"Sällskapsfiskar" + fredlig ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simpy92
    • October 2009
    • 26

    "Sällskapsfiskar" + fredlig ciklid?

    Hej hopp,
    Har ett 126 liter akvaruim med diverse sällskapsfiskar i, frågan är så enkel som: Kan man ha någon sorts fredlig ciklid i akvariet, eller bör man undvika det? Funkar detta skulle jag vara mycket tacksam för lite exempel på fredliga ciklider som rekommenderas ihop med övriga fiskar i akvariet!

    I akvariet just nu!
    5 st Svärdbärare
    7 st Guppy
    1 st Snowball pleco (?)
    1 st Pansarmal*
    2 st Fantomtetror*

    * - Bör byggas på innan inköp av ciklider i sådana fall.

    Cikliderna kommer då "sänkas" ner i akvariet efter de arter som behöver vara fler till antalet.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Fjärilsciklid, dorsigera, eller tomasciklid är väl de allra ofarligaste, de funkar med dina fiskar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      slår ett slag för den bolivianska fjärilen.....



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Bågfenciklider och kurvciklider är oxå fredliga och borde funka. Ser att du har guppies, skulle du slopa dem och "ersätta" dem med lite fler fantomtetror eller vad det nu var du hade, blir utbudet av möjliga ciklider genast större. I så fall kan jag tex. rekommendera palettciklider/Pelvicachromis (pulcher, taeniatus och subocellatus är fredliga arter). Paletter är dessutom mkt enklare att sköta en tex. fjärilsciklider, så är du nybörjare på ciklider skulle jag inte rekommendera fjärilar (är absolut inte omöjliga att hålla men lite knixiga ändå).
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          #5
          Kanske nyckelhålsciklid kan vara nå't att satsa på....
          Discus for life

          Kommentar

          • Svetsaren
            • July 2009
            • 193

            #6
            En liten egyptisk munruvare kanske?

            Kommentar

            • Simpy92
              • October 2009
              • 26

              #7
              Tackar så hjärtligt för svar!

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #8
                Ursprungligen postat av Rooster
                Bågfenciklider och kurvciklider är oxå fredliga och borde funka. Ser att du har guppies, skulle du slopa dem och "ersätta" dem med lite fler fantomtetror eller vad det nu var du hade, blir utbudet av möjliga ciklider genast större. I så fall kan jag tex. rekommendera palettciklider/Pelvicachromis (pulcher, taeniatus och subocellatus är fredliga arter). Paletter är dessutom mkt enklare att sköta en tex. fjärilsciklider, så är du nybörjare på ciklider skulle jag inte rekommendera fjärilar (är absolut inte omöjliga att hålla men lite knixiga ändå).
                Pulcher är knappast fredlig när den leker !!
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                Arbetssätt...