Guppy och neontetror tvist

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MicaelaG
    • June 2012
    • 5

    Guppy och neontetror tvist

    Hej, jag visste inte riktigt vilken kategori detta skulle passa eftersom de gäller både guppy och tetror så tänkte ta säkra sidan först och lägga det här.

    Iaf jag är, enligt mig fortfarande, nybörjare men haft akvariet i 6månader ungefär nu.
    54 liters akvarium och just nu 5st neontetror 2st guppy hanar (ca: 1mån) 1st leopard pansarmal och en ganska liten ancistrusmal.

    Några veckor nu har jag haft någon sjukdom då många av mina guppy dog, tro de var strax efter jag köpte en växt, ett av symptomen var ihop dragen stjärt, och såg på en av hanarna att de var bit märken på stjärten och läste då att tetror kan bitas i fenor.
    Nu ser jag på mina guppy som jag har kvar att de drar ihop stjärten så den blir rak när de har sin "rang grej" mellan sig och när de kommer nära tetrorna.

    Undrar då först: Är de tecken på sjukdom eller är de för att försöka skydda stjärten de drar ihop den?

    Andra: Jag vet att man ska ha 10st tetror ihop men ville inte överbelasta akvariet, men kan de bli lugnare om de blir ett riktigt stim eller skulle de bara förvärra allt eller ingen skillnad?

    Ska nästa löning starta igång ett 220liters akvarium, då hoppas jag att jag kan lugna ner mig lite
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Guppy och neontetror tvist

    Använder du något preparat regelbundet i vattnet typ Ektozon för att stärka fiskarnas hälsa?
    Vet du vilket Ph du har i vattnet? Vet du om det är mycket nitrit i vattnet? Ph och Nitrit kan du testa själv genom att du köper tester i affären för detta. Om du inte har det idag köp tester där man använder droppar, inte stickor.
    Hur ofta gör du vattenbyten?

    Att jag frågar beror på att om vattnet är "friskt" så håller sig fiskarna friska lättare.
    För lättare irritationer på fenor, hud har jag ofta använt Ektozonsalt i vattnet med bra resultat.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • MicaelaG
      • June 2012
      • 5

      #3
      Vattenbyten: 1gång/vecka ca:40%, tillsätter: ektozonsalt 1msk (slut nu så ska byta till salt utan jod), Beredningsmedel, hade förut seras, nu har jag köpt Vitakraft.
      Just nu kan jag bara ge dig stick test värden och kan inte ge något annat förrens nästa vecka då jag ska in till stan. Det är seras snabb stick test 50st.
      Nitrat: 10-25
      Nitrit: 0 (visar bara vitt iaf, ser ingen färg skillnad alls)
      Gh: 3-6
      Kh: 3-6
      Ph: runt 7,2

      Det jag såg på mina förra guppy var att de kliade sig mot inredningen också, det gör inte de som är kvar.
      Senast redigerad av MicaelaG; 17 August 2012, 10:45.

      Kommentar

      • SemlaoLuffsen
        • November 2011
        • 100

        #4
        Klibbar fenan hela tiden så kan det vara torpedsjukan (mina yngel när jag hade slöjguppys fick detta) det beror oftast på parasiter fick jag då veta av uppfödarna på sgs (svenska guppysällskapet) o de rekomenderade o köra dem i kraftigt saltat vatten (1%salt alltså 1 dl salt/10 liter vatten).

        (mina överlevde inte detta dock så jag skulle prova o medicinera istället)

        Kommentar

        • MicaelaG
          • June 2012
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av SemlaoLuffsen
          Klibbar fenan hela tiden så kan det vara torpedsjukan (mina yngel när jag hade slöjguppys fick detta) det beror oftast på parasiter fick jag då veta av uppfödarna på sgs (svenska guppysällskapet) o de rekomenderade o köra dem i kraftigt saltat vatten (1%salt alltså 1 dl salt/10 liter vatten).

          (mina överlevde inte detta dock så jag skulle prova o medicinera istället)
          Klarar leopard pansarmalen så mycket salt? (blir ju ca: 5dl i mitt akvarie) Har hört de är lite känsliga mot de.

          Kommentar

          Arbetssätt...