursprungligen postat av nilla87
                    Jag har kollat nitritvärdet och det finns ingen nitrit alls... Dock var mamman till de guppisar som dog nitritförgigtad under graviditeten så kan ju tänka mig att de inte har varit fullt friska. Men mina malar, 2 av 5 är ju borta....

                    Och nu när jag ser att nån har varit på guppyhanens stjärt.

                    Siameserna har börjat bråka med varandra, de trivdes väldigt bra ihop i början, men nu är de inte direkt vänner längre. Men jag har adrig sett de göra minsta lilla mot nån annan fisk.
                    Det kan vara så mycket annat som spökar än bara nitrit så det är ibland svårt att komma fram till orsaken, men det brukar lösa sig med tiden om man tänker på hur man matar, ser till att ha en bra filtrering och sköter sina vattenbyten. Siameser blir bara griningare och grinigare mot varann men alltid väldigt harmlösa mot andra arter. Dem blir ganska biffiga med tiden och eftersom de är otroligt snabba och duktiga simmare så behöver dem långa akvarier så den kan sträcka ut ordentligt
                    Senast redigerad av åheim; 11 May 2013, 23:24.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...