Vilka ska ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Vilka ska ut?

    Jag har fått överpopulation i akvariet och måste plocka ut fiskar. Primärt tänker jag ta bort mina 4 guldfiskar, men har litet dubier då de är så otroligt fina. Klart finast i akvariet faktiskt. Det som talar emot dem är att de inte gillar hög sommartemp i akvariet.

    Dessa arter har jag:
    Guldfisk
    Praktbotia
    Silvermolly
    Black molly
    Kardinaltetra
    Rödmunstetra


    Ancistrus
    ontoclius (felstavat jag vet, typ algätare)
    Siamesiska algätare


    Black mollysarna förökar sig något sjukt, men de är fina. Please help!
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    För att få hjälp bör du nog tala om hur stort akvarie som du har och hur många fiskar du har av varje
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Det var mest vilken art jag bör ta ut jag var ute efter. Det är ett 260 liters och jag ligger på ca 280 fisk-cm innan jag fick 15 black molly yngel.

      Det är dubbla filter, men de jobbar på högtryck. Så jag funderar på att ta bort en eller två hela arter, alternativt renodla t.ex. mollyarten till att bara ha kvar de helvita och helsvarta. Jag vet, det är oetiskt, men "what can a poor man do?"
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Kapten Zoom
        Det var mest vilken art jag bör ta ut jag var ute efter. Det är ett 260 liters och jag ligger på ca 280 fisk-cm innan jag fick 15 black molly yngel.

        Det är dubbla filter, men de jobbar på högtryck. Så jag funderar på att ta bort en eller två hela arter, alternativt renodla t.ex. mollyarten till att bara ha kvar de helvita och helsvarta. Jag vet, det är oetiskt, men "what can a poor man do?"


        generellt sett så tycker jag att du bör nog renodla ditt kar när det gäller arterna.

        enligt principen....asien eller SA....samt läsa vilka arter som funkar ihop....


        kan ju börja med att slänga ut guldfisken....passar inte alls någonstans ihop med någon.....


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Jo, fast jag har en delvis röd tråd. Och det är karpliknande levandefödare samt tetror. Samt ett gross malar/algätare. Sen att det är litet blandat mellan kontinenterna får man ta.

          Fick jag välja mellan guldfiskarna och praktbotiorna, så åkte nog botierna ut direkt. Tråkigare fisk får man väl leta efter.

          Svårt läge. men guldfiskarna lär väl explodera i storlek snart, så jag vet ju innerst inne vad jag måste göra. (alternativt slänga ut allt annat än guldfirrarna)
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Kapten Zoom
            Jo, fast jag har en delvis röd tråd. Och det är karpliknande levandefödare samt tetror. Samt ett gross malar/algätareSen att det är litet blandat mellan kontinenterna får man ta.

            Fick jag välja mellan guldfiskarna och praktbotiorna, så åkte nog botierna ut direkt. Tråkigare fisk får man väl leta efter.

            Svårt läge.

            men i längden kommer guldfiskarna att må skit, eller de andra, beroende på vilken temp du har....



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Jo, det stämmer. Så länge jag är hemma kan jag hålla ned tempen till runt 26-27. Men vi var ute och reste i helgen och det var inte skoj att komma hem till ett akvarium som kokar i runt 30 grader. Alla fiskar trivdes utom de.

              Det finns ju kylare iofs.
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                så, du har temp för tropiska fiskar men du har kallvattenfisk (guldfisk) i karet..........

                Guldfisken gillar i längden inte alls om det är mer än 22-23 grader, och behöver dessutom
                en klart kallare period, helst ner till 15-18 grader, under någon månad eller två per år...........

                om den får gå i för hög temp för länge, så kommer du bara att forkorta dess liv.
                rätt skötta så lever de i 30-40 år......är det bra att jaga deras ämnesomsättning så att den kanske
                bara blir 5.....?........hur tror du den mår ?????

                och du tycker det är bra att kyla ner karet så att guldfisken mår bra....hur mår då de andra....???


                tänk till lite......




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #9
                  Hm, litet hårda ord kanske?

                  Utifrån ditt resonemang kan ingen normal privatperson ha guldfiskar i akvarium då det alltid blir för varmt på sommaren? Nej jag tror att 25 som vi har på vintern funkar för båda sorter. Det är i alla fall vad butikerna säger.

                  Nåväl, det lutar likväl åt att guldfiskarna åker, dels pga tempen, dessutom skiter de ned mer än de andra tillsammans. De fyller dock en bra funktion, förutom att vara otroligt vackra. De håller gruset rent!
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    vidare.....dina mollys kommer att korsa sig så att du kommer om nått år ha en massa blandningar kvar....



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #11
                      Rätt Kensa. Det är max 30-50% av ynglena som är helt svarta eller helt silvriga. Funderar på att hålla ned beståndet genom att helt enkelt ta bort de fula. Men det känns inte riktigt etiskt. Även fast det säkert är så odlarna gör.
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        efter ett tag så kommer du bara att få "fula" korsningar, inga rena alls....

                        med en sannolikhet som grönsar till visshet så har alla yngel inom kort blandade färger,
                        det kanske inte syns förrän de blir 1-2-3-4 månader.....men det kommer att visa sig när de färgar ut helt....


                        finns inte en odlare som håller svarta mollys ihop med silvriga mollys
                        om han vill ha några svarta eller silvriga alls.......


                        geht nicht
                        won't work
                        gaur igge



                        sorry
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Kapten Zoom
                          • January 2011
                          • 814

                          #13
                          Säkert sant, men jag gillar brytningen silvriga, svarta, guldfiskar, litet tetror. Det ordnar sig. nu åker guldfirrarna ut, så får vi se vad som åker ut härnest.

                          Och nej, jag ska inte nerda in med att ha 5 akvarier i huset. (inte ännu i alla fall)
                          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                            nerda in med att ha 5 akvarier i huset. (inte ännu i alla fall)

                            vafför inte de då ?

                            går alldeles utmärkt att ha måååånnngggaaaa kar i ett hus.

                            mitt hus hade som mest 11............
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Kapten Zoom
                              • January 2011
                              • 814

                              #15
                              Apropå tidigare inlägg om guldfiskars trånande efter kallt vatten. Jag gjorde ett 35% vattenbyte ikväll. Sänkte då tempen från ca 27 grader till 24 grader. Alla fiskar i akvariet var helt oberörda, simmade omkring som om inget hänt... utom guldfiskarna! De såg ut som de skulle dö eller något. Låg på botten och skakade. Nu någon timme senare hänger de runt i växterna till synes håglösa.

                              Det där med att guldfiskar skulle gilla kallt vatten kan säkert vara super-rätt i teorin. Men i praktiken verkar det helt uppåt väggarna. Nu har jag levt med de här firrarna i något halvår och den temperaturer de varit piggast i har varit runt 26 grader. Rätt eller fel, så funkar i alla fall mina fiskar.
                              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...