Har fyra yngel men vilka är föräldrarna??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peep
    • January 2006
    • 4

    Har fyra yngel men vilka är föräldrarna??

    Jag hittade för några månader sedan 4 yngel i mitt akvarium, Jag antog att det var yngel till mina sebra ciklider efter som några av dom hade lekt, men nu så tror jag inte det längra efter som dom är svarta och oranga i färgen och dom är fläckiga och inte randiga. Dom liknar ingen av dom fiskarna jag har så jag funderar på om den gula fisken har varit fräck och sprutat sin säd när sebran la sina ägg. jag har märkt att den gula brukar jaga bort sebrorna från sina lek ställen.

    Vad tror ni är dom sebra yngel eller kan det vara 2 olika arter som är föreldrar till dom??

    Här är en länk till bilder på ynglena http://galleri.vovve.info/gallery.asp?a=CAHjFSgcJT jag hoppas att den funkar*L* här har ni en länk till dom vuxna i akariumet http://www.freewebs.com/peep_76/minafiskar.htm

    Ska bli intresant och se vad ni tror att det kan vara*L*

    Jag tycker själv att dom är jätte vackra....

    //Pernilla
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    De fläckiga är en variant av rödzebra, en malawiciklid, medan dina zebraciklider är centralamerikaner. Rödzebran är munruvare, och zebracikliden leker på stenar, och båda föräldrarna tar hand om äggen och ynglen. Har du inga vuxna av de fläckiga, så är de förmodligen yngel till en annan färgvariant av rödzebra, med anlag för fläckar. De brukar kallas OB.

    De bruna med svarta ränder som det står "vet ej" på, är för övrigt hantelciklider. Den gula "vet ej vad det är" tror jag är en Pseudotropheus lombardoi, hane.

    Du verkar ha både malawi, västafrikaner, centralamerikaner, och sydamerikaner i akvariet. Tycker mig se några Ceylonmakropoder också, men är osäker.
    Senast redigerad av Shepard; 17 October 2006, 18:16.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • peep
      • January 2006
      • 4

      #3
      Vad jag vet så har jag inga Rödzebor och anledninge till att det är olika sorters fiskar i mitt akvarium är för att jag köpte det med alla fiskar i så ägaren innan var inte så noga med att det skulle vara samma variant av ciklider. Men dom funkar tillsamman utan några större problem

      Kommentar

      • peep
        • January 2006
        • 4

        #4
        Nu känner jag mig lite dum tittade på bilder på rödzebra och kom fram till att det är ju mitt par som består av en gul hona och en jätte ljus hane nästan vit. hade ingen aning om att dom hete rödzebra, namnet får en att tänga på en fisk som är röd eller orange och inte den färgen som mina har*L*

        Nu har jag lärt mig något nytt

        //Pernilla

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ja, rödzebra kan vara bland annat orange (honor), blå eller vitrosa (hanar) Den gula du har bild på tror jag som sagt är en Pseudotropheus lombardoi, hanarna är gula, och honorna är blå, oftast är det nog tvärtom med de arter där den ena är blå och den andra gul.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Malawi vet jag inget om, men i övrigt håller jag med Micke. Hantelcichliden ser ut att vara den art som brukar kallas "Red shoulder". Och visst är det Ceylonmakropoder, Belontia signata - fast sådana har jag inte sett på många år.

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Bild nummer 6 visar ganska säkert en Maylandia greshakei hane, en av de mest korsningsbenägna malawiciklider som finns, dina yngel är troligtvis korsning mellan greshakei-hane och rödsebra-hona. Att jag tror att det är korsningar beror på att de är så låga i kroppen, och att alla som överlevt har OB-mönstringen, trots att jag inte ser några OB-mönstrade vuxna fiskar. Den låga kroppsformen skulle kunna bero på väldigt snål matning, och OB-anlaget skulle kunna ligga recessivt hos dina rödsebraföräldrar, båda dessa förutsättningar för att det ska kunna vara "rena" rödsebror känns lite osannolika, ännu mer osannolikt är det att greshakei-hanen skulle tillåta att rödsebra-hane leker i den soppan. Snygga är ynglen iaf, det kan jag hålla med om.

              Kommentar

              Arbetssätt...