"botior"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av malfunkshun
    För guds skull, skaffa ordentlig sand. Är så trött på alla dessa "Hello Kitty kar" som folk har.
    Är så jäkla trött på folk som rackar ner på andras smak

    Nej smaken är en sak som varierar från individ till individ och det är väl tur det för annars skulle akvarier se likadana ut. Själv tycker jag inte att färgat grus är snyggt, jag tycker inte att synliga pumpar, värmare etc. i akvariet är snyggt, jag tycker att snabbmatshamburgare smakar för jävligt, jag avskyr opera och dansmusik etc. etc.
    Men för den sakens skull så rackar jag inte ner på andra som har en annan smak än jag.

    I detta fall så är det primära att vi skall sköta våra akvarier och ha en inredning som är lämplig för de fiskar som vi har och då bryr sig botior minimalt om färgen, men däremot skall de ha ett finkornigt grus som de kan gräva i och det var ju detta som tråden handlade om
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Personligen skulle jag aldrig skaffa färgat grus, då det ser onaturligt ut, och känns rätt mycket "amerikanskt barnrum", men... Dessutom antar jag att kvaliteten på så´nt grus kan variera, och att man bör vara försiktig, då man inte vet vad färgen kan ställa till med om den skulle råka fälla ut i vattnet.

      Och som sagt, fiskarnas behov får ju komma först, och i botiors fall så föredrar de finare sand, som de kan böka i.
      Senast redigerad av Shepard; 26 June 2011, 14:54.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Animaniac
        Dessutom antar jag att kvaliteten på så´nt grus kan variera, och att man bör vara försiktig, då man inte vet vad färgen kan ställa till med om den skulle råka fälla ut i vattnet.
        Nja den färgade sand som säljs till akvarier fäller inte ut i vatten
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • sprollan
          • June 2011
          • 29

          #19
          Ojj vilken diskution om lite grus :P
          Har hittat ett grus som är på 2-3mm nu som är mörklila, har hört att fiskar tycker om lite mörkare botten
          Dessutom är det jättefint
          Vad är Nikelodeon, och vad har det att göra med ämnet mix fisk frågor? :P

          //Anna (jag avskyr också opera

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Ursprungligen postat av sprollan
            Ojj vilken diskution om lite grus :P
            Har hittat ett grus som är på 2-3mm nu som är mörklila, har hört att fiskar tycker om lite mörkare botten
            Dessutom är det jättefint
            Vad är Nikelodeon, och vad har det att göra med ämnet mix fisk frågor? :P

            //Anna (jag avskyr också opera
            Nikelodeon är en TV-kanal för barn, och har inte ett dugg med fiskar att göra

            Men ja, många fiskar gillar mörk botten, t.ex många tetror färgar ut bättre med mörk botten.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • sprollan
              • June 2011
              • 29

              #21
              Jahaa, ok :P

              Kommentar

              • malfunkshun
                • September 2008
                • 394

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Är så jäkla trött på folk som rackar ner på andras smak

                Nej smaken är en sak som varierar från individ till individ och det är väl tur det för annars skulle akvarier se likadana ut. Själv tycker jag inte att färgat grus är snyggt, jag tycker inte att synliga pumpar, värmare etc. i akvariet är snyggt, jag tycker att snabbmatshamburgare smakar för jävligt, jag avskyr opera och dansmusik etc. etc.
                Men för den sakens skull så rackar jag inte ner på andra som har en annan smak än jag.

                I detta fall så är det primära att vi skall sköta våra akvarier och ha en inredning som är lämplig för de fiskar som vi har och då bryr sig botior minimalt om färgen, men däremot skall de ha ett finkornigt grus som de kan gräva i och det var ju detta som tråden handlade om
                Jag vill minnas hur du i en annan tråd skrev att när du en gång hade butik gjorde iordning två kar, ett med ciklider och sånt som du gjorde så "riktigt" det bara gick, och i det andra hade guldfisk (golfboll?) och färgat grus för att folk skulle se skillnaden på bra och dåligt inrett akvarium enligt din smak. Kan tyvärr inte hitta den tråden dock.

                Sen att jag har en åsikt får både du och OP tåla. Vad är annars poängen med att ha ett forum, tycker alla lika händer det ju inget.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av malfunkshun
                  Jag vill minnas hur du i en annan tråd skrev att när du en gång hade butik gjorde iordning två kar, ett med ciklider och sånt som du gjorde så "riktigt" det bara gick, och i det andra hade guldfisk (golfboll?) och färgat grus för att folk skulle se skillnaden på bra och dåligt inrett akvarium enligt din smak. Kan tyvärr inte hitta den tråden dock.

                  Sen att jag har en åsikt får både du och OP tåla. Vad är annars poängen med att ha ett forum, tycker alla lika händer det ju inget.
                  Jepp så var det - det var på den tiden jag var ung och trodde att min smak var den rätta för alla. Sedan dess har jag blivit vuxen och anser inte att min smak är bättre än någon annans förutom för mig själv.
                  Det är liksom det som är poängen - vi håller alla våra akvarium som vi själva gillar, utan att för den skull rackar ner på andras smak. Startar du en tråd om dina akvarier så är det dålig stil att racka ner på dom. För även om man tycker att dina akvarier ser för jäkliga ut så är det bättre att inte säga något för det är ju dina akvarier och du gillar dom och det är ju det viktiga för dig.

                  Däremot om inredningen i akvarierna innebär att fiskarna far illa så skall man självklart påpeka det.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • malfunkshun
                    • September 2008
                    • 394

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Jepp så var det - det var på den tiden jag var ung och trodde att min smak var den rätta för alla. Sedan dess har jag blivit vuxen och anser inte att min smak är bättre än någon annans förutom för mig själv.
                    Det är liksom det som är poängen - vi håller alla våra akvarium som vi själva gillar, utan att för den skull rackar ner på andras smak. Startar du en tråd om dina akvarier så är det dålig stil att racka ner på dom. För även om man tycker att dina akvarier ser för jäkliga ut så är det bättre att inte säga något för det är ju dina akvarier och du gillar dom och det är ju det viktiga för dig.

                    Däremot om inredningen i akvarierna innebär att fiskarna far illa så skall man självklart påpeka det.
                    Så bra att du är äldre och klokare nu, vi andra har mycket att lära.
                    Jag kan tydligen inte begära att få mitt konto raderat, och om det skulle bli raderat sörjer jag inte.

                    Tum podem extulit horridulum. Hypocrita.

                    Kommentar

                    • Gur4m1
                      • June 2011
                      • 96

                      #25
                      #24 Varför ska ditt konto raderas? :O . Alla har en åsikt, handlar om tonen i hur man framför den anser jag själv Jag tycker själv mer om naturligt grus/sand etc. Men smak är smak och sen har vi folk som helt enkelt är lite pretto

                      Till ts, bra att du hittade lite mindre storlek på gruset. Du får länka till nån bild när du fått upp karet tycker jag
                      Har själv aldrig sett ett med lila grus, kan säkert "accentrera" spännande mot många fiskar.
                      Nothing fancy, no tricks...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...