fick oväntat en ny fisk idag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    fick oväntat en ny fisk idag

    Vad är det för fisk http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...55&gid=1921517

    Jag har lagt upp frågan på ett annat forum också men jag kanske får fler svar här.
    / dtoppen /
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Oj... Snacka om överraskning. Hoppas den klarar sig. Såg inte så pigg ut på filmen
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Oj... Snacka om överraskning. Hoppas den klarar sig. Såg inte så pigg ut på filmen
      tror inte den klarar sig men man kan ju alltid hoppas
      Här var det minsann inget tal om inkoppnig, den åkte rakt ner i plurret, stackaren
      / dtoppen /

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Bara en gissning men kanske http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=350
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Den är rätt lik, hoppas att det är den sorten för om den överlever så kommer den att trivas (har rätt ph och har blästersand i det karet)
          / dtoppen /

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Men åh.. Stackars liten...
            Håller med om att det ser ut som en humlemal. Har de 9 liv? Eller åtminstone 2....?
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Du minns inte om affären hade den sorten i akvariet. Annars kan du ju besöka affären och se, eventuellt fråga. Du har ju köpt roten och fisken följde ju med så de kan ju inte kräva tillbaka fisken. Det är ju trots allt deras skyldighet att kolla sådana saker.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Grahn
                • June 2007
                • 17

                #8
                Hade en liknande upplevelse fast med en praktbotia som följde med ett köp (växt på en rot). Den var som din fisk mycket tagen av tiden utan vatten. Den dog oxå efter nån dag, med symptomen på att den inte hade någon kontroll över sina rörelser.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  När jag för ett tag sedan skulle sälja mina Nyckelhålsciklider så fick jag plocka ur alla rötter och stenar för att fånga dem.

                  När jag tagit ut en av rötterna så ramlade det ner ca 20 Ancistrus yngel på golvet, ca 5-8 mm stora. Lyckades få up dem med ett A4 papper.

                  När jag sedan skulle lägga tillbaka roten så kände jag något som inte var rot! Det var stjärtfenan på pappa Ancistrus som varit ute i friska luften ca 30-45 minuter! Men han verkade inte ha tagit någon skada.

                  När jag sedan skulle sälja mina stora Siamesiska algätare så var jag tvungen att plocka ut allt igen. Kontrollerade roten mycket noggrant så att inte malen skulle sitta där igen. Hitta ingen, men lade för säkerhets skull roten i en balja och mycket riktigt så kom pappa mal fram. Men den här gången kunde jag ge honom lite vatten i baljan
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Gizmogirlie
                    • April 2008
                    • 71

                    #10
                    Hur har det gått, har den klarat sej?

                    Kommentar

                    • Amaro
                      • January 2007
                      • 1709

                      #11
                      den var väldigt fin iallafall
                      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                      Kommentar

                      • tobias.nero
                        • January 2008
                        • 384

                        #12
                        Jag vill också ha en sådan, hur har det gått?
                        MVH /Tobias

                        Kommentar

                        • Amaro
                          • January 2007
                          • 1709

                          #13
                          Det verkar iallafall vara någon typ av catfish. Vet iallafall att krokodilmalen (minns ej exakt vad den heter) har samma mönster och färg. Om någon ska kunna identifiera denna fisk så tror jag nog att daniel blomm här på zoopet är rätt person att kolla med.

                          Färgen och dess mönster kan iaf avslöja vilket släkte den tillhör, är inte så jättemånga fiskar som har den där färgen/mönstret samt formen.

                          Det är iaf utan snack en rovfisk.
                          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Är det inte en vanlig humlamal då?
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Amaro
                              • January 2007
                              • 1709

                              #15
                              absolut, det kan ju vara en humla mal, det är lätt det säkraste kortet just nu iallafall. Tycker däremot att det ser ut som att vissa drag skiljer sig från vad som är den vanliga humlamalen. Kan dock bero på att bilderna inte är dem bästa.

                              Men som ovanstående skrev, det är ju bara att åka till samma butik och kolla med dem.
                              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...