Tåligaste fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sjebbe
    • March 2009
    • 440

    Tåligaste fisken?

    Vilken är, enligt din uppfattning, den tåligaste fisken?
    Sjukdom, sår, nitrit, syrebrist, fastnat i slangen vid VB, hoppat ur karet osv...
    Ja, faktorerna är många som kan leda till fiskdöd, men alla har väl någon "extrem survivor" som överlevt det mesta genom åren?

    Hittils är det nog min första channa bleheri, hoppat ur ett flerrtal ggr, sår på huvudet efter att den slagit i täckglaset när de hämtar luft. Blivit biten ganska nasty. Trots dessa felsteg så frodas han. Flyttar jag över han och hans hona till ett ensamt kar blir det fler små bleherisar
    450 L - Channa pulchra
    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Hmm... Har ett gäng Corydoras schwartzi som har hängt med i 5-6 år hos mig. Köpte dem fullvuxna från ett zoo där de blivit inlämnade. Misstänker att de är närmare 7-8år. Dessa har hängt med från sällskaps akvarium, till sa-ciklider, till diskus och nu igen, sa/ca-ciklider. Salt och hög temp... Ja, dessa är mina tåligaste individer jag har just nu.

    Haft en slöjguldfisk som blev 16år. Blev blind på ett öga vid 14 års ålder men hade inga problem. Han levde ett gott liv på både neontetror och guppys...
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • illerfisken
      • January 2009
      • 313

      #3
      munnen på en av mina skalarer är lite ''konstig'' :P efter att min polypterus senegalus nästan svallde den. det var några månader sen, och skalaren äter och mår bra nu ( fiskarna som går med fengäddan nu måste vara i en viss storlek så dom inte blir mat
      http://mfksweden.forum24.se/

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Mina gamla fengäddor, klart. Hoppat upp i täckglasen stenhårt, blivit bitna av min arowana rakt över kroppen och sen blivit slängda fram och tillbaka i karet som när ett lejon sliter sönder sitt byte. Alltid utan de minsta skråmorna.

        Kommentar

        • sjebbe
          • March 2009
          • 440

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Mina gamla fengäddor, klart. Hoppat upp i täckglasen stenhårt, blivit bitna av min arowana rakt över kroppen och sen blivit slängda fram och tillbaka i karet som när ett lejon sliter sönder sitt byte. Alltid utan de minsta skråmorna.
          Har du läst artikeln om Polypterus senegalus? Forskare i USA (MIT) studerar "skinnet"/fjällen på senegalusen. Den ska tydligen ha flera lagar av pansarliknande fjäll. Detta resulterar i en oerhört tålig fisk. De ska tydligen med nanoteknik framskapa ett liknande material som ska vara starkare det dem har i skyddsvästar idag. Carbonfiber tror jag det heter.
          Jag har liknande erfarenheter med mina fengäddor, fast det var mina påfåglar som försökte smaka lite. Precis som du beskrev, inte en skråma

          Edit: Hittade en till för den nyfikne
          Senast redigerad av sjebbe; 17 January 2010, 11:44.
          450 L - Channa pulchra
          720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Guldfisk. De tål vilken temperatur som helst mellan 15 - 35C, de tål total avsaknad av syre, de tål högt eller lågt pH, låg eller (ganska) hög salthalt, skitigt vatten, och äter vadsomhelst.

            Enda fisken jag haft som varit lika tålig är ruda - och det är i praktiken samma fisk.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Det är mina Guldfiskar går ute året om vissa av dem är över 10år gamla,sen är det mina Clariasmalar dem kommer nog överleva mig som det känns nu
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • sjebbe
                • March 2009
                • 440

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Guldfisk. De tål vilken temperatur som helst mellan 15 - 35C, de tål total avsaknad av syre, de tål högt eller lågt pH, låg eller (ganska) hög salthalt, skitigt vatten, och äter vadsomhelst.

                Enda fisken jag haft som varit lika tålig är ruda - och det är i praktiken samma fisk.
                Hur fixar den total avsaknad av syre?
                450 L - Channa pulchra
                720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                Kommentar

                Arbetssätt...