min nya mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lucille1
    • October 2006
    • 169

    min nya mal

    jag hittade en annons på blocket om fiskar som bortskänktes pga flytt. så jag var där och hämtade några neontetror, glödbandstetror, guramis och en mal. men jag har ingen aning om vad det är för en mal.

    så jag tänkte att ni kanske vet. jag har inte kunnat tagit något kort på den för att den har gömt sig någon stans sedan han flyttade hit. han har ej visat sig ännu.

    men jag kan beskriva den - den ser ut som en ancistrus i kroppen fast jätteliten. kan ju vara för att den inte fått speciellt mycket att äta. den är nästan ett år gammal och är fortf ätteliten.
    den är mörkgrå ganska jämt färgad och med en ljus rand längst ut på stjärtfenan. den har inget skägg.

    nån som har nån idé?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av lucille1
    jag hittade en annons på blocket om fiskar som bortskänktes pga flytt. så jag var där och hämtade några neontetror, glödbandstetror, guramis och en mal. men jag har ingen aning om vad det är för en mal.

    så jag tänkte att ni kanske vet. jag har inte kunnat tagit något kort på den för att den har gömt sig någon stans sedan han flyttade hit. han har ej visat sig ännu.

    men jag kan beskriva den - den ser ut som en ancistrus i kroppen fast jätteliten. kan ju vara för att den inte fått speciellt mycket att äta. den är nästan ett år gammal och är fortf ätteliten.
    den är mörkgrå ganska jämt färgad och med en ljus rand längst ut på stjärtfenan. den har inget skägg.

    nån som har nån idé?
    En hona kanske den har inte Skägg som hanen harmen när dem är små så har dem inte fått Skägg än om det nu är en Ancistrus hane,bättre med en bild så man kan se vad det är för nåt
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • lucille1
      • October 2006
      • 169

      #3
      jo det är ju iofs sant.. ska fota den så fort den krypit fram. än så länge så har jag inte sett skymten av den.

      Kommentar

      • lucille1
        • October 2006
        • 169

        #4
        nu idag har den lilla blyga rackaren vågat titta fram lite iafl. men han är stilla en halv sekund och sen flyr han för livet. men jag hann fånga han på bild - må vara suddig med tanke på hans ilfart med det syns iafl lite. han är lite ljusare vid ögonen än resten av kroppen. kroppen är helt jämnt gråfärgad. inga mönster av andra färger eller liknande. är mörk stengrå till färgen.

        nån som kan se vad det är för något??





        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ser ut som en Ancistrus hona
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • lucille1
            • October 2006
            • 169

            #6
            jasså det är det?? jag som har 8 ancistrusar och ingen har någon sin sett ut som denna - inte ens i närheten. alla mina har varit mer bruna.. fast detta kanske är en annan sort av ancistrus än vad jag haft.. har aldrig sett den i affären heller.. och de har ju flera akvarium med ancistrus.. hmm.. kan du inte länka till just den ancistrussorten isånna fall?? för det finns väl olika sorter då antar jag?

            men dom där ljusa banden den har? de har ajg heller aldirg sett på en ancistrus. snälla du måste visa en bils på en som ser ut som denna då.. haha det ser ju ut som nåt helt annat jämfört med vad jag har..

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Den såg ju lattjo ut! Jag har ingen aning om vad det kan vara för fisk! Alldeles för kort kropp och för stor stjärtfena för att vara en vanlig Ancistrus. Knappast ens rätt släkte?

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Sista bilden framifrån ser det ut som en Ancitrushona tycker jag,vi får se vad dem andra kan ge dig för svar på din fråga.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Klinten
                  • July 2007
                  • 1313

                  #9
                  - Slöjstjärtsancistrus! Jag skulle vilja att det är en ancistrus. Vill tro att rörelseoskärpan spelar oss ett spratt. Men. Hm. Det gäller bara oss som ser fotona
                  * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                  Kommentar

                  • lucille1
                    • October 2006
                    • 169

                    #10
                    roligt att alla har olika bud..
                    den ser precis ut som på bilden. så bilden lurar inte.. den ser precis ut så bara man tar bort de suddiga.. den har väldigt långa fenor som är genomskinliga och med en ljus rand både innan och efter stjärtfenan. och de ljusa ögonen! de är som stålgrå lite huskyaktiga.. den ser inte alls ut som mina andra ancistrusar - så det måste vara av en annan sort av ancistrus.
                    fortsätt spekulera jag vill veta vad det är för något

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Fråga på GOC!

                      Kommentar

                      • lucille1
                        • October 2006
                        • 169

                        #12
                        okej tack det ska jag göra

                        Kommentar

                        • lucille1
                          • October 2006
                          • 169

                          #13
                          det är fortfarande ingen på www.goc.se som vet vad det är så jag gör ett till försök här då. fångade den på några bilder till idag och dessa blev lite bättre.

                          nån ledtråd nu?? att det är en ancistrus verkar alla eniga om - men inte vilken..



                          http://www.pixbox.se/pic_show_id20952892.html

                          Kommentar

                          • Amaro
                            • January 2007
                            • 1709

                            #14
                            Japp, helt klart en ancistrus så gott jag kan se.

                            Liknar den variant som brukar gå under namnet coffie lr nått. hel bruna utan några tydliga prickar/fläckar.
                            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Det där är inte en vanlig ancistrus.

                              Jag vet inte vilken art det är; jag föreslår att du frågar på www.planetcatfish.com
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...