Orange Mal som ser ut som en röd Zebra ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joubert
    • June 2007
    • 108

    Orange Mal som ser ut som en röd Zebra ciklid

    Hej

    Jag lånade pappas användare för att få veta vad det är för sorts mal som vi ville ge till honom när han fyller...

    Vi var hos några nu i sommar och dem har ett akvaium med röda zebra ciklider och några andra malawi ciklider. Dem hade också en sorts mal som åt alger som såg ut precis som en röd zebra ciklid ( orange ) men den hade liksom som en sugmun ( som malar har då) . Den var väl 10-15 cm lång är inte säker då.. Dem som hade den kom inte ihåg vad det var för mal. pappa som har ett akvarium på 500 L med ciklider tyckte att den var så fin för den passade in bland våra röda zebra ciklider.. Så vi hade tänkt att ge honom den när han fyller ( vilket är snart ) ... Nån som vet vad det är för mal? lägg gärna med en bild
    // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kan det vara en albino Ancistrus kanske: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070 ?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Joubert
      • June 2007
      • 108

      #3
      Nej tyvärr,det är inte en sån. den är helt slät eller hur jag ska förklara och den har inte platt mage utan mer rund, men färgen stämmer

      Tack endå
      // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Rund mage låter inte som en sugmal, som ju har platta undersidor för att kunna ligga platt mot underlaget när de suger sig fast.

        Har den skäggtömmar? Det kanske är nå´n sorts Synodontis? Har den röda ögon?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Kanske den ser ut som den här fast albio: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276 ?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Joubert
            • June 2007
            • 108

            #6
            Okej. den har iallfall en sugmun och den ser precis ut som en röd zebra ciklid bara att den har den där sugmunnen. Vi trodde först att det var en röd Zebra.
            // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

            Kommentar

            • Joubert
              • June 2007
              • 108

              #7
              Ansjo, Den ser ungefär ut så som den sista bilden du skicka nu. finns den i orange då ?.

              Den hade inte röd ögon föresten, glömde skriva de..
              // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Den finns i samma gula färg som Ancistrusen har på den första bilden jag länkade till. Jag tror inte de är albino utan de har odlat fram guldfärgen på dessa "guldalgätare".
                De kan bli ganska så aggresiva när de blir större och brukar terrorisera fiskarna i sällskapskaret, men ihop med Malawi vet jag inte hur det kan gå med den biten.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Om den ser precis ut som en rödzebra, så är det nog vare sig en kinesisk algätare eller en mal, de ser inte ut som rödzebror alls. Vad jag kommer att tänka på är snarare en annan malawiciklid, Labeotropheus trewavasae, eller kanske L. fuelleborni.

                  Såg den ut ungefär såhär? http://aqua.clow.ru/imgsm/228-2.jpg

                  De har inte sugmun, däremot en liten "näbb" på överläppen, så det kanske kan tas för en sugmun. De simmar runt och betar av algerna på stenar och rutor.

                  Ligger den ofta still, och sitter på rutorna, eller simmar den runt?
                  Senast redigerad av Shepard; 22 August 2007, 19:25.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Joubert
                    • June 2007
                    • 108

                    #10
                    Ansjo, den som dem hade verkade inte alls agressiv den verkade väldigt lugn och jag kan kanske tänka mig som du sa att dem odlat fram den oranga färgen för malar brukar väl inte ha så starka färger precis.

                    Micke, jag kan inte kolla på bilden eftersom pappa inte är guldmedlem..den simmade runt men den satt inte på rutan ( vad jag såg iallfall ) den beteede sig som dem andra fiskarna fasst den åt alger och åkte omkring och och ått mot båten och stenarna
                    // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Har bytt ut länken mot en annan, som du kan se.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Joubert
                        • June 2007
                        • 108

                        #12
                        Nja, tror inte att det är en sån , den där liknar mer en vanlig fisk den här var smalare , lång rund och smal.. Nu förstår jag vad du menar med näbben men den hade en sugmun som bilden som Anders la till "Gyrinocheilus aymonieri"

                        Den är nog lite rundare ( inte tjock) och avlång än en röd zebra men dem liknar varandra
                        // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Krävs nog nästan en bild.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Joubert
                            • June 2007
                            • 108

                            #14
                            Jo, jag vet felet är att jag inte har nån bild. Jag ska försöka få dem som hade malen att skicka över en bild på den så får jag försöka igen.

                            Tack för all hjälp iallfall, jag trodde inte jag skulle få så mycket hjälp som jag fick Tack
                            // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                            Kommentar

                            • Joubert
                              • June 2007
                              • 108

                              #15
                              jag hittade malen jag sökte på den där "Gyrinocheilus aymonieri" på google och fick syn på den i den oranga färgen ... lycklig man blev då . letat som en galning överallt , Tack igen Micke och Anders
                              // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...