fredliga fiskar vad är det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lana
    • April 2007
    • 14

fredliga fiskar vad är det?

när jag skulle skaffa fiskar sa expeditern att det finns fredliga fiskar och elaka fiskar. jag köpte så klart fredliga sådana lite platy,slöjstärt till att börja med. Efter ett tag bestämde jag mig för att pynta akvariet med lite neon tetror. men när jag kom hem med tetrorna omvandlades mina fredliga fiskar till mördare och jag fick bevittna ett blodbad i akvariet med två av tio överlevande tetror som jag lyckades rädda. det känns som att det råder ett agressivt stämmning i hela akvariet. vad kan det vara? törs ju inte köpa fler fiskar om det blir ett sånt blodigt välkomnande
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

Hmm..var det så att tetrorna var så små då så de övriga fiskarna trodde det var mat? Jag frågar alltid när jag köper fisk om de är snälla... Av egen erfarenhet så är min lista på dumma fiskar: Guldbarb,guldgurami,palettciklid,grön bågciklid,kampfisk,fullvuxen långsträckt pansarmal....men hos mig var det vissa individer som var dumma så alla var inte det..
    och snälla är de flesta
    småtetror,vissa gurami och malar,små räkor och snäckor.

5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

Kommentar

• batski
      • October 2004
      • 8891

Hej Lana!

Tyvärr verkar du ha missförstått det där med fredliga och aggressiva fiskar. I stort sett alla fiskar (med några undantag) betraktar andra mindre fiskar som får plats i deras munnar som mat. Det handlar alltså inte om aggression, utan om hungerkänslor och överlevnad. De fiskarna du nämner brukar inte slåss med andra fiskar. Guldfiskar (slöjtjärtar) är tom stimfiskar och även platy lever i grupper utan problem.

Man ska därför aldrig blanda fiskar som skiljer sig så mycket i storlek i samma akvarium.

Men det finns även fiskar som kan bete sig aggressivt i sina relationer till andra fiskar antingen pga att de försvarar sitt revir eller yngel eller för att de inte trivs med att leva för nära andra fiskar. Det finns fiskar som är aggressiva mot andra av samma art, som t ex kampfiskar eller såna som ger sig på individer av andra arter som t ex tigerbarber.

Sen undrar jag varför du har blandat tropiska (platy) och kallvattensfiskar (slöjstjärtar) i samma akvarium. Det är ju inte så bra. Det borde de i akvarieaffären informerat dig om. Men som vanligt vill de bara sälja Och så hoppas jag för slöjisarnas skull att ditt akvarium är på minst 200 liter.
      Senast redigerad av batski; 18 April 2007, 05:44.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• lana
        • April 2007
        • 14

Ursprungligen postat av batski
        Hej Lana!

Tyvärr verkar du ha missförstått det där med fredliga och aggressiva fiskar. I stort sett alla fiskar (med några undantag) betraktar andra mindre fiskar som får plats i deras munnar som mat. Det handlar alltså inte om aggression, utan om hungerkänslor och överlevnad. De fiskarna du nämner brukar inte slåss med andra fiskar. Guldfiskar (slöjtjärtar) är tom stimfiskar och även platy lever i grupper utan problem.

Man ska därför aldrig blanda fiskar som skiljer sig så mycket i storlek i samma akvarium.

Men det finns även fiskar som kan bete sig aggressivt i sina relationer till andra fiskar antingen pga att de försvarar sitt revir eller yngel eller för att de inte trivs med att leva för nära andra fiskar. Det finns fiskar som är aggressiva mot andra av samma art, som t ex kampfiskar eller såna som ger sig på individer av andra arter som t ex tigerbarber.

Sen undrar jag varför du har blandat tropiska (platy) och kallvattensfiskar (slöjstjärtar) i samma akvarium. Det är ju inte så bra. Det borde de i akvarieaffären informerat dig om. Men som vanligt vill de bara sälja Och så hoppas jag för slöjisarnas skull att ditt akvarium är på minst 200 liter.
        När jag köpte firrar så sa de inte så mycket på äffarn om vattentempratur. jag visste så klart inte att slöjstjärten skulle inte gå ihop med platys pga vatten tempratur och 200liters akvarium äger jag inte. så man kan säga att nu sitter jag med skägget i brevlådan Som grädde på moset kämpar min slöjstjärt just nu för sitt liv. han har fått ngt som många påstår är en svamp, men jag lyckas inte få bort den trots salatbad, ektozon och myxazin. trots att jag håller på att behandlar han nu i 1,5 vecka blir han bara sämre.

Kommentar

• lana
          • April 2007
          • 14

Ursprungligen postat av saltbiff
          Hmm..var det så att tetrorna var så små då så de övriga fiskarna trodde det var mat? Jag frågar alltid när jag köper fisk om de är snälla... Av egen erfarenhet så är min lista på dumma fiskar: Guldbarb,guldgurami,palettciklid,grön bågciklid,kampfisk,fullvuxen långsträckt pansarmal....men hos mig var det vissa individer som var dumma så alla var inte det..
          och snälla är de flesta
          småtetror,vissa gurami och malar,små räkor och snäckor.
          men på affären verkar tetror och större fiskar sitta tillsammans utan synliga problem, de kanske slås på nätterna

Kommentar

• Stoffy34
            • April 2007
            • 882

hej Lana!

shit

knäckande alltså

hmmm

tycker att mitt par Marmorgurami är både trevliga, vackra, relativt lugna,och kul att se på!!

de verkar dock tycka att mina "zebror" är lite halvjobbiga

jag har även zebrafiskar, rätt så kul, men de är rätt så vilda
            simmar konstant, och kan verka lite spattiga kanske

silvermolly har jag med
            men de kan ju äta upp sina ungar, så då gäller det nog att ha ett yngelakvarium till hands

hålll till godo!

Kristoffer

Kommentar

• batski
              • October 2004
              • 8891

Ursprungligen postat av lana
              När jag köpte firrar så sa de inte så mycket på äffarn om vattentempratur. jag visste så klart inte att slöjstjärten skulle inte gå ihop med platys pga vatten tempratur och 200liters akvarium äger jag inte. så man kan säga att nu sitter jag med skägget i brevlådan
              Tyvärr är min (och många andra akvaristers) erfarenhet att akvarieaffärer brukar vara väldigt dåliga på att ge sina kunder bra information. De vill bara sälja Det är inte bara olika temperatur-och utrymmebehov som det kan vara skillnad på. Olika fiskar har även olika behov på vattenkvalité, miljö, hur strömt eller lugnt vattnet ska vara, belysning, osv.

Därför är det bra att läsa på om de olika arternas egenskaper och behov i förväg så man undviker att göra misstag.

Som grädde på moset kämpar min slöjstjärt just nu för sitt liv. han har fått ngt som många påstår är en svamp, men jag lyckas inte få bort den trots salatbad, ektozon och myxazin. trots att jag håller på att behandlar han nu i 1,5 vecka blir han bara sämre.
              Beklagar. Är h*n sjuk kan du inte heller omplacera henne/honom Tänk på att mata sparsamt under behandlingen. När du är klar med behandlingen ska du göra ett stort vattenbyte (glöm då inte att även tillsätta salt i det nya vattnet i fall det är salt i vattnet nu - saltmängden måste minskas långsamt) och börja tillsätta bakteriekultur igen. Fortsätt att mata sparsamt i 3-4 veckor.

Lycka till!

men på affären verkar tetror och större fiskar sitta tillsammans utan synliga problem, de kanske slås på nätterna
              Stora fiskar slåss inte med små. De jagar och äter upp dem bara. Givetvis kan en viss skillnad i storlek funka (jag har ju mosaikguramis i samma akvarium som dvägbotior) men blir den skillnaden för stor råkar de små illa ut. Guldfiskar har ju ganska stor mun och är rätt glupska.
              Senast redigerad av batski; 19 April 2007, 10:43.

Kommentar

• lana
                • April 2007
                • 14

Därför är det bra att läsa på om de olika arternas egenskaper och behov i förväg så man undviker att göra misstag.
                Det har jag velat göra, du kanske har några tips på bra böcker. Eftersom mina fiskar är sjuka lite nu och då, skulle gärna velat skaffa mig en bok om sjukdommar, gärna med bilder på olika svampar och sånt. Sen jag startat mitt akvarium gör jag inget annat än behandlar de för diverse sjukdommar. Skulle så gärna velat bara titta på de och finna lugnet i deras rörelser. det var ju faktiskt mitt tanke med det hela. Och nu har jag lärt mig tycka om de så mycke och vill hålla de vid liv på alla möjliga sätt.

[/quote]
                Beklagar. Är h*n sjuk kan du inte heller omplacera henne/honom Tänk på att mata sparsamt under behandlingen. När du är klar med behandlingen ska du göra ett stort vattenbyte (glöm då inte att även tillsätta salt i det nya vattnet i fall det är salt i vattnet nu - saltmängden måste minskas långsamt) och börja tillsätta bakteriekultur igen. Fortsätt att mata sparsamt i 3-4 veckor..[/quote]

Jag har flyttat han, jag tor i alla fall att det är en han, till akvariet igen och omplacerade två stycken coral platys istället. De håll på mobba han hela tiden, följde efter han överallt med avsikt att picka och bita honom. Så nu sitter de i 5l bunke och slöjstärten har möjlighet att repa sig i lugn och ro i mitt "stora" akvariet. så vi få väl se...det verkar gå bra för slöjstärten i alla fall.

[/quote]
                Stora fiskar slåss inte med små. De jagar och äter upp dem bara. Givetvis kan en viss skillnad i storlek funka (jag har ju mosaikguramis i samma akvarium som dvägbotior) men blir den skillnaden för stor råkar de små illa ut. Guldfiskar har ju ganska stor mun och är rätt glupska.[/quote]

men neon tetror var ju inte så mycke mindre än mina platys. det jag såg så bet mina platys de på mitten och sen släppte deras skröpliga kroppar att flyta upp till ytan, de brydde sig inte ens att äta upp starkarna.
                i och för sig så var jag där och skulle läxsa upp de med håven så de kanske inte hade ngn chans
                Senast redigerad av lana; 19 April 2007, 22:40.

Kommentar

• batski
                  • October 2004
                  • 8891

Det har jag velat göra, du kanske har några tips på bra böcker.
                  Man kan hitta mycket information på internet. Om du blir goldmedlem kan du läsa information om många olika arter. Annars kan du googla efter de arterna som du är intresserad av. Fördelen med internet är att informationen uppdateras hela tiden, så man kan ofta hitta färskare info än i böcker.

Eftersom mina fiskar är sjuka lite nu och då, skulle gärna velat skaffa mig en bok om sjukdommar, gärna med bilder på olika svampar och sånt. Sen jag startat mitt akvarium gör jag inget annat än behandlar de för diverse sjukdommar. Skulle så gärna velat bara titta på de och finna lugnet i deras rörelser. det var ju faktiskt mitt tanke med det hela. Och nu har jag lärt mig tycka om de så mycke och vill hålla de vid liv på alla möjliga sätt.
                  Om de är sjuka så ofta tyder det på att de har nedsatt immunförsvar. Ofta beror det på dålig vattenkvalité eller stress. Tyvärr så är det en del mediciner som även tar koll på de nyttiga bakterierna som behövs för att bryta ner ammoniak och nitrit och då blir vattnet dåligt.

Om man har nån sjukdom i akvariet ska man aldrig skaffa nya fiskar. Och även när man är färdig med behandlingen ska man ändå inte skaffa några nya fiskar förrän fiskarna i akvariet har varit helt symptomfria i minst en månad. Annars kommer man aldrig att bli av med sjukdomarna.

Jag har flyttat han, jag tor i alla fall att det är en han, till akvariet igen och omplacerade två stycken coral platys istället. De håll på mobba han hela tiden, följde efter han överallt med avsikt att picka och bita honom. Så nu sitter de i 5l bunke och slöjstärten har möjlighet att repa sig i lugn och ro i mitt "stora" akvariet. så vi få väl se...det verkar gå bra för slöjstärten i alla fall.
                  Du kan inte ha dem i 5 liter vatten. Risken är stor att även de blir sjuka och dör. Fiskar är väldigt känsliga djur och blir lätt stressade och sjuka om de är i fel miljö.

men neon tetror var ju inte så mycke mindre än mina platys. det jag såg så bet mina platys de på mitten och sen släppte deras skröpliga kroppar att flyta upp till ytan, de brydde sig inte ens att äta upp starkarna.
                  i och för sig så var jag där och skulle läxsa upp de med håven så de kanske inte hade ngn chans
                  Jasså var det platyna som dödade neonerna? Har aldrig hört talas om sånt. Hur stort är akvariet? Jag misstänker att det är för trångt för dem och att de kan ha dödat neonerna för att försöka bli av med dem.

Kommentar

• lana
                    • April 2007
                    • 14

Ursprungligen postat av Stoffy34
                    hej Lana!

silvermolly har jag med
                    men de kan ju äta upp sina ungar, så då gäller det nog att ha ett yngelakvarium till hands

hålll till godo!

Kristoffer
                    hur lyckas du passa upp när dina firrar ynglar av sig? och hur lyckas du hitta ungar i akvariet.
                    mina platys har ynglat av sig och innan jag har märkt det var det bara två stycken kvar och det tog dagar innan jag hittade de igen. hade tyvärr inget yngelakvarium till hands så det tog ett par dagar innan jag skaffade mig ett men då var det för sent tor jag. letar fortfarande efter ungar men utan framgång.

Kommentar

• Metalmaid
                      • September 2006
                      • 815

Lana.
                      Hur stort akvarium har du?
                      Hur ofta matar du dina fiskar?

Jag har aldrig haft problem med neontetror tillsammans med platys, nånsin. Det jag kan tänka mig är antingen att fiskarna har för litet utrymme alternativt att du släppte i nya fiskar medan de andra var hungriga å att de gick på dem för att de trodde det va mat.
                      Hare bäst...och simma lugnt
                      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                      http://mariahalsoforum.forum24.se/
                      http://www.helpdesken.forum24.se/

Kommentar

• lana
                        • April 2007
                        • 14

Ursprungligen postat av Metalmaid
                        Lana.
                        Hur stort akvarium har du?
                        Hur ofta matar du dina fiskar?

Jag har aldrig haft problem med neontetror tillsammans med platys, nånsin. Det jag kan tänka mig är antingen att fiskarna har för litet utrymme alternativt att du släppte i nya fiskar medan de andra var hungriga å att de gick på dem för att de trodde det va mat.
                        jag har ganska litet akvarium 60lit i den har jag 8 små fiskar, platys, coral platys, molly ballong och två "slamsugare" och tre små räkor. är det för mycke fiskar? jag funderar på att prova igen med neon tetror så fort mina minnen om den där blodbadet bleknar och själsliga sår läker

Och nej jag har inte matat mina fiskar inför tetrornas ankomst. men jag brukar mata de varje dag och ganska mycke i förhoppningen att de ska bli feta och stora.

Kommentar

• lana
                          • April 2007
                          • 14

Man kan hitta mycket information på internet. Om du blir goldmedlem kan du läsa information om många olika arter. Annars kan du googla efter de arterna som du är intresserad av. Fördelen med internet är att informationen uppdateras hela tiden, så man kan ofta hitta färskare info än i böcker..
                          jo för visso, men jag gillar inte sitta på internet, jag föredrar böcker. älskar att läsa. det jag har sett på nätet är allmäna beskrivningar av sjukdomar som i mina oproffsiga ögon ser ut att vara likadana. Jag är ute efter bilder på olika svampar och infektioner. Typ lexikon!

.[/quote]
                          Om de är sjuka så ofta tyder det på att de har nedsatt immunförsvar. Ofta beror det på dålig vattenkvalité eller stress. Tyvärr så är det en del mediciner som även tar koll på de nyttiga bakterierna som behövs för att bryta ner ammoniak och nitrit och då blir vattnet dåligt..[/quote]

vattnet är inget fel på det har jag kollat på affärn. jag tror att det är fiskarnas attityd till varandra det är fel på, hålla på att picka varan på det här viset, ibland till döds. de jagar inte varan de mobbar varan.

[/quote]
                          Jasså var det platyna som dödade neonerna? Har aldrig hört talas om sånt. Hur stort är akvariet? Jag misstänker att det är för trångt för dem och att de kan ha dödat neonerna för att försöka bli av med dem.[/quote]

jag vet inte om 60liter är för trångt det är bara 8 fiskar i den och tre små räkor. det ser inte ut att myllra av fisk där.

jo skulle vilja fråga, hur tar man livet av fiskar när man ser att de lider coh inte blir bättre? hur gör man det så humant som möjligt och smärtfritt?
                          det känns inte rätt att spola ner de. man vet aldrig vad de får uppleva på vägen ner.....

Kommentar

• batski
                            • October 2004
                            • 8891

jag har ganska litet akvarium 60lit i den har jag 8 små fiskar, platys, coral platys, molly ballong och två "slamsugare" och tre små räkor. är det för mycke fiskar? jag funderar på att prova igen med neon tetror så fort mina minnen om den där blodbadet bleknar och själsliga sår läker
                            Det finns inga fiskar som suger slam, men jag antar att du menar ancistrus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

Som du ser skulle de behöva ett dubbelt så stort akvarium. Och i fall de är två hanar är risken stor att de kommer att börja slås om revir när de blir könsmogna.

Även för guldfiskar är akvariet på tok för litet, tyvärr: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54

Och jag skulle tro att det även är för trångt för det antalet platies och mollies. Så jag skulle verkligen inte rekommendera att du skaffar fler neontertror så länge alla dessa fiskar är kvar i akvariet. Risken är stor att de kommer att bli massakrerade precis som de förra.

Kommentar

• batski
                              • October 2004
                              • 8891

jo för visso, men jag gillar inte sitta på internet, jag föredrar böcker. älskar att läsa. det jag har sett på nätet är allmäna beskrivningar av sjukdomar som i mina oproffsiga ögon ser ut att vara likadana. Jag är ute efter bilder på olika svampar och infektioner. Typ lexikon!
                              Jag har tyvärr inga tips på bra böcker om sjukdomar, men vet att det bästa man kan göra för att undvika sjukdomar är att se till att fiskarna mår bra och att de inte lider av stress. Bra vatten, bra mat och en bra miljö är bra för deras immunförsvar.

vattnet är inget fel på det har jag kollat på affärn. jag tror att det är fiskarnas attityd till varandra det är fel på, hålla på att picka varan på det här viset, ibland till döds. de jagar inte varan de mobbar varan.
                              Deras attityd beror antagligen på stress. Min gissning är att det är för trångt för alla dem och att de därför försöker få lite space omkring sig genom att jaga bort och bita varandra. Jag kan mycket väl tänka mig att de får svamp på såren. Man kan förbättra miljön genom att skapa gömställen i form av mycket växter, rötter och stenar, men det bästa hade givetvis varit ett större akvarium eller färre fiskar.

jo skulle vilja fråga, hur tar man livet av fiskar när man ser att de lider coh inte blir bättre? hur gör man det så humant som möjligt och smärtfritt?
                              det känns inte rätt att spola ner de. man vet aldrig vad de får uppleva på vägen ner.....
                              Jättebra att du tänker på det! Man ska ALDRIG spola ner en levande fisk i toaletten. Det innebär en plågsam och ofta långdragen död. Den rekommenderade metoden är halshuggning - att med en vass kniv snabbt och bestämt skära av huvudet. Jag har även läst om att man kan använda nejlikolja (säljs i en del hälsokostbutiker). Då mixar man några droppar nejlikolja i 1 liter akvarievatten (med en mixer) och stoppar ner fisken i det. Enligt de som förespråkar denna metod ska fiskarna först bli bedövade och sen dö av överdos.
                              Senast redigerad av batski; 22 April 2007, 23:45.

Kommentar

Arbetssätt...