Glasskål/vas med småfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av perfetto
    - Då kanske du kan tipsa mig om någon lämplig art, Kjell?
    Det kan jag inte göra utan att veta storleken på skålen, hur den ser ut, hur du har inrett den och vilken teknik som används.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • joelvuo
      • September 2009
      • 771

      #17
      Ursprungligen postat av perfetto
      - Du joelvuo...tror du jag öht brytt mig om att fråga efter råd kring detta om jag inte brytt mig om fiskarna? Tänk om...tänk rätt.
      Sant, mitt fel

      Lycka till!

      Kommentar

      • DarkAngel_83
        • April 2010
        • 244

        #18
        jag skaffade ju en liten skål med 2 fiskar som efter 2 veckor nu bor i ett akvarium på 40liter med växter o inredning...Så skaffa ett litet akvarium istället med några fiskar i, är mycke roligare då man ser att fiskarna simmar o leker o mår fint =)

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #19
          Ursprungligen postat av joelvuo
          Sant, mitt fel

          Lycka till!
          - Helt okey, och tack

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #20
            Ursprungligen postat av DarkAngel_83
            jag skaffade ju en liten skål med 2 fiskar som efter 2 veckor nu bor i ett akvarium på 40liter med växter o inredning...Så skaffa ett litet akvarium istället med några fiskar i, är mycke roligare då man ser att fiskarna simmar o leker o mår fint =)
            - Jag har - som tidigare sagt - redan akvarium. Både ett större på 375 liter och ett mindre på 20 liter. Det här är tänkt mer som en liten minivärld typ räkvaserna vissa här ordnat estetiskt vackert.

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det kan jag inte göra utan att veta storleken på skålen, hur den ser ut, hur du har inrett den och vilken teknik som används.
              - Skålen kommer rymma 20 liter, vara rektangulär, substrat kommer vara svart grus och jag siktar på en större enstaka planta som ger god syresättning. Huruvida jag ska använda en liten pump eller om det fungerar med tätare vattenbyten istället, vet jag ännu inte. Belysningen ordnar jag efter växtens krav.

              Alltså - ingen rund vas, utan mer avlång simyta med kanske 40 cm djup.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #22
                Hade du varit lite tydligare från början med vad det gick ut på så hade vi kanske sluppit lite tjafs, skål/vas tolkade ju jag som något i stil med guldfiskkupa. Såna är inte per definition förbjudna men jag har hittills inte sett nån som lyckats få till nåt rimligt i en sån.

                Det var ju inte heller volymen som jag var ute efter egentligen, det finns visserligen ett slags regel om minst 30 liter men med lämpliga förhållanden och fiskar så kan man gå under den volymen. Problemet ligger snarare på att få till det bra med trygghetsskapande inredning och andra miljöfaktorer.

                Med den burk som du pratar om nu, som jag inte vill kalla skål om den skall vara rektangulär och rymma 20 liter, så är det tänkbart att ordna till nåt bra om du lägger lite omsorg på det. En växt känns dock lite tveksamt, för fiskarna skulle det klart kunna bli bättre med några växter. Du lär ju också täcka en sida på något sätt för att ge trygghet och få det ok enligt reglerna.

                Med lite eftertanke skulle det kunna bli bra alltså. Lämpliga fiskar skulle kunna vara mindre killies, det finns snygga varianter och de fungerar erfarenhetsmässigt bra i små burkar. Det kan ju också vara möjligt med andra riktigt små arter, dvärgtandkarp t ex. Den klassiska varianten med guldfisk däremot är så olämpligt som det bara kan bli.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av perfetto
                  - Skålen kommer rymma 20 liter, vara rektangulär, substrat kommer vara svart grus och jag siktar på en större enstaka planta som ger god syresättning. Huruvida jag ska använda en liten pump eller om det fungerar med tätare vattenbyten istället, vet jag ännu inte. Belysningen ordnar jag efter växtens krav.

                  Alltså - ingen rund vas, utan mer avlång simyta med kanske 40 cm djup.
                  Vill nog gärna se skålen innan jag uttalar mig eftersom det inte är helt lätt att inreda en sådan. Det var ju en Ikea-skål och då finns den ju på deras hemsida.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Johan0201
                    • June 2007
                    • 708

                    #24
                    Håller med Kjell här, släng upp en bild så att alla får se den så går det lättare att komma med tips:-)
                    1* 540 liter med SA/CA ciklider
                    9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                    www.tvspel.ifokus.se

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #25
                      Jag har tittat på Ikeas hemsida och där finns rektangulära skålar, men vad jag kan se ingen på 20 liter. I de sKålarna som finns på IKEA skulle inte jag ha någon fisk eftersom måtten är helt fel. Det största måttet är höjden och då får man aldeles för liten vattenyta.
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #26
                        Ursprungligen postat av Bygert
                        Hade du varit lite tydligare från början med vad det gick ut på så hade vi kanske sluppit lite tjafs, skål/vas tolkade ju jag som något i stil med guldfiskkupa. Såna är inte per definition förbjudna men jag har hittills inte sett nån som lyckats få till nåt rimligt i en sån.

                        Det var ju inte heller volymen som jag var ute efter egentligen, det finns visserligen ett slags regel om minst 30 liter men med lämpliga förhållanden och fiskar så kan man gå under den volymen. Problemet ligger snarare på att få till det bra med trygghetsskapande inredning och andra miljöfaktorer.

                        Med den burk som du pratar om nu, som jag inte vill kalla skål om den skall vara rektangulär och rymma 20 liter, så är det tänkbart att ordna till nåt bra om du lägger lite omsorg på det. En växt känns dock lite tveksamt, för fiskarna skulle det klart kunna bli bättre med några växter. Du lär ju också täcka en sida på något sätt för att ge trygghet och få det ok enligt reglerna.

                        Med lite eftertanke skulle det kunna bli bra alltså. Lämpliga fiskar skulle kunna vara mindre killies, det finns snygga varianter och de fungerar erfarenhetsmässigt bra i små burkar. Det kan ju också vara möjligt med andra riktigt små arter, dvärgtandkarp t ex. Den klassiska varianten med guldfisk däremot är så olämpligt som det bara kan bli.
                        - Tack för tipset. Ska kolla Killies....gulfisk är jag inte heller intresserad av i den här vattenvolymen.

                        Kommentar

                        • Auratusen
                          • March 2010
                          • 874

                          #27
                          varför just vas eller skål?...jag vet, du har redan ett 375 L och ett 20 L, men varför vas/skål? det är mycket svårare att sköta och det är svårare att ha fisk i dom. eftersom man kan inte ha varken filtrering eller värmare. det blir ju heller inte mycket gömställen för fisken. isåfall det enda jag skulle ha (även fast jag aldrig kommer köpa det) är räkor eller snäckor

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #28
                            Ursprungligen postat av Auratusen
                            varför just vas eller skål?...jag vet, du har redan ett 375 L och ett 20 L, men varför vas/skål? det är mycket svårare att sköta och det är svårare att ha fisk i dom. eftersom man kan inte ha varken filtrering eller värmare. det blir ju heller inte mycket gömställen för fisken. isåfall det enda jag skulle ha (även fast jag aldrig kommer köpa det) är räkor eller snäckor
                            - Främst för att det är väldigt snyggt med en sådan skapelse, tycker jag (och alla räkvas-konstruktörer). Det klassiskt kantiga, stora akvariet är inte lika estetiskt tilltalande och inte heller lika lättplacerat.

                            Filtrering går väl ordna? Värmen håller man lätt med belysningen. Jag har ingen värmare i mitt stora kar längre tack vare belysningsrampen.

                            Kommentar

                            • Auratusen
                              • March 2010
                              • 874

                              #29
                              ok

                              Kommentar

                              • perfetto
                                • March 2008
                                • 1593

                                #30
                                Nu har jag kikat på "vas" på IKEA igen, och om jag räknat någorlunda så handlar det om ca 38 liters volym med formeln πr2h.
                                Eftersom den inte är helt rätformig så höftar jag med total vattenvolym på sådär 33 liter.
                                Ytarean borde hamna på sådär 573 cm2
                                längst upp med lätt fallande yta ner mot botten.



                                Vad tror ni? Vattenvolymen lär väl räcka till små fiskar i litet antal...men räcker ytvolymen för småfisk som tipsats om här tidigare?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...