Vilka fiskar...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Vilka fiskar...?

    Jag har nyligen köpt ett 200liters kar och funderar lite på vilka fiskar vi ska ha i. Sen tidigare har vi en slöja, en metallpansarmal och 5 zebror. Vilka arter skulle passa till dessa? Min pojkvän skulle gärna vilja ha neon- eller kardinaltetror och jag skulle kunna tänka mig guppy. Jag har också tittat lite på siamesisk kampfisk, men finns det risk att den äter upp de små? Jag vet liksom inte hur stora fiskar en fisk kan äta. Att de kan äta yngel förstår jag ju, men sen tycker jag liksom att de flesta fiskar (inklusive tetror) verkar vara för stora. Har ni annars något förslag på vad som skulle kunna passa med våra fiskar? Gärna lättskötta då vi är nybörjare
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    "Slöja", är det en slöjstjärt ni menar kanske? "zebror" är zebrafiskar antar jag? (det är nämligen väldigt mkt i handeln som kallas för "zebra-nånting" tex. rödzebra, malawizebra etc. Om det är en slöjstjärt ni har skulle nog en lite större tetra än neon/kardinaltetra vara bättre (riskerar nog att bli uppätna annars), annars funkar de bra i ert kar. Det verkar ändå som att ni har mest små fiskar i karet så andra små fiskar skall väl gå bra, tex. blackmolly, svärdbärare, sorgmanteltetror, svart neontetra etc. Alla dessa arter är lättskötta (=.
    Det blir nog bra, lycka till!


    Ursprungligen postat av Hepzheba
    Jag har nyligen köpt ett 200liters kar och funderar lite på vilka fiskar vi ska ha i. Sen tidigare har vi en slöja, en metallpansarmal och 5 zebror. Vilka arter skulle passa till dessa? Min pojkvän skulle gärna vilja ha neon- eller kardinaltetror och jag skulle kunna tänka mig guppy. Jag har också tittat lite på siamesisk kampfisk, men finns det risk att den äter upp de små? Jag vet liksom inte hur stora fiskar en fisk kan äta. Att de kan äta yngel förstår jag ju, men sen tycker jag liksom att de flesta fiskar (inklusive tetror) verkar vara för stora. Har ni annars något förslag på vad som skulle kunna passa med våra fiskar? Gärna lättskötta då vi är nybörjare
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Hepzheba
      • June 2010
      • 104

      #3
      Ursprungligen postat av Rooster
      "Slöja", är det en slöjstjärt ni menar kanske? "zebror" är zebrafiskar antar jag? (det är nämligen väldigt mkt i handeln som kallas för "zebra-nånting" tex. rödzebra, malawizebra etc. Om det är en slöjstjärt ni har skulle nog en lite större tetra än neon/kardinaltetra vara bättre (riskerar nog att bli uppätna annars), annars funkar de bra i ert kar. Det verkar ändå som att ni har mest små fiskar i karet så andra små fiskar skall väl gå bra, tex. blackmolly, svärdbärare, sorgmanteltetror, svart neontetra etc. Alla dessa arter är lättskötta (=.
      Det blir nog bra, lycka till!
      Rätt gissat på båda mina förkortningar. Jag tänkte mig inte för innan jag skrev, då jag vanligtvis pratar med folk som redan vet vad jag har för något. Ber om ursäkt för det.

      Våran slöjstjärt är inte särskilt stor, men de kanske växer ganska mycket? Har ju sett andra slöjor som är enorma jämfört med vår (som ligger runt 3 cm minus stjärten). Tack för förslagen! Jag ska kolla upp dessa.

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #4
        Ja, slöjstjärtar blir ju rejält stora! Som sagt med tanke på att den troligen blir stor, så försök hålla dig till lite större fiskar. Kongoteror är en stor, och mkt vacker tetra, om är lätt att ha! Hanarna är mkt fina! Mina fick väldigt mkt finare färg efter att de kom hem hit.

        Kommentar

        • Hepzheba
          • June 2010
          • 104

          #5
          Ursprungligen postat av Föllförfisk
          Kongoteror är en stor, och mkt vacker tetra, om är lätt att ha!
          Hur är de med att äta på andras fenor? Slöjstjärten har ju ganska långa fenor och jag funderar ju även på en siamesisk kampfisk. Fast egentligen tycker jag nästan att kongotetran verkar för stor :/

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Jag har inte varit med om att mina kampfiskar ätit upp någon mindre fisk. De har gått med zebrafiskar tidigare och går nu med dvärgbotior och den ytterst minimala fisken Dario Dario. Dock så är risken stor att slöjan i framtiden kalasar på små fisken och dess långa böljande fenor bäddar för stora bråk med en eventuell kampfiskhane.
            Så jag skulle säga att det är antingen eller med slöjstjärten eller kampfisken och att risken för slakt är större med slöjan än kampfisken.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • malfunkshun
              • September 2008
              • 394

              #7
              Jag skulle inte ha kampfisk med någon annan fisk alls egentligen. Möjligen någon skygg bottenlevande sak som kuhli, men det är allt.

              När du köper fisk, tänk på hur de lever i naturen och hur det ser ut där. Skaffa fiskar från liknande biotoper. Att blanda fram å tillbaka bara för att en fisk är fin eller häftig tycker jag är rätt ogenomtänkt.

              Kommentar

              • Hepzheba
                • June 2010
                • 104

                #8
                Ursprungligen postat av malfunkshun
                Jag skulle inte ha kampfisk med någon annan fisk alls egentligen.
                I artbeskrivningen så står det att den är fredlig och kan has tillsammans med andra fiskar. Varför skulle du inte vilja ha det?

                Fast nu verkar ju kampfisken gå bort i vilket fall som helst då jag inte vill ha fler söndertuggade slöjor

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Jag har heller inte haft något problem med att ha kampfisk med andra arter om man bortser från närbesläktade.. Jag tror att det är kampfisken som riskerar bli halvt uppäten av slöjan inom en snar framtid. Kampfisken skulle antagligen börja kaxa sig men med sin usla slagsmålsförmåga få sina fenor slaktade...

                  Kanske ett gäng jättedanios som kommer överleva även när slöjan blivit större? Några botior? Någon större rasbora? Jag gick in på Artsök, valde Asien och kollade olika storlekar.

                  Dock så lär slöjan skita ner väldigt mycket så man får vara föriktig med mängden fisk. En sak som skulle behövas är kompisar till er pansarmal, de gillar ju bäst att vara ett par stycken.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • malfunkshun
                    • September 2008
                    • 394

                    #10
                    Min erfarenhet av kampfisk är att det finns de som är lika timida som lammungar och så finns det lejon som slåss med allt och alla. Så jag tycker det är bättre att vara på den säkra sidan.

                    Sen så ska man inte gå slaviskt efter artbeskrivningarna här på zoopet, finns många fel i dom. Vissa större än andra.

                    Kommentar

                    • Hepzheba
                      • June 2010
                      • 104

                      #11
                      VisualDarkness: Det låter ju inte alls så trevligt om fiskarna slåss, så jag tror vi får skippa kampfisken då slöjan ju redan finns. Hur kom du fram till att du skulle söka på asien? Jag fick för mig att malen kom från sydamerika? :S Vi ska köpa fler malar, vi måste bara få igång akvariet först (vilket är svårt när man jobbar tio mil bort ) Skitar slöjor ner mer än andra fiskar i samma storlek? Det är verkligen en hel djungel med vad man ska köpa för fisk och hur många man kan ha :S

                      malfunkshun: Jag trodde faktiskt att det var artbeskrivningarna man skulle följa så väl som möjligt. Om man inte ska följa dem, vad ska man då gå efter som nybörjare? Förutom att fråga massa folk här i forumet alltså ;P

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        Eftersom dina fiskar (slöjan och zebrorna) båda är asiatiska fiskar som trivs ganska kallt (endast malarna som undantag från asien) tog jag det för att lättare hitta fiskar som gillar samma förhållanden. Bara helt enkelt för att minska ner bomben med arter att kolla igenom.

                        Slöjor är allmänt kända för att vara grisiga (kanske till följd av aveln?) men jag har personligen aldrig haft någon.

                        Artbeskrivningarna är otroligt bra riktlinjer men knappast helt vattentäta. Fungerar utmärkt att följa och fråga utifrån den faktan som står där me det är bra att bilda sig en egen uppfattning genom fler källor.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Hepzheba
                          • June 2010
                          • 104

                          #13
                          Aha, du tänkte så. Nu har vi det bevisat, du är smartare än jag ;P Jag tyckte jag hittade zebrorna på amerika så då trodde jag att de var därifrån... Men jag kanske minns fel (det var ju trots allt vid lunch jag kollade det...)

                          Jag tycker inte om att bilda mig en egen uppfattning Jag vill att folk ska säga 'så här är det' och då sväljer jag det med hull och hår XD

                          Hur stora fiskar bör man förresten ha för att de inte ska bli slöjmat?

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #14
                            Ett tag gjorde du mig orolig med amerikasnacket om zebrorna!
                            "Utbredning:
                            Asien: Pakistan, Indien, Bangladesh, Nepal och Burma"
                            Det är jobbigt att kolla genom föör mycket vill jag lova!
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • Hepzheba
                              • June 2010
                              • 104

                              #15
                              Haha, jag ber om ursäkt för det. Jag skyller på värmen :P

                              Mm, nu vet jag ju lite mer var jag ska kolla. Innan har jag liksom bara ställt in storleken och då kommer det en låååång lista...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...