Vilken ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonjac
    • December 2005
    • 87

    Vilken ciklid?

    Detta ciklidpar såldes som fjärilsciklider. Jag blev lite frågande då jag associerade fjärilsciklider med den art som bekrivs här på Zoopet och vilken jag haft förut. Men trots att jag frågade igen så intygade säljaren att det var just fjärilsciklid. Kan någon dementera eller intyga att så är fallet? Om inte, vad är det då?

    Klicka på bilden för större version

Namn: Ciklid1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 201,1 KB
ID: 2176150Klicka på bilden för större version

Namn: Ciklid2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 251,1 KB
ID: 2176151
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    astronotus ocellatus, påfågelciklid, oscar...

    alltså INTE fjärilsciklid...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Som ju blir liiite större än fjärilsciklider

      Vet inte vilket jag tycker är värst... Om säljaren var så okunnig att han/hon inte vet skillnaden mellan fjärilsciklid och påfågelsciklid (lite fel yrkesval kanske, och om han/hon inte ljög medvetet så borde han/hon varit lite mer osäker, eftersom det var helfel, och borde då ha frågat nå´n annan i affären), eller om han/hon ljög dig rätt i ansiktet. Eftersom han/hon var "tvärsäker" så lutar det åt lögn för att få sålt de stackars fiskarna, utan en tanke på lidande fiskar, lurade kunder, och dåligt rykte. Eftersom artbestämningen var så fel den kunde, och säljaren ändå var "tvärsäker" tycker jag det låter som om du blev lurad.
      Senast redigerad av Shepard; 06 June 2007, 20:36.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Blir lite konfunderad - är det verkligen påfågelciklid? Tycker det ser ut som en korsning av något slag - men ena parten är då säkert påfågelciklid.

        Men fjärilcikliden är det med 100% säkerhet inte i alla fall som ni andra också skrivit.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • fougner
          • February 2007
          • 218

          #5
          Hehe, påffar blir ju 40cm. Det där är två st påfågelciklider, har själv två st nästan exakt likadana på 3-4cm




          //Hampus
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1233063

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Det är två ungfiskar av påfågelsciklid, med ungfiskfärgerna kvar. Kan inte samma vecka jämföras med fjärilsciklider utseendemässigt.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Det är två ungfiskar av påfågelsciklid, med ungfiskfärgerna kvar. Kan inte samma vecka jämföras med fjärilsciklider utseendemässigt.
              Är du 100? Är inte kroppsformen lite väl kompakt för att vara en renrasig påfågelciklid? Fast å andra sidan är väl alla "påfåglar" i handeln korsningar så det kan säkert se ut på olika sätt.q
              Men självklart är det ingen fjärilsciklid - det frågan svarade ju vandal direkt på så det det är väl inte det som frågan gäller.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • jonjac
                • December 2005
                • 87

                #8
                Tack allihopa!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Är du 100? Är inte kroppsformen lite väl kompakt för att vara en renrasig påfågelciklid? Fast å andra sidan är väl alla "påfåglar" i handeln korsningar så det kan säkert se ut på olika sätt.q
                  Men självklart är det ingen fjärilsciklid - det frågan svarade ju vandal direkt på så det det är väl inte det som frågan gäller.
                  Jag tycker i alla fall att de ser ut som små påfågelsciklider i affärer brukar se ut. Om de är renrasiga ocellatus vet jag inte, kan ju vara nå´n annan påfågel inblandad också, men Astronotus är nog det enda inblandade släktet. Om jag minns rätt tvistas det väl om om de påfåglar vi har i akvarium verkligen är ocellatus?

                  Ja, den frågan är ju besvarad, jag har bara lite svårt att komma över det faktum att en säljare kan säga "tvärsäkert" att påfågelsciklider är fjärilsciklider.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • jonjac
                    • December 2005
                    • 87

                    #10
                    Nåväl, oavsett om säljaren bara sa fel eller inte så kommer jag dock till frågan...

                    Enligt artbeskrivningen av Påfågelciklid så verkar de omättligt gluppska och betydligt mer dominanta än vad jag föreställt mig, men jag har ändock hunnit bli riktigt förtjusta i dem så jag vill ha dem kvar. Frågan är om när jag kan räkna med att de börjar bli för stora för de andra arter jag har i akvariet? Närmast är väl neontetrorna i farozonen.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ja, neontetrorna kommer att ryka, kanske redan nu. Och hur stort är akvariet? Egentligen borde du gå tillbaka till affären och stoppa upp dem under näsan på säljaren, och säga att du inte ville ha påfåglar, som blir 40 cm, och växer mycket fort.

                      Annars är de rätt lugna fiskar.
                      Senast redigerad av Shepard; 06 June 2007, 22:26.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • jonjac
                        • December 2005
                        • 87

                        #12
                        Hmm... påfåglarna är kanske 5-6 cm idag.
                        Akvariet är på 140 liter minus inredning ungefär.


                        Har läst lite och de kräver rätt mycket verkar det som... Men så TRÅKIGT att behöva lämna tillbaka dem!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av jonjac
                          Men så TRÅKIGT att behöva lämna tillbaka dem!
                          Men det skall du - eller så får du skaffa ett mycket större akvarium till dom.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...