Vad i 54 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Vad i 54 liter?

    Vet så klart att man inte kan ha så mycket, men har ni några förslag. Gärna lite intressantare fiskar. Kan man ha apistos? I så fall, kan man ha något sällskap åt dom då? Andra förslag?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ja, några Apistogramma kan funka, eller varför inte det jag har i mitt ena 54-liters, galaxydanio, chokladgurami, och ett gäng körsbärsräkor.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      när det är så litet kan man bara ha 1 apisto-hona va?
      Skulle det gå med ett par apor,6-8 tetror (vilka?) och några ottosar?
      Pansarmalar funkar väl inte i 54 liter, eller finns det någon fin sort som skulle gå?

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av Falconer
        när det är så litet kan man bara ha 1 apisto-hona va?
        Skulle det gå med ett par apor,6-8 tetror (vilka?) och några ottosar?
        Pansarmalar funkar väl inte i 54 liter, eller finns det någon fin sort som skulle gå?

        Ja det får bara plats 1 apisto-art. Kör gärna nån art som inte är allt för utbrett polygam eller aggressiv, lämpliga arter är tex. A. nijsseni eller A. panduro (den senare är snyggare!), men även A. agassizii funkar även om den är mer polygam.
        Jag föreslår A. panduro 1+1, pansarmalar funkar i 54L, det kan dock bli lite trångt när cikliderna jagar runt dem över botten men det går. Som stimfisk kan du nog köra lite vad du vill bara storleken, beteendet (hur rörliga de är) och antalet är anpassat till karet. Själv hade jag nog kört kardinaltetra eller nån rasbora tex. drottningsrasbora eller galaxyrasbora.
        Lycka till hur som helst, vi ser gärna lite bilder framöver hur det blir.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Okej!
          Är panduron snällare än många andra apor? Vilka apor skulle INTE funka då?
          Jag tycker många corydoras ser så stora ut. Några spec som inte blir så stora jag kan ha?

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ser att du fått bra svar i din andra tråd som lite gran tar upp samma sak men.
            Är väldigt grön på dessa fiskar så det finns dem som har bättre koll i den här frågan men mina panduro är iaf väldigt fredliga mot varandra, brukar även tillhöra en av de snällare Apistosarna i butiken där man ju har jättemånga individer i små kar...
            En liten "varning" detta har jag ingen egen erfarenhet av men "många" upplever att hanar av kakaduan lätt blir riktiga terrorister (vilket kanske har sin förklaring i att de är mer utbrett polygama, därtill har de en relativt kort livslängd vilket ju gör att de får "passa på" om de vill sprida sina gener, OBS egna tankar utan belägg). Nä pansarmalar är små fiskar, det finns ju en hel uppsjö av olika arter men gå in å kolla på artbeskrivningarna så hittar du säker nån snygg art av de mindre arterna. Vanliga metallpansarmalar tex. skall inte va några probs att ha i 50L däremot behöver du inte ha så många då det troligtvis kommer bli lite trångt med cikliderna, 5st bör absolut räcka.
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Ursprungligen postat av Falconer
              Okej!
              Är panduron snällare än många andra apor? Vilka apor skulle INTE funka då?
              Tror inte att bågfenorna passar i ett 54 liters, honan är aggressiv, mycket aggressiv när hon har yngel eller vaktar rom.
              Det kanske skulle gå om du har massvis med gömställen, rötter mm.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #8
                Okej, tack för alla svar!
                Någon som har tips på en inte alltför dyr pansarmal som är fin?

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  #9
                  Panda-pansarmalen är helt underbar! Och den ska nog gå utmärkt att ha i 54 liter De är väldigt söta, och inte alltför dyra. ca 6 st skulle nog bli lagom i ditt akvarie. De blir inte stora heller, mina är omkring 3 cm.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Min erfarenhet av panduro och nijesseni är att de kan vara väldigt aggressiva, men har hört från andra att de varit näst intill mesiga.

                    Jag har själv haft ett par hongsloi i ett 54 liters och det gick utmärkt. Kan även tänka mig att macmasteri eller viejita skulle kunna fungera bra.

                    Om du vill ha yngel av dina Ap så borde du nog skippa pansarmalar, om du inte väljer Dvärgpansarmal (Corydoras hastatus) som är i lagom storlek till akvariet.

                    För rengöring av alger ca fem stycken otocinclus av någon variant.

                    Mitt tetra val skulle utan tvekan bli en Smycketetra Nannostomus marginatus eller Nannostomus mortenthaleri
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Falconer
                      • November 2005
                      • 786

                      #11
                      Vill gärna ha en tetra eller annan stimfisk som håller sig i mellan/övre delen. Förslag?
                      Smycketetran?

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        Ursprungligen postat av Falconer
                        Vill gärna ha en tetra eller annan stimfisk som håller sig i mellan/övre delen. Förslag?
                        Smycketetran?
                        Smycketetran har den fördelen att den inte rövar vare sig rom eller yngel, vilket de flesta tetror är grymt duktiga på.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Falconer
                          • November 2005
                          • 786

                          #13
                          Nu har jag äntligen köpt akvariet. Jag har ju ett 30 liters som är i full gång. Kan jag ta vatten och filtermojs från det och blanda i nytt vatten i 54litaren för att skynda på processen? Hur lång tid kan det ta innan jag kan ha i fiskar där om jag gör så?

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #14
                            Ursprungligen postat av Falconer
                            Nu har jag äntligen köpt akvariet. Jag har ju ett 30 liters som är i full gång. Kan jag ta vatten och filtermojs från det och blanda i nytt vatten i 54litaren för att skynda på processen? Hur lång tid kan det ta innan jag kan ha i fiskar där om jag gör så?
                            Inte riktigt rätt tråd för denna typ av fråga, men svaret är ja!

                            Ju mer vatten och filter gojs du får med desto snabbare får du igång bakteriekulturen. Kan du plocka lite grus och växter från det gamla så är det ännu bättre, där i finns massor av godsaker.

                            Du halverar säkert inkörningsperioden från fyra till två veckor. Se bara till att få ner några fiskar så fort som möjligt i nya karet så att bakterierna får lite "mat".

                            Lycka till!
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Falconer
                              • November 2005
                              • 786

                              #15
                              Jepp det ska jag göra. Ska starta så fort rötterna sjunker. Så ska mina tre stackars rubintetror få hoppa i där innan dvärgkulorna tar deras fenor...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...