Vilka fiskar är de mest optimala?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Jepp.
    Det bäste vore givetvis ifall du kunde ge bort dem så de kom till ett större kar ochlikadana kompisar, men det är inte så lätt alltid.
    Det finns ett par anledningar varför jag personligen tycker på det viset, karet är lite väl litet och de bör vara minst 10, helst ännu fler för att göra sig bra då de är stimfiskar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • kryddan803
      • July 2011
      • 241

      #17
      Ok men jag har ingen att ge bort dem till så... Man kan ha den blandningen jag sa tidigare i den här tråden fast bara mina gamla tetror och sen satsa på ngn annan fisk istället...?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Det borde inte vara något problem, men med viss reservation med att du inte kommer att få så många guppyyngel kvar. Men å andra sidan kan det vara fullt tillräckligt ändå.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • kryddan803
          • July 2011
          • 241

          #19
          Ja men det gör absoulut inget att jag knappt får yngel kvar ;D
          men jag läste att man helst ska ha tättslutande glas för kuhliiålen för annars rymmer den...?

          * 2 Kuhliiålar
          * Ev. Guppies
          * Ancistrus...?
          * Gurami (antagligen läppgurami)
          * Två rödmunnar

          är det fullt sen eller ska man ha ngt mer tycker du/ni?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Jag skulle satsa på ett litet gäng mindre tetror/rasboror, och sedan byta ut kuhliiålarna mot en liten grupp pansarmalar då ålarna inte brukar visa sig så mycket.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • kryddan803
              • July 2011
              • 241

              #21
              Ok...
              Jag ska fundera på de... Jag starta trots allt de i fredags ;D

              Kommentar

              • kryddan803
                • July 2011
                • 241

                #22
                det finns däremot en ganska fin fisk/mal som de inne på den lokala djuraffären som de kallar doktorsfisk men jag vet inte va de e för fisk... De finns även ngn slags cklid som går att köpa en eller i par... En liten ciklid liknande kakaduaciklid men andra fenor... ve inte va de är... hjälp? För jag verkligen älskar cikliderna

                Kommentar

                • kryddan803
                  • July 2011
                  • 241

                  #23
                  Ok... Men snäcklekare kanske? Flerbandad snäcklekare..?

                  Kommentar

                  • kryddan803
                    • July 2011
                    • 241

                    #24
                    Nu kmr de upp mkt olika sorter som kan passa här...

                    Går det att ha dem här tillsammans eller vilken ska bort isf:

                    * Kakaduaciklid (ett par eller ett harem med två honor och en hane)
                    * Guppy
                    * Flerbandad snäcklekare
                    * Rödmunstetra

                    Blir det för mkt med en guramisort oxå?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Har du någon fisk i karet nu? Har du inte det kan du köra in karet minst en månad med några guppy i, medans du bestämmer dig vilka fiskar du vill ha.
                      Snäckskalslekare med "vanliga" fiskar brukar inte bli bra, så jag råder dig att inte ens prova.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • kryddan803
                        • July 2011
                        • 241

                        #26
                        Nej just nu är det på "inkörning" för att få igång en bakteriekultur. Men jag kan jju testa med ngn billig fisk som guppy senare. Me tanke på att ett par med kakaduaciklider kostar 200kr ^^ ingen lust att chansa medde pengarna ;D Men du tror inte att kakaduorna äter guppiesarna eller ödmunnarna då? :S

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #27
                          Du kan inte köra in ett kar utan ha något som underhåller bakterierna, så utan fiskar blir inte karet inkört. Visst, det finns ett par specialare man kan göra, men är tveksamt att någon gör numera.
                          Yngel från Guppy kan bli kakaduamat, men de lite större samt tetrorna kommer att klara sig.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • kryddan803
                            • July 2011
                            • 241

                            #28
                            ok bra ^^ men jag ville bara att pumpen skule stå igång ett tag typ ett par tre dagar så det blir lite syre i vattnet och att det värsta av det grumliga vattnet filtreras ^^fundear på att köpa fisk på onsdag.. ;D räcker det med typ tre guppies tror du? Jag e ju bara 14 så ja e lite nybörjare på de här ;D

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #29
                              Jo, det ska nog räcka med 3 guppy, de lär vara lite fler om några veckor...kolla om de inte har Endlers guppy, de är lite tåligare och passar bättre till ett mindre kar som ditt.
                              Att man vill ha bort grumligheten är en annan sak, då kan det vara bra att inte ha i fisk på något dygn, men så fort vattnet klarnat och nått rätt temp kan du ha i fisken.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • kryddan803
                                • July 2011
                                • 241

                                #30
                                Ok nää de brukar inte ha endlers... men vadå jag tkr inte att 92L e så litet... inte till guppies iaf...?jag har redan 2 guppyhonor och en guppyhane + 22 yngel i mitt andra akvarie men jag ska ge bort 19 av ynglena till en vän.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...