Dyrt med Petrochromis och discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dezplay
    • January 2008
    • 161

    Dyrt med Petrochromis och discus?

    Ja det är frågan.... hur kommer det säg att speciellt dessa två arter kostar en mindre förmögenhet att köpa? Petron är väl rätt sällsynt och inte lätt att få yngel på i akvarium, och i det vilda är den svårfångad har jag hört. Stämmer detta?

    Men discusen är ju hur vanlig som helst och ganska lättlekt när den trivs, så varför är den så dyr?

    Mitt egna svar är att dessa feskar är te för överklassen va??? nä men nån som har nått vettigt svar?

    MVH Micke
    dra räva i môs, TIAHÔLM!
  • LN
    • November 2004
    • 1478

    #2
    Det är få som handlar/odlar/håller med Petrosar. Det är en knepig aggro firre med massor av attityd och lite buttert utseende. Det gör att få faller för den fisken.

    När det gäller Discus så betalar man för en arbetsinsats. Det är mycket jobb att få upp en discus till över 15cm, därav priset helt enkelt.
    Ja har köpt femkronors stora Discus för en hundring men ja gör aldrig om det dyrköpta misstaget. För att en Discus på +15cm som kostar 1000 spänn är billig gämfört med vad det kostar att driva fram dom själv.
    Larry
    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      Det är skillnad på diskus o diskus. Visst är det kansek inte så svårt o få par men o dra upp yngel av kvalitet är en helt annan sak.
      Sedan tar det iallfall 6 månader innan de är säljbara och det skall matas, städas o bytas vatten så gott som dagligen.
      En odlare räknade att hans små kostade runt 50 lappen bara i vatten o el och det var för flera år sedan.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Ouscazz

        • February 2009
        • 910

        #4
        Ursprungligen postat av dezplay
        Men discusen är ju hur vanlig som helst och ganska lättlekt när den trivs, så varför är den så dyr?
        Lättlekt är en sak, dra upp yngel till säljbar storlek är en annan.

        (EDIT: det blev lite kaka på kaka med alla svaren..)
        www.diskusforum.se
        www.loricariidae.se

        Kommentar

        • dezplay
          • January 2008
          • 161

          #5
          Ok, tack för svaren Trodde inte det var så äckligt svårt att få upp discus i lite storlek men då vet jag det. Har ju aldrig haft dom nångång och kommer nog aldrig ha heller om dom är så svåra.

          Petrosar borde väl gå ner i pris om inte nån köper... jaja ingen som vill ha trôkiga hästhôvade algskrapare ändå tacka vet ja CA!

          mvh Micke
          dra räva i môs, TIAHÔLM!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Petrisar är trevliga men dom kräver så förbaskat stora akvarium bara. Att köpa in vildfångat blir dyrt eftersom de är stora och då blir frakten väldigt dyr.
            Vid odling krävs som sagt stora akvarier och så ger de små kullar - därför är ynglen också dyra.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Annars finns ju blocket 60-100kr/st(diskus). Man behöver inte handla i märkesaffärer bara för att alla säger det här

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Narii
                Annars finns ju blocket 60-100kr/st(diskus). Man behöver inte handla i märkesaffärer bara för att alla säger det här
                Fast som Kaj skriver - det är skillnad på diskus och diskus.
                Det är långtifrån som så att det för stunden billigaste blir billigast i längden
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...