Amerika + Afrika ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chainy
    • February 2007
    • 405

    Amerika + Afrika ciklider

    Kanske är en dum fråga men; Skulle fjärilsciklider och Kakaduaciklid kunna bo med en snällare mbuna som tex. Golden labidochromis? Vi säger att vattnet ligger på rätt så neutralt ph (en kompromiss) och ca 25 grader.

    Skulle de anpassa sig och kunna leva så (dvs. utan att bli sjuka)?
    Skulle Mbunan döda fjärilen?
    Bilder på mina fiskar finns på;
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    man bör inte blanda malawi och andra ciklider. De har alldeles för olika levnadsförhållanden.

    Det finns andra afrikaner du kan ha med amerikanska ciklider. palettciklider tex.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Centralamerikaner och afrikaner borde väl iofs fungera?
      Checking out...

      Kommentar

      • chainy
        • February 2007
        • 405

        #4
        Ursprungligen postat av ciklidtok
        man bör inte blanda malawi och andra ciklider. De har alldeles för olika levnadsförhållanden.
        Menar du levnadsförhållanden som i vattenvärden eller beteende/mat?
        Bilder på mina fiskar finns på;
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Malawi med den typen av SA är dömt att misslyckas. Men typ eldbuk, zebraciklid och andra liknande CA funkar utmärkt med Malawi

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Ursprungligen postat av chainy
            Menar du levnadsförhållanden som i vattenvärden eller beteende/mat?
            Både vattenvären, temperatur och Ph. maten är väl det minsta problemet..jag tror de kan äta samma mat.....

            men som DRE skriver, det skulle kunna funka bättre med centralamerikaner.
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • chainy
              • February 2007
              • 405

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Malawi med den typen av SA är dömt att misslyckas. Men typ eldbuk, zebraciklid och andra liknande CA funkar utmärkt med Malawi
              Eh... menar inte att låta negativ men är inte zebracikliden och eldbuken dubbelt så stora som mbuna och MYCKET aggressiv? Finns det små CA?
              Bilder på mina fiskar finns på;
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                det finns mindre CA också. Cuttericikliden är en utav dem ( Chryptoheros cutteri) Den blir inte så stor. jag har ingen erfarenhet mav andra Cryptoheros, men jag tror inte de hör till de stora CA cikliderna.

                Men varför ska du blanda? Det finns jättemånga fina malawisar man kan ha tillsammans??
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • joker73
                  • August 2008
                  • 27

                  #9
                  Ursprungligen postat av chainy
                  Eh... menar inte att låta negativ men är inte zebracikliden och eldbuken dubbelt så stora som mbuna och MYCKET aggressiv? Finns det små CA?
                  Jeg har hatt en 10 stk zebraciklider og 2 blåciklider sammen med mbuna
                  et års tid og det gikk bra. Den siste zebrasikliden gikk i det karet helt til for et par uker siden da jeg endelig fikk tak i den og flyttet den til mit CA kar.
                  55L -- 170L -- 200L -- 375L -- 660L -- 720L

                  Kommentar

                  • chainy
                    • February 2007
                    • 405

                    #10
                    Ursprungligen postat av ciklidtok
                    det finns mindre CA också. Cuttericikliden är en utav dem ( Chryptoheros cutteri) Den blir inte så stor. jag har ingen erfarenhet mav andra Cryptoheros, men jag tror inte de hör till de stora CA cikliderna.

                    Men varför ska du blanda? Det finns jättemånga fina malawisar man kan ha tillsammans??
                    Vilket kul namn!

                    Jag har Malawi sen tidigare men ska avveckla det lite men det är några fina som jag vill ha kvar och sen tycker jag att fjärilcikliden och Kakaduacikliden är så vackra så det skulle vara kul om de gick att ha dem ihop.
                    Men går det inte så går det ju inte.

                    Föresten..... någon som vet om Kakaduan går bra ihop med fjäril?
                    Bilder på mina fiskar finns på;
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                    Kommentar

                    • chainy
                      • February 2007
                      • 405

                      #11
                      Ursprungligen postat av joker73
                      Jeg har hatt en 10 stk zebraciklider og 2 blåciklider sammen med mbuna et års tid og det gikk bra.
                      Där ser man!
                      Bilder på mina fiskar finns på;
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        kakadua oh fjäril kan u ha tilsammans. men jag tycker fortfarande inte du skall blanda Malawi och andra Ciklider.

                        Även fast et kan fungera med vissa CA-ciklider, så är levnadsförhållanden alldeles för olika. Dessutom, Mbuna är väl lugna "snälla" fiskar, de flesta CA är det inte....
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • chainy
                          • February 2007
                          • 405

                          #13
                          Ursprungligen postat av ciklidtok
                          kakadua oh fjäril kan u ha tilsammans. men jag tycker fortfarande inte du skall blanda Malawi och andra Ciklider.

                          Även fast et kan fungera med vissa CA-ciklider, så är levnadsförhållanden alldeles för olika. Dessutom, Mbuna är väl lugna "snälla" fiskar, de flesta CA är det inte....

                          Isåfall tror jag att jag ska skaffa kakadua och fjärilsciklid.


                          Om Mbuna är snälla så vill jag inte veta hur CA är med tanke på att mina Mbunor försöker äta upp mig om jag ville flytta på något i akvariet
                          Bilder på mina fiskar finns på;
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Det finns helt klart många kombinationer av malawi och CA som fungerar på alla sätt och vis. Inte biotop akvarie, men inga problem att få det att fungera mycket bra.

                            Varför lägga på åsikter om fiskkombinationer som bara är just åsikter utan att i så fall säga just det? Det är väldigt lätt att skapa en känsla av vad som är rätt och fel när det i detta fall inte är fråga om det. Jag förespråkar att man ska ha förtroende för alla individer och istället försöka vara så hjälpsam man kan. Jag är säker på att chainy kan lösa detta om han/hon vill. Hitta du fiskar med liknande temperament och behov av ljus, växter, pH, hårdhet och dylikt så kommer de trivas utmärkt.

                            Jag har själv en plan att bygga 2 akvarier med ett runt rör emellan fyllt av sten och malar med extra ström i röret. I vardera akvarium hade jag tänkt ha Tanganyika resp CA ciklider.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...