Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Ciklider

    hej!
    Har ett svårt val framför mig.....
    Dorsigerus,nyckelhålciklid eller thomasciklid?
    Kan man ha 2 par av dessa arter i ett 115 liters?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Alla tre är trevliga, nyckelhålscikliden är en personlig favorit, men den blir större än de andra två. De andra två är också fina, är själv svag för thomasin, som väl är den som är lättast att föda upp ynglen av.

    Två par skulle du nog kunna ha, om du har mycket växter och gömställen.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Okej vad bra!
      Har läst att dorsigeran är känslig, stämmer det?
      Så undrar jag över sajica ciklid. Den kanske blir för tuff att ha med nån av dom andra i 115 liter :/ ?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Dorsiger är väl inte så jättekänslig enligt min erfarenhet, men jag tror att ynglen är lite svårare att föda upp, än t.ex thomasi.

        Sajica är rätt fredlig, men blir nog lite för stor, som halvvuxna kan man nog ha dem i 115-liters, innan man får flytta dem till ett större.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Finns det någon bra stimfisk att ha tillsammans med dom. Någon som stimmar ordentligt.
          Har nu 5 platy,3 amanoräkor,2 ancistrus och 4 rundbandsbarber.
          Såg purpurhuvudsbarb och koppartetra i butiken o fastnade lite för dom. kanske byta ut rundbandsbarberna mot ca 7 purpur? Eller köpa 10-12 koppartetror?
          Eller finns det någon annan stimmare

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hur purpurhuvudsbarber är vet jag inte riktigt, har sett en ensam purpurhuvudsbarb jaga runt en 10 gånger så stor Nicaraguaciklid. Koppartetror är fina, liksom glödbandstetror, men det finns många fina. Hur mycket de stimmar beror nog på, känner de sig säkra så stimmar de nog mindre. Om du inte måste ha sydamerikanska stimfiskar så är kilfläcksrasboror fina.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Hehe ok purpuren är tuff alltså
              Dom var jäkligt fina i butiken iaf.
              Får se vad det blir imorn men lutar iaf åt Dorsigerus och thomasi. Hur många av varje bör jag ha först?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ja, jag vet ju inte hur vanligt eller normalt det beteendet är.

                I affärerna är de inte alltid helt lätta att se könsskillnad på, så 4-6 av varje är nog bra att börja med, och se´n byta in de övriga när de bildat par.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...