"zebragrönling" ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    "zebragrönling" ?

    Hej!

    Såg i en djuraffär en bottenlevande fisk som marknadsfördes som "rödstjärtad zebragrönling". den var jämnt långsmal, och grön/brun-aktigt randig, med en svagt röd stjärt. Dom i affären var ungefär 5 cm långa. Jag sökte på denna fisk här i artbeskrivningarna men hittade den ej. Tyvärr hade affären inte det latinska namnet på fisken... Är det någon som vet vilken fisk det är?
    Har tyvärr inga kort...

    Den såg så trevlig ut, men troligtvis blir den för stor för mitt akvarium.
    / Ebba
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Zebragrönling är antagligen en Schistura vinciguerrae




    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Såg den ut såhär?

      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        den såg ut som på båda av era bilder, vilket alltså får mig att tro att det är en rödstjärtad variant av den första som "guy palm" nämnde.

        men söker jag på "schistura" på zoopet kommer ingenting upp. finns dom inte med i artbeskrivningarna, och varför inte i så fall? är det en mycket ovanlig eller svårskött fisk? konstigt att den fanns i en vanlig, ganska "sunkig" zooaffär!

        tack så mycket för hjälpen ^___^
        / Ebba

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Schisturor och närbesläktade grönlingar importeras då och då och kan dyka upp i "en vanlig, ganska "sunkig" zooaffär". Jag har hittat betydligt sällsyntare fiskar på sådana ställen.

          Schisturor lever i starkt strömmande vatten. Ju brantare berg desto fortare rinner vattnet. Och ju högre upp i bergen desto kallare vatten. Därför vill dom inte bara ha rejäl snurr på vattnet utan även ganska svalt. Just den här arten från Myanmar klarar nog både rumstemperatur och t o m varmare (rätta mig om jag har fel), men många arter lever i forsar med vatten på 10-12 grader eller ännu kallare. Därför ser man så få arter i handeln och därför skrivs det så lite om dem i akvarielitteraturen.

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            kort sagt så mår dom nog inte så bra i det lilla akvariet i zooaffären

            zooaffärer borde inte så sälja andra fiskar än de fiskar som dom vet tillräckligt om för att kunna berätta exakt vilken miljö som krävs för just den fisken. som tur var finns det en riktig akvariebutik här i växjö också.

            men den var verkligen fin, hursomhelst.
            / Ebba

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              De listor som zooaffärerna har att beställa ifrån består ofta av så kryptiska namn så även den relativt kunnige zoohandlaren blir troligen regelbundet förvånad över vad som sedan kommer i påsarna...och detta gäller troligen i än högre grad för importörer och grossister när de beställer från utlandet. Det finns minst 10 000 sötvattensfiskar i världen. Det finns ingen som känner till alla fiskar.

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                ja självklart kan man inte veta allting - för att göra det måste man väl ha haft just den fiskarten ett tag och lärt känna hur den trivs i akvarium.

                men även om dom blivit förvånade över vad som kommer i påsarna borde dom ta reda på mer, så att dom kan ge så bra information som möjligt över fisken de fått in, till kunden. information finns ju alltid att hämta, någonstans..
                / Ebba

                Kommentar

                • Ola Åhlander
                  • May 2002
                  • 213

                  #9
                  Att ange art utifrån den beskrivningen är nästan omöjligt, det finns minst tjugo olika randiga Schisturor med röd stjärtfena. Till och med de som kan anses vara världsledande experter på området kan inte helt säkert ange art utifrån en bild. Se t.ex. http://www.loaches.com/species_pages...a_similis.html

                  De arter som förekommer i akvariehandeln är med all säkerhet från tropiska temperaturer (>20 grader), ingen vettig akvariefiskfångare letar akvariefiskar i kalla bergsbäckar. (Tyvärr, kanske man får säga om man gillar såna fiskar. Och det gör man.)

                  Schisturor lever som sagt oftast i strömmande vatten, men de förekommer även i lugna floder med lerbotten. Det finns till och med blinda grottlevande Schisturor med tillbakabildade ögon.

                  De är dessutom generellt ganska tåliga, så de har nog inte mått så särskilt dåligt i ett försäljningsakvarium om vatttencirkulationen varit något så när normal. Jag vet inte någon Schistura som blir mer än 10 cm,även om det säkert finns, så om du inte har ett väldigt litet akvarium så är nog inte storleken något problem. Däremot kan vissa arter, men absolut inte alla, vara ganska revirhävdande och aggressiva, så har du väldigt små eller långfenade fiskar sedan tidigare så bör du nog se upp.

                  /Ola
                  Senast redigerad av Ola Åhlander; 25 October 2006, 23:29. Anledning: tillägg

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    tack för info! det är ju så att säga "bra" om fisken inte är från bergsbäckarna utan kan trivas i ett mer vanligt akvarium, det bäddar ju för att fiskarna i zooaffären har lite större chans att överleva hos den som köper dom.

                    det verkar ju stämma att det är omöjligt att avgöra art genom bilderna, den ser ut som på alla bilder som visats hittills, i princip.

                    jag hade inte tänkt köpa fisken, bara undrade lite om den för jag tyckte den var så fin. har både corydoras och ancistrus i mitt akvarium så det räcker gott och väl.

                    tack för bra information!
                    / Ebba

                    Kommentar

                    Arbetssätt...