Sebrafisk/sebradanio yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Sebrafisk/sebradanio yngel?

    Hittade ett helt gäng yngel i min 200 literstank som har stått tom, förutom lite vatten och nån enstaka växt i över en månad.

    När jag skulle rengöra och fixa iordning det till ett sällskapsakvarium, kryllade et av yngel i det. Jag har en liten aning om att det kan vara sebrafisk/sebradanio, men är inte säker....Har lyckats knäppa ett riktigt bra kort på en utav dom, och ett mindre bra av ett stim. Nu undrar jag om någon kan bekräfta att det är Sebrafisk eller om det är något annat.

    Övriga fiskar som gick där var: Grön Bågfensciklid 1+1, Tomatciklid 1+1, ett stort stim Sebrafisk, scalarer som gick på tillväxt, svart fantomtetra, silvertippstetra och några malar.

    Alla fiskar inklusive sebrorna blev flyttade till det större akvariumet när det var klart för insättning av fisk. Detta är nu över en månad sedan. Alltså har de här ynglena överlevt utan mat, pump,filter, värmare och ljus. Så de är ena tuffingar. Nu bor de i ett yngelakvarium på 45 liter, och verkar trivas alldeles utmärkt med det, de har börjat äta också, det gjorde de inte från början.

    Länk till bilderna här nedan:





    Nog tycker jag att det ser ut som sebrafisk, men som sagt, säker är jag inte. Titta gärna på bilderna och gör er en egen uppfattning.

    Tacksam för svar.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är en liten karpfisk, och eftersom den enda karpfisk du har är zebradanio så är det säkert såna.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Det är en liten karpfisk, och eftersom den enda karpfisk du har är zebradanio så är det säkert såna.
      Det var nog det jag misstänkte mest att det var. Men det är skönt att ha fått det bekräftat iaf.jag kanske inte är så dum ändå...

      Men jag trodde nog inte det gick att odla fram sebrafiskar i akvarium, och defenitivt inte under de förhållanden som har varit i det akvariumet., senaste månaden.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tja, som sagt, zebrafiskar är lätta att odla, och de har nog blivit kvar när du avvecklade akvariet, och hittat ätbara mikroorganismer och dylikt
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Tja, som sagt, zebrafiskar är lätta att odla, och de har nog blivit kvar när du avvecklade akvariet, och hittat ätbara mikroorganismer och dylikt
          Jo nog kan jag tro att de är lättodladefast jag har inte vetat att det går...förrans nu.

          De är iaf flyttade till 45 litern, och verkar trivas utmärkt med det. Men i det stora akvariumet finns nu bara 6 kvar, fast det är nog inte så konstigt, 200 liter rent vatten utan beredningsmedel eller någonting.......de fick väl en chock med tanke på vilka förhållanden det har varit innan. Men de som är kvar, verkar pigga och nu äter de också....både söndersmulad flingfoder (GvG mix) och frysfoder för Discus upplöst helt i vatten. I yngeltanken har jag inte hittat en enda död, så det känns riktigt bra faktisk Växer de bara på sej, så ska de få flytta "hem" till 200 litern igen
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Fortfarande inga döda i yngelakvariet, vad jag har sett iaf. Men det är bara 3 kvar i 200 litern, nu kommer det ny fisk dit till veckan, så jag får väl se om de överlever.
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            Arbetssätt...