Har väldigt mycket snäckor i mitt akvarium och har därför tänkt skaffa mig några botior för att bli av med dessa. Jag läste dock kommentarer om praktbotian (som jag hade tänkt skaffa) alldeles nyss och de kan tydligen vara lite aggressiva och äta mindre fiskar (?). Har sedan tidigare kardinaltetror, men dessa är på utgång (4 st gamlingar kvar) men jag vill ju inte gärna att de ska dö av stress utan det är väl bättre att de dör av ålder, tänker jag. Har också guppys (med tillhörande yngel, givetvis...) som ju är mindre och har sina fenor som jag gärna vill ha kvar (både fenorna och fiskarna). Har också 2 ancistrus, en mindre av okänt kön och en stor hona som kör med alla andra när det är matdags, så henne är jag inte så orolig för. Har en ensam pansarmal kvar och hade tänkt skaffa fler, men funderar nu istället på botian p.g.a. snäckproblemet och att det är kul att variera sig lite och jag kan ju inte ha ancistrus, pansarmal OCH praktbotia, det blir lite väl många bottenfiskar känns det som... Finns det bättre alt än praktbotian? Förslag? Hjälp? Annat?

Kommentar