Denna blandning ok?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Denna blandning ok?

    Funderade ett tag på skalare men tror att jag hoppar dem, så nu kommer troligen mitt 240 l se ut såhär:

    Mosaikgurami x ?
    Kardinaltetra x 20
    Platy/Guppy x ?
    Praktbotia x 4
    Malar x 3 (kommer inte ihåg namnen för tillfället)

    Så, hur många mosaiker behövs för att de ska fungera utan en massa tjafs? hur många hanar/honor behövs?
    Och platy eller guppy? mest tänkt som producerare till levandefoder men även för lite ögongodis. Hur många av dessa för att det ska fungera bra och bli snyggt?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag skulle för det första säga att praktbotiorna blir för stora.

    Sen vad guramierna beträffar, så skulle jag nog ta en grupp på 3-4 hannar och en hona mer än hannar.
    För så här är det med guramis (i alla fall medelstora så som blå, marmor, mosaik och månsken) att:
    Om man bara har en hanne så tar han över akvariets ytskickt (om inte annat) som sitt revir och sedan kan han tar han ut sig genom att jag honorna tills de länmar reviret och eftersom de hela tiden kommer in i reviret igen så blir det ett ständigt jagande som gör att han till slut jagar så mycket att han riskerar att dö av utmattning
    Man ska heller inte ha enbart två stycken (om akvariet inte är otroligt stort) eftersom guramis har en tendens att jag ihjäl varandra.

    Om du har fler frågor beträffande medelstora guramis så är det bara arr fråga så ska jag svara så långt mina kunskaper räcker.

    P.S. Inte för att vilja skryta men, jag tror jag är den som är kunnigast vad beträffar medelstora guramis på hela forumet (men vem kan ju veta säkert)....
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Fast 7 guramisar känns lite väl mycket? får jag plats med mina andra tänkta fiskar då? de blir ju ganska stora..

      Praktbotiorna vet jag redan att de kommer växa sig stora men eftersom de redan bor hemma (ett av djuraffärens fel ) så får de bo kvar tills du växer ur karet.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Du kommer få plats med dina övriga fiskar också..

        Jag har haft 10 guramis i ett mindre än vad du har nu och det har gått jättebra.

        I det hade jag även en del andra fiskar så... Det kommer gå bra ser du!!

        Skulle gärna vilja veta vad det är för malar du tänkt dig...

        Beträffande praktbotiorna så tror jag att du har rätt att kräva att de i djuraffären ska ta tillbaka dem om de har lurat på dig dem..
        Senast redigerad av pikachu; 13 March 2010, 19:35.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Fast tror du det kommer gå vgalet om jag "bara" har 2 hanar och 4 honor? känns mer rätt för mig på något vis

          Och hur många guppys kan jag ha då?

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Det är mycket större risk att det blir som om du bara skulle ha en hanne..

            Sen vad gäller guppys så om du tänker på slöjguppy, så skulle jag ge upp den tanken redan nu, de skulle bli massakerade av dina botior..
            Senast redigerad av pikachu; 13 March 2010, 19:45.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Men man kan väl prova om det funkar? och funkar det inte så är det ju bara att köpa en hane till? eller måste alla 3 finnas med från början?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Fundera du lite på det, 6-7 st Mosaikgurami i ett 240 bli väldigt mycket, när jag hade mitt 240 hade jag 2+2 som funkade kanonfint.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Jag skulle nog köra alla tre i början...

                  Eftersom att om du introduserar en helt ny hanne så finns det risk att han blir söndermobbad..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Ansjo: Som jag sa så hade jag 10 i ett akvarium som var mindre än hans är nu så... Och det gick kanonfint.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av pikachu
                      Ansjo: Som jag sa så hade jag 10 i ett akvarium som var mindre än hans är nu så... Och det gick kanonfint.
                      Jaha?
                      Men det tillkommer mer fisk i karet och då blir det ganska mycket med 7 st Mosaiker.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • gickan_87
                        • November 2003
                        • 1873

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Fundera du lite på det, 6-7 st Mosaikgurami i ett 240 bli väldigt mycket, när jag hade mitt 240 hade jag 2+2 som funkade kanonfint.

                        Jag tror jag kör på 2+2 och om det inte funkar så ser man ju vem/vilka det är som bråkar och då är det ju bara att skaffa 1-2 till.
                        Tycker också att det blir lite mycket med 6-7 mosaiker.


                        Ursprungligen postat av pikachu
                        Ansjo: Som jag sa så hade jag 10 i ett akvarium som var mindre än hans är nu så... Och det gick kanonfint.
                        hon

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #13
                          Ansjo: I det karet hade jag även andra fiskar, så som en pleckostomus på 26-27 cm, men även en hel del andra fiskar så..

                          Ett tag hade jag 40 fiskar (om jag inte minns fel) i det akvariet som var på 100*40*40 cm var av 15-20 var neontetror.
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          • pikachu

                            • December 2007
                            • 1189

                            #14
                            Gickan 87: Ber om ursäkt för jag kallade dig 'han'...
                            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                            Kommentar

                            • gickan_87
                              • November 2003
                              • 1873

                              #15

                              Kommentar

                              Arbetssätt...