vad är detta för sorter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micc
    • May 2008
    • 8

    vad är detta för sorter?

    jag har ett antal fiskar som jag inte har riktigt koll på vad de tillhör för art rioktigt, jag köpte nyss ett 375liters akvarium och fick då med dessa skumma arter, övriga arter i akvariumet som jag redan känner till är ju eldbukarna, malawi golden, rödzebra, scalare och malarna.

    De jag är osäker på är
    *den enorma blå fisken med röda inslag och fenor med vita kanter

    * Den ljusare blå fisken som är lik den förra jag beskrev men har ett annorlunda ansikte och orange kanter på fenorna istället för vit

    * sen den gula som blir jagad av den ljusblå fisken, den liknar den fisken i ansiktet och storlek o mönster, det enda som skiljer är färgerna, denna är ju rostgul dess yngel ser exakt ut som mina rödzebra yngel med skillnaden att de här e med rostfärgade ljusrandiga, kan det vara hona hane eller e de helt olika arter?

    vad kan det vara för arter? någon som kan briljera för en som vill lära sig med =)?

  • micc
    • May 2008
    • 8

    #2
    är det verkligen ingen som vet?

    är det verkligen ingen som kan se vad det är för arter? det är ju synd=(

    Kommentar

    • SofiaBlomberg
      • February 2008
      • 59

      #3
      Kolla in på www.ciklid.se och fråga där. =)
      Nu ska vi se sa den blinde till den döve när den lame skulle hoppa höjdhopp.

      Kommentar

      • micc
        • May 2008
        • 8

        #4
        tack

        Ursprungligen postat av SofiaBlomberg
        Kolla in på www.ciklid.se och fråga där. =)
        Tack Sofia, det ska jag göra!!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Du kommer att behöva bilder. Det är hopplöst att identifiera de flesta malawis bara på beskrivning.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Du kommer att behöva bilder. Det är hopplöst att identifiera de flesta malawis bara på beskrivning.
            Finns ju en film Men ja, bilder är nog enklare, då rör de sig inte så mycket
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • khedlund
              • December 2005
              • 63

              #7
              En av dom är i alla fall en eldbuk, men det kanske inte var den du frågade om.
              Thorichthus meeki.

              /kenneth

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Ursprungligen postat av micc
                övriga arter i akvariumet som jag redan känner till är ju eldbukarna
                Hoppas det räckte khedlund.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • micc
                  • May 2008
                  • 8

                  #9
                  hehe

                  hehe tack hedlund men nja eldbuken va inte så svårt, den hade ja koll på men tack ändå..de e de andra som e kluriga..

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Den stora blågrå med en roströd fläck bakom ögat ser ut att vara vanskapt (huvudformen är väldigt konstig).
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • micc
                      • May 2008
                      • 8

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Finns ju en film Men ja, bilder är nog enklare, då rör de sig inte så mycket
                      Ja de e väl tyvärr så,de e för rackarns snabba.. men för de som vill så e ja medlem på zoonen.se och där finns bilderna..=)

                      Kommentar

                      • micc
                        • May 2008
                        • 8

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Den stora blågrå med en roströd fläck bakom ögat ser ut att vara vanskapt (huvudformen är väldigt konstig).
                        Mmm...inte vanskapt kanske , jag själv tycker att huvudet påminner om en Cyrtocara moorii, Blue Dolphin...men de e ju min tanke..

                        Kommentar

                        • Robin_Hedstrom
                          • January 2005
                          • 1818

                          #13
                          Den största ser ut som en Copadichromis borleyihane, (kadango red fin) och den vanskapta kan vara en väldigt fet Pseudotropheus tropheops Chilumbahane.
                          /Robin Hedström
                          http://www.robinhedstrom.se/

                          Kommentar

                          • Tougaye
                            • January 2008
                            • 209

                            #14
                            Ursprungligen postat av micc
                            jag har ett antal fiskar som jag inte har riktigt koll på vad de tillhör för art rioktigt, jag köpte nyss ett 375liters akvarium och fick då med dessa skumma arter, övriga arter i akvariumet som jag redan känner till är ju eldbukarna, malawi golden, rödzebra, scalare och malarna.

                            De jag är osäker på är
                            *den enorma blå fisken med röda inslag och fenor med vita kanter

                            * Den ljusare blå fisken som är lik den förra jag beskrev men har ett annorlunda ansikte och orange kanter på fenorna istället för vit

                            * sen den gula som blir jagad av den ljusblå fisken, den liknar den fisken i ansiktet och storlek o mönster, det enda som skiljer är färgerna, denna är ju rostgul dess yngel ser exakt ut som mina rödzebra yngel med skillnaden att de här e med rostfärgade ljusrandiga, kan det vara hona hane eller e de helt olika arter?

                            vad kan det vara för arter? någon som kan briljera för en som vill lära sig med =)?

                            http://www.youtube.com/watch?v=ECfPkYNXCQI

                            jag tror den gula är en Pseudotropheus saulosi hona om jag inte såg fel tror jag du har en hane också .såg lite stor ut men är rätt så säker

                            Kommentar

                            • micc
                              • May 2008
                              • 8

                              #15
                              tack

                              Jag får tacka för alla svar, konstaterar att den gula är en red top chilumba hona, och den ljusblå samma art fast hane...

                              Den stora blå fisken är en borleyi hane..

                              Den randiga blå fisken kvarstår dock som ett litet frågetecken..

                              För övrigt vill jag tacka alla för de bra svaren..!!

                              MVH Micc

                              Kommentar

                              Arbetssätt...