Sällskap till Oscars i 540L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zteN
    • September 2009
    • 56

    Sällskap till Oscars i 540L?

    Hejsan!
    Jag har kommit över ett 540L kar med standard mått till ett billigt pris, och är det någon fisk jag är otroligt sugen på att införskaffa så är det påfågelcikliden.

    Jag har akvariet klart framför mig just nu i planeringsstadiet, 4st Oscars, en gibbiceps och en Jack Dempsey i baljan. Men blir det alldeles för trångt då? Ska jag dra ner antalet Oscars till 2st ihop med en JD eller ska jag skippa JDn fullkomligt?
    Alternativt, finns det något annat robust sällskap istället för en Jack Dempsey?

    Tack på förhand för svar!
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Du kan mycket väl ha JD tillsammans med Oskar....Men de är ju ganska stora båda arterna...när de är små, kan du ju ha en grupp av varje om 4-6 st. men när de väl har parat ut och hittat en partner, så sparar du bara paret av varje art....Har du tur att få tag på en säker Hane/hona av varje, så kör på det....Blev det rörigt nu....
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • zteN
      • September 2009
      • 56

      #3
      Ja, jag har gått i de tankebanorna om att få ut ett par av båda arter.
      Om något var rörigt så var det väl mitt inlägg om något, trött som jag var i morse.

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Ursprungligen postat av zteN
        Ja, jag har gått i de tankebanorna om att få ut ett par av båda arter.
        Om något var rörigt så var det väl mitt inlägg om något, trött som jag var i morse.

        Det var inte rörigare än att jag kunde läsa ut kontentan av det hela..

        Det kan vara svårty att se könsskillnad på framförallt Oscar'n. Men några hållpunkter är att du kollar på fenorna, hanarna har oftat längre mer utdragna fenor än honornas mera runda. Hanarna är också oftast större. Samma sak gäller för JD, fast där ser man lättare könsskillnad ganska tidligt........Lycka till...
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • zteN
          • September 2009
          • 56

          #5
          Ja, det är en svår nöt att knäcka, att se könsskillnader på Oscars. Men angående JDn så syns de röda färgerna i ytterkant på ryggfenan väldigt tidigt va?
          Tack ska du ha, denna uppsättning fiskar kommer nog bli alldeles kanon!

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            På hanarna kan dn synas väldigt tidigt och den är näst intill blodröd.....på honorna är den betydligt svagare och syns oftast inte förran de är könsmogna...
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            Arbetssätt...