Lämpliga fiskar ihop med...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Allroad
    • November 2009
    • 50

    Lämpliga fiskar ihop med...

    Hej!

    Är en "pånyttfödd" akvarist som precis har handlat upp sig på ett 530 liters Akvastabil. En suveränt snygg bakgrund med Amazonasutseende (skrymmande!) är redan installerad. Ett Fluval 305 och Eheim 2226 följde också med.

    Tanken var att barnen skulle få lite husdjur hemma och ett litet kar var planerat men sedan dök detta upp och så drog det iväg (finns så många fina Akvatabil till bra pris på andra sidan sundet...)

    Min plan är att ha några lugna ciklider som bas. Något i stil med Flagg-, Nyckelhåls-, Kurv-, Hantel- och Chokladciklid. Av de större tänkte jag skaffa några stycken mindre och låta ett par (förhoppningsvis) utvecklas och sälja av de övriga av samma art. När det gäller Kurvcikliderna tänkte jag kanske skaffa en handfull och låta alla gå kvar om det fungerar.

    Första frågan är om ni tycker ovanstående sammansättning är OK? Är kanske karet för litet för det?

    Nästa fråga är vad jag ska ha mer? Har läst en hel del på forum och i böcker men skulle gärna vilja ha lite tips. Vill ha några stimfiskar (lite större så det inte blir mat av dem) men är lite osäker på vad man kan ta som inte stressar dessa lugna ciklider fö rmycket. Sedan vill man ha lite fiskar på botten + lite algätare.

    Tips och ideer mottages tacksamt!

    Anders
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tycker inte att du skall ha så många ciklidarter.
    Välj max. 2 av de arter som du nämner. Kanske också någon jordätarviant (kolla zoopets artregister) men absolut inte fler ciklidarter.

    Ett rejält gäng med tretror som t.ex. dolkstickstetran borde också gå bra - dessutom tycker jag att en del malar skulle passa bra. T.ex. en rejäl grupp med Corydoras och någon L-mal.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Allroad
      • November 2009
      • 50

      #3
      Tack för tipsen! Det låter ju som en bra sammansättning som ger liv på lite olika nivåer i akvariet. När det gäller L-mal, är det risk att någon art ger åverkan på bakgrunden?

      Anders

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        En variant som jag själv lutar åt är 5 Hero Red shoulder, 9 Geophagus red heads samt 30-talet corydoras, 20 dolksticktetror och slutligen 4 inkastensciklid. Ett par l-malar ingår också.
        936 liter.
        Checking out...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Allroad
          Tack för tipsen! Det låter ju som en bra sammansättning som ger liv på lite olika nivåer i akvariet. När det gäller L-mal, är det risk att någon art ger åverkan på bakgrunden?

          Anders
          Det beror dels på vilken bakgrund du har och dels på vilka L-malar du har.

          Bakgrunder med riktigt hård yta (t.ex. BTN och något ytterligare fabrikat) motstår nästan alla L-malar - dock inte de större Panaque-arterna.
          De bakgrunder som har en riktigt mjuk yta motstår nästan inga L-malar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Allroad
            • November 2009
            • 50

            #6
            Bakgrunden är en Pangea Amazonas 1. Har nu tagit loss den då tidigare ägare gjort ett risigt jobb när den sattes dit. Nu är den och akvariet rena och fina.

            Planerna har börjat ta form: Effectline bänk kommer om ett par veckor till 530l akvariet. Då blir det in med karet och sätta i bakgrunden ordentligt. Sedan koppla in pumparna (Fluval 305 + Eheim 2226), redan förborrat i bakgrunden. Sedan köpa lite 3-5 mm grus, rundade + fylla upp.

            Tänkte ha Vallisneria i ena hörnet (rikligt) och Anubias i andra. I mitten blir det öppen yta. Har även tänkt få i ett par rötter i kanterna samt kanske någon mindre i mitten.

            Fiskmässigt har jag idag varit runt och tittat lite för inspiration. Var bl a i Södra Sandby och blev nästan skraj. Vilka monster! Verkar vara en sann entusiastaffär, gillar det!

            Jag har tänkt börja med några Ancistrus, ett gäng pansarmalar och ett rejält stim tetror. Lugna stora ciklider får komma i när övriga invånare växt till sig (börjar helst med lite mindre firrar som får bo in sig...). Några frågor:

            1) Min plan var att få i vatten + växter och sedan något medel för att få igång bakteriekulturen i filtren. Efter ca 2 veckor i med några firrar. Är det lämpligt att börja med pansarmalarna? Är 10 st lämplig mängd för att få ett fint litet stim? Tänkte ta någon art som blir lite större, typ Metall...

            2) Hur länge ska dessa gå med tanke på nitritrisk innan det kommer i mer fisk?

            3) Jag är inte så förtjust i tetror med "skivform" (dolkstick, sorgmantel...) men förstår att de är bäst för att undvika att fiskar som flagg-, hantel, och nyckelhålsciklid sätter i sig dem. Finns det några mer spolformiga tetror som skulle kunna klara sig? Några som är lite större? Hade tänkt ha 30 - 50 av en art tetror.

            4) Finns det mer problem än "estetiska" om man skulle blanda två olika arter tetror i ett stim?

            5) Hur många Ancistrus kan vara lämpliga för ett kar på 500l?

            Anders

            Kommentar

            • Vimsa
              • November 2008
              • 768

              #7
              Du behöver inte låta vattnet stå i två veckor innan du sätter ner fiskarna, utan sätt i startfiskarna direkt.

              Kommentar

              • Allroad
                • November 2009
                • 50

                #8
                OK, tack. Kan man ha10 Pansarmalar som startfiskar eller måste man ha färre från början? Skulle vilja handla hela stimmet på en gång...

                Kommentar

                Arbetssätt...