Vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nattviska
    • May 2007
    • 12

    Vad är detta?

    En kompis har just köpt denna fisk i tron om att det var en silverhaj, men det var fel. Jag själv är jättedålig på fiskar så jag hoppas att ni kan berätta vad det är!

    Den är ca 20 cm nu och börjar jaga de andra fiskarna.


    Finns fler bilder om ni behöver det.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Tuff fisk.
    En cyprinid är det ju i alla fall, men jag kan inte säga exakt vilken från den bilden (kanske inte med en perfekt bild heller). Den långa ryggfenan gör att jag har lite svårt att tro att det är en barb-art, men det ser inte riktigt ut som en vildforms-guldfisk heller.

    Fler bilder, mer från sidan, skulle underlätta.

    EDIT: Vet du nåt om ursprunget? Är det kanske en kinesisk fisk?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Nattviska
      • May 2007
      • 12

      #3
      Har bett om fler bilder, han ska försöka ta ett från sidan. Återkommer med den senare.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag tror jag vet vilket släkte det är nu: Labiobarbus. Vet inte vilken av arterna, nästan alla har den där långa ryggfenan och raderna av prickar.

        Efter närmare fundering har jag beslutat mig för att de enda som är stora nog är L. lineatus och L. leptocheila.

        Eftersom leptocheila odlas, och denna individ var en "förorening" i en sändning silverhajar, så skulle jag gissa det är en Labiobarbus leptocheila.

        Grattis, du har troligen det enda expemplaret av den arten i sverige.


        EDIT: Naturhistoriska riksmuseet har ingen sån i sina samlingar, så om du tänker göra dig av med den, överväg att skänka den till riksmuseet.
        Senast redigerad av Azur; 17 August 2007, 17:08.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Nattviska
          • May 2007
          • 12

          #5
          Tackar så mycket för all info!
          Tyvärr är det inte jag som har den, utan en kompis som bor utanför London.

          Kommentar

          • Robin_Hedstrom
            • January 2005
            • 1818

            #6
            Här hemma tycker vi att det ser ut som en Bangana behri.
            /Robin Hedström
            http://www.robinhedstrom.se/

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Hm? Nu har jag inte sett någon ung Bangana behri, men den har väl inte rader av svarta fläckar? Eller så där lång ryggfena för den delen...
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • THE_DUDE
                • February 2004
                • 764

                #8
                nej inte bangana.


                tror det är den azur säger, har hört att dom (eller liknande) fanns i UK nån stanns för ett tag sen.
                http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                Kommentar

                • THE_DUDE
                  • February 2004
                  • 764

                  #9
                  eller om det kan va denna? http://www.mekong.es.usyd.edu.au/cas...rce/fish21.htm

                  fishbase paja när jag skulle länka, men det fanns bättre bilder där.
                  http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                  ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Nix, färgteckningen är rätt, men jämför ryggfenan. Cyclocheilichthys har en kort "standard barb ryggfena", medan Nattviskas fisk har en mycket lång ryggfena liknande den på guldfisk.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...