Liten, genomskinlig & skum.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Liten, genomskinlig & skum.

    Har en mycket liten fisk som jag inte kan identifiera. Jag vet inte säkert var den kommer ifrån - antingen kom den med mina nyinköpta Glasgobies (Gobiopterus chuno), eller så kom den in med vattenloppor ifrån Rönningesjön.

    Men jag har svårt att tro att detta är en svensk fisk.



    Den är sisådär 17 mm lång, håller sig alltid precis vid ytan, och simmar "ål-likt". Mycket skygg.

    Fler bilder på denna sida:


    Min bästa gissning så här långt är Neostethus lankesteri.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Jag sökte lite på google, det har säkert du också gjort men, Neostethus lankesteri är väldigt lik. Samma "skäggstubb". http://www.deters-ing.de/Bilder/Neostethus.jpg
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Placeringen av ryggfenor + den lilla extra strålen framför andra ryggfenan styrker väl gissningen på släkte väldigt väl. - om nu andra bilder på nätet är rätt identifierade...

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Anus är väldigt märkligt placerat på djuret också, tarmen är V-formad och mynnar strax bakom huvudet. Syns på denna bild: http://mikes-machine.mine.nu/Mystery...y_DSC_2947.jpg

        Sen är det som sagt de små klubb-formade utskotten på läppen, som jag först trodde var munröta hos min fisk, men de finns på fotona på nätet också.

        På det fotot ser det dessutom ut som om det finns en tillbakabildad första ryggfena med två strålar, och Phallostethider är ju Atheriniformer. Guld-linjen längs sidan och att den håller bröstfenorna riktade uppåt är också rena silversida-tricken.
        Senast redigerad av Azur; 21 May 2008, 21:29.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...