Vilka fiskar är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #16
    Ursprungligen postat av albino_myra
    Okej, tack Inte råkar du veta hur det kommer sig att det finns dalmatiner färgade Black Mollyn?
    Det är nog avel...det finns silvermolly, ballong molly....
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      1. Ancistrus
      2. Siamesisk algätare
      3. Svart fantomtetra
      4. Svärdbärare
      5. Kopparbarb
      6. Eldstjärt
      7. Kyssgurami
      8. Scalare
      9. Dalmatinermolly (odlingsform av Black Molly, som också är en odlingsform)
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #18
        Nr 2 är inte någon Crossocheilus eller annan algätare (dom har nämligen inte munnen riktad uppåt). Möjligen en Rasbora. Jag vill se resten av fisken för att säga säkert.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Det går inte att se var munnen är på den bilden. Den ser exakt ut som en siamensis, eller liknande art. Munnen kan sitta på undersidan, det syns inte på bilden vad jag kan se. Och den ser bottenorienterad ut.

          Albinomyra: Var sitter munnen på den?

          Angående frågan om kopparbarben: Honorna är brunbeiga, hanarna är röda. Jag tror att styrkan på det röda kan variera, från ljusrött till mörkrött. Och jag antar att färgerna blir starkare vid lek.
          Senast redigerad av Shepard; 17 October 2006, 20:11.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #20
            OK Det är en Crossocheilus!

            Jag tyckte mig se en mun. Jag förstorade bilden och bildehandlade den. Micke har helt rätt: det går inte att se hur munnen ser ut. Dessutom har Rasbora daniconius och dess släktingar aningen smalare band och större fjäll. Det finns många fiskar som ser ut ungefär så där, men det är bara några Crossochelius- och Rasbora-arter som det är rimligt att man stöter på i ett sällskapsakvarium i Sverige.

            (Man kanske skall vara lite ödmjukare i tonen innan man har kollat ordentligt )

            Kommentar

            • albino_myra
              • September 2006
              • 161

              #21
              Munnen är riktad neråt, lite som på en mal ungefär (dålig på att beskriva ), och så har den två "spröten" eller vad man nu ska kalla den . Ganska gullig faktist. Jag har för mig att den håller till mycket på bottnet, och om det är till någon hjälp så är fenan tudelad.
              Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Om du hittar fler, skulle du kunna köpa några till, de trivs i grupp Men ibland så säljs "Flying Fox" (Epalzeorhynchos kalopterus) som siamensis, så det får man se upp med.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...