Skelettmal - latinskt namn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Polaren

    • February 2008
    • 25

    Skelettmal - latinskt namn?

    För c.a 10 år sen var jag inne i min lokala zooaffär för att bara titta på alla roliga fiskar som fanns. När jag gick runt och tittade i ett kar med sorgmanteltetror och skalarer som invånare såg jag en ohygglig varelse ligga och trycka under en rot.

    Den var mal/år-liknande och var genomskinlig precis som Kryptopterus minor. Storleken på fisken i affären var c.a 10cm kanske något mindre och vad jag vill minnas skulle den vara fredlig mot andra fiskar även fast den hade ett väldigt stort gap. Ägaren av affären sa att det var en ovanlig fisk och var mycket stolt över att ha fått hem den. Men när jag var inne i samma affär för nått år sedan och frågade så hade dom inget minne av den fisken.

    I affären såldes den enbart som "skelettmal" eller något i den stilen, är lite osäker på just den biten.

    Men nu när jag äntligen börjat skriva på forumet, istället för att bara läsa, så slog mig tanken direkt att någon här inne kanske har för aning vad det var för fisk jag såg!

    Nå, vad var det nu jag kan ha sett?

    / Polaren
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Kanske en afrikansk Pareutropius? Mer info finns här.
    Bläddra igenom familjerna Schilbeidae och Siluridae på Planet Catfish så kanske det klarnar.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Polaren

      • February 2008
      • 25

      #3
      Ursprungligen postat av Daniel Blom
      Kanske en afrikansk Pareutropius? Mer info finns här.
      Bläddra igenom familjerna Schilbeidae och Siluridae på Planet Catfish så kanske det klarnar.
      Kollade igenom länkarna men det är tyvärr inte alls likt. Mer långsmal och större, framåtriktad mun.

      Jag vet att det är en vag beskrivning men någon kanske vet vad det skulle kunna vara för liten krabat.

      Kommentar

      Arbetssätt...