Oidentifierad ormhuvudsfisk...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    #16
    Ursprungligen postat av jockson
    Du minns fel
    ok men ja hade iaf rätt i det latinska namnet

    Kommentar

    • jockson
      • December 2008
      • 248

      #17
      Jo, marulioides kallas cobra i handeln, men det finns en till som kallas cobra och det är channa marulius, men den blir uppåt 180 cm och knappast nån akvariefisk.
      Mvh.
      Jocke

      Kommentar

      • Guest

        #18
        Ursprungligen postat av jockson
        Jo, marulioides kallas cobra i handeln, men det finns en till som kallas cobra och det är channa marulius, men den blir uppåt 180 cm och knappast nån akvariefisk.
        Ja det stämmer nog men jag är dock lite skeptisk till att marulius blir 180cm, har också sett det nånstans. Channa argus och micropeltes är ju dom största Channorna och de blir ju inte mycket större än 120-130cm.

        BTW jag har haft ett gäng marulius eller marulia borde den heta egentligen.

        Kommentar

        • jockson
          • December 2008
          • 248

          #19
          Jag har inte sett nån så stor själv, men de flesta sidor säger 150-180 och fishbase säger 183 TL .. viltfångad då såklart.

          Läckert de såldes säkert som marulioides? =)
          Mvh.
          Jocke

          Kommentar

          • Guest

            #20
            Ursprungligen postat av jockson
            Jag har inte sett nån så stor själv, men de flesta sidor säger 150-180 och fishbase säger 183 TL .. viltfångad då såklart.

            Läckert de såldes säkert som marulioides? =)
            Fast jag är fortfarande skeptiskt till det, fishbase är inget facit heller de mäter inte helt rätt, när de säger att en Acanthicus adonis bara blir ca 30cm.

            Nej de såldes som barca, det var därför ja beställde dem men innerst inne visste ja ju att det inte var barca

            Kommentar

            • jockson
              • December 2008
              • 248

              #21
              Ursprungligen postat av Lutt
              Fast jag är fortfarande skeptiskt till det, fishbase är inget facit heller de mäter inte helt rätt, när de säger att en Acanthicus adonis bara blir ca 30cm.

              Nej de såldes som barca, det var därför ja beställde dem men innerst inne visste ja ju att det inte var barca
              Jo iofs, men just 183 cm låter ju som om nån fiskat upp en i den storleken, varför annars dra till med just 183?

              Aha, fyfan va lurt
              Mvh.
              Jocke

              Kommentar

              • Keibo
                • November 2008
                • 468

                #22
                Marulioides var det. Nu har den för övrigt två små vänner (channa micropeltes), eller de är kanske inte så små så länge till...
                Mvh. Peter

                500L - Pelarakvarium

                1500L - Under förändring

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #23
                  Fishbase anger de mått som finns publicerade i vetenskapliga tidskrifter; oftast tar de måtten ur artbeskrivningen, som nästan alltid är baserad på ett litet antal fiskar.
                  Dvs Fishbase mått är ofta(st) underskattningar av den maximala storlek fisken kan få.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • jockson
                    • December 2008
                    • 248

                    #24
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Fishbase anger de mått som finns publicerade i vetenskapliga tidskrifter; oftast tar de måtten ur artbeskrivningen, som nästan alltid är baserad på ett litet antal fiskar.
                    Dvs Fishbase mått är ofta(st) underskattningar av den maximala storlek fisken kan få.
                    så 183 cm är alltså en underskattning? En 2 meters channa vore nått det!
                    Mvh.
                    Jocke

                    Kommentar

                    • Keibo
                      • November 2008
                      • 468

                      #25
                      Haha, fishbase (är trött och orkar inte titta efter) hade väl typ 30cm på marulioides som blir drygt halvmetern i akvarium... så det stämmer kanske... :P fel har de i alla fall.
                      Mvh. Peter

                      500L - Pelarakvarium

                      1500L - Under förändring

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        Ursprungligen postat av jockson
                        så 183 cm är alltså en underskattning? En 2 meters channa vore nått det!
                        Det vet man ju inte. Det är det längsta uppmätta & publicerade måttet, så det är tänkbart de kan bli större.
                        Ju mindre studerad fisken är desto större risk att längden är fel - tänk dig att du skulle uppskatta hur stor abborre kan bli genom vad du kan fånga på några dagars fiske, hur stora odds är det att du skulle få upp den där 50 cm långa 2.5 kilos abborren?
                        Senast redigerad av Azur; 17 June 2009, 12:14.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • jockson
                          • December 2008
                          • 248

                          #27
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Det vet man ju inte. Det är det längsta uppmätta & publicerade måttet, så det är tänkbart de kan bli större.
                          Ju mindre studerad fisken är desto större risk att längden är fel - tänk dig att du skulle uppskatta hur stor abborre kan bli genom vad du kan fånga på några dagars fiske, hur stora odds är det att du skulle få upp den där 50 cm långa 2.5 kilos abborren?
                          Det har du rätt i, abborrar blir riktiga as
                          Mvh.
                          Jocke

                          Kommentar

                          • THE_DUDE
                            • February 2004
                            • 764

                            #28
                            marulioides = ''emperor snakehead''
                            marulia/marulius = ''cobra snakehead''
                            argus = ''northen snakehead''

                            och det finns inga bildbevis på någon cobra mycket över 1meter så tro inte på sådant.
                            om det har funnits någon som vart 183cm så var det nog bara ett enstaka freak-fall. sådant händer ju...
                            http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                            ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                            Kommentar

                            • Cola
                              • June 2009
                              • 56

                              #29
                              jag vet inte, på bild 4 var han riktigt snygg, på dom andra med men jag blev liksom lite skraj, hehe. Iaf den är jättesnygg.

                              [] <- En fisk som en i familjen önskar sig. Men jag själv säger tyvärr nej...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...