Gangesbiotop snurrar i mitt huvud, men behöver hjälp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Gangesbiotop snurrar i mitt huvud, men behöver hjälp...

    Jag var lite inne på att starta en biotop, något lugnare parti av gangesfloden mellan Indien och Bangladesh.
    Den behöver inte vara 100% pricksäker, men ju närmare jag kan komma desto roligare vore det.

    Akvariet är ca 80 liter, om jag ska ha en 3d-bakgrund...
    Har inte kommit så långt i mina funderingar än, är i informationssamlarstadiet...
    Mycket växter och lugnt vatten hade jag iaf tänkt,
    med dessa krabater:

    2x dvärggurami http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237
    10x sebrafiskar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=51
    3x av den här, om den ens går att få tag på... (Psilorhynchus sucatio)

    Är det någon som vet något om den? Verkar charmig

    Vad kan jag annars ha för algätare?

    Kanske ska ge mig på något lättare istället?
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Låter väldigt intressant Är själv lite av ett asien-fan. Jag har själv haft zebror med guramis, men om jag gjorde om det hade jag valt en annan stimfisk istället. Zebrorna vill egentligen ha mycket mer strömt vatten än vad guramis vill ha, så det är nåt du kanske kan tänka på.

    Vad gäller Psilorhynchus sucatio hoppas jag någon annan kan säga nåt om

    Jag tycker absolut du ska satsa på det här

    Kommentar

    • Joakim Lundgren
      • August 2006
      • 631

      #3
      Information on tropical freshwater aquarium fish species (none)


      kan detta hjälpa?
      AKA: Lizardking

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Sen undrar jag om det behöver vara en algätare eller om du bara vill ha något malliknande/ bottenlevande. Kanske någon mindre botia eller garra kunde vara något? Beroendes på hur noga det är med biotopen finns ju också kuhlii-ålarna (mina personliga favoriter)

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av Lizardking
          Det var här jag hittade de tre fiskarna jag valt ut, dock tycker jag den är väldigt svåröverskådlig och det saknas information om många av fiskarna... Dessutom så används inte samma latinska namn där som på zoopet (ex. dvärggurami står här som colisa lalia, och på zoopet står Trichogaster lalius). Riktigt bra sida annars

          Har du fler tips så blir jag glad!

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av Miliimli
            Sen undrar jag om det behöver vara en algätare eller om du bara vill ha något malliknande/ bottenlevande. Kanske någon mindre botia eller garra kunde vara något? Beroendes på hur noga det är med biotopen finns ju också kuhlii-ålarna (mina personliga favoriter)
            Jag vet faktiskt inte hur viktigt det är med algätare i ett akvarium, men jag trodde någon form av städare var mer eller mindre ett krav. Det kanske inte stämmer? I så fall skulle jag ändå vilja ha något bottenlevande. Har också varit förtjust i kuhlii-ålarna ett tag, men känner att jag vill se över mina alternativ först...

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Tja, en del alger hör enligt mig hem i ett akvarium, ser mycket mer naturligt ut med lagom mycket alger på sten/rötter/bakgrund. Men! Det ska förstås inte gå till överdrift.
              I ett välskött akvarium uppstår heller inte överdrivet med alger, lagom ljus, växter som tar upp näring och regelbundna vattenbyten håller gör att för mycket alger inte bildas

              Kommentar

              • SneakySteve
                • July 2010
                • 425

                #8
                Hehe rolig och annorlunda biotop! Släng i ett kilo skräp, en död hund och hyr sen in ett antal hinduer som står runt om så är det bang on target! (;
                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  Ursprungligen postat av SneakySteve
                  Hehe rolig och annorlunda biotop! Släng i ett kilo skräp, en död hund och hyr sen in ett antal hinduer som står runt om så är det bang on target! (;
                  Hehe, storgillar!

                  Nä, men jag tror på riktigt att detta kan bli fantastiskt bra. Superkul med folk som inte kör med det vanligaste

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10


                    I fältet "Search any text:" skriver du "Ragavupur". I "Output" väljer du "Catalog record".

                    Ett träsk utanför Calkutta (Kolkata) mot Sundarbans. Mycket vegetation och ingen ström.

                    Men det är alltså inte jag som var där och fiskade. Här heter guramina fortfarande Colisa, men Trichogaster är det mer korrekta (och de stora arterna heter numera Trichopodus) och dom hittade inga zebrafiskar.

                    Eller gör samma sökning som ovan, men byt ut "Ragavupur" mot "Bhoroli", men då är vi i Brahmaputra (som egentligen är ett biflöde till Ganges) och uppe i Assam. Här är det mer strömt - och zebrafisk.

                    Kommentar

                    • laasesku
                      • October 2002
                      • 660

                      #11
                      Ursprungligen postat av sneakysteve
                      hehe rolig och annorlunda biotop! Släng i ett kilo skräp, en död hund och hyr sen in ett antal hinduer som står runt om så är det bang on target! (;

                      Kommentar

                      • laasesku
                        • October 2002
                        • 660

                        #12
                        Ganges är hinduismens heligaste flod. Blir det ett heligt akvarium?

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                          http://artedi.nrm.se/nrmfish/search.php

                          I fältet "Search any text:" skriver du "Ragavupur". I "Output" väljer du "Catalog record".

                          Ett träsk utanför Calkutta (Kolkata) mot Sundarbans. Mycket vegetation och ingen ström.

                          Men det är alltså inte jag som var där och fiskade. Här heter guramina fortfarande Colisa, men Trichogaster är det mer korrekta (och de stora arterna heter numera Trichopodus) och dom hittade inga zebrafiskar.

                          Eller gör samma sökning som ovan, men byt ut "Ragavupur" mot "Bhoroli", men då är vi i Brahmaputra (som egentligen är ett biflöde till Ganges) och uppe i Assam. Här är det mer strömt - och zebrafisk.
                          Tack för tipset! Mycket intressant!

                          Ursprungligen postat av SneakySteve
                          Hehe rolig och annorlunda biotop! Släng i ett kilo skräp, en död hund och hyr sen in ett antal hinduer som står runt om så är det bang on target! (;
                          Hahaha! Skönt att slippa hålla koll på bra vattenvärden

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av SneakySteve
                            Hehe rolig och annorlunda biotop! Släng i ett kilo skräp, en död hund och hyr sen in ett antal hinduer som står runt om så är det bang on target! (;
                            Glöm inte en Gangeshaj också, så att hinduerna inte står och somnar

                            Kul biotopidé som sagt, olika biotoper har man ju varit sugen på, men just Ganges har nog aldrig slagit mig Särskilt inte när man ser på TV hur nedsmutsad Ganges är. Men det finns nog renare, och mer orörda och oförstörda delar av floden också.
                            Senast redigerad av Shepard; 24 April 2012, 03:35.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Men det finns nog renare, och mer orörda och oförstörda delar av floden också.
                              Fiskar från själva huvudflödet av floden - från någon flod - är ovanliga i akvarium. Det mesta i fiskväg där, är ofta gråaktigt i färgen, och här bor mest matfisk. Våra akvariefiskar, de flesta, kommer från bäckar och träsk och där är vattnet ofta klarare. Men rent - i Indien - vet jag inte! Sopor, bajs och döda kor finns även där. Men det betyder inte att fisken behöver vara så tålig. Ctenops nobilis är en nordindisk gurami jag försöker hålla just nu, och tre av fyra har dött ganska oförklarligt. Den är odlad flera gånger (fast inte av mig), men alla ynglen dör ofta plötsligt och oväntat. Och den fisken lär finnas även i områden där jag blivit magsjuk bara genom att åka buss igenom.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...