Multispinosa eller något annat? (bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    Multispinosa eller något annat? (bild)

    Köpte det här paret som "Multispinosa". Butiken var lite osäkra på om det verkligen var det och så även jag. Att det är ett par var dock helt säkert eftersom de lekt och producerat en kull med ungar i akvariet bredvid.

    Inga större skillnader mellan könen (vilket stämmer med multispinosa), skiftar färg ganska mycket, påminner om mina nyckelhålsciklider i färgen även om de ibland färgar ut till en lite kraftigare "gulgrön" färg. Mörkgrå, nästan svarta vid stress.

    Som annan kandidat har jag C. septemfasciatus där jag sett vissa bilder som påminner om dessa i färgen. Det som talar emot är ju dock min hane och hona är i stort sett identiska och för denna ska det vara skillnad i storlek mellan könen. Jag har också läst att dessa ska ha blå ögon i någon gammal ciklidbladsartikel.

    Här är en bild (inte jättebra men ändå):


    Vore kul om någon kunde bringa klarhet i det här! Fina är de hursomhelst..
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Jojomensan, visst är de multispinosor!
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Skudd
      • September 2005
      • 224

      #3
      Tackar, du lät säker på din sak! Får man fråga vad det är som gör att du är säker?

      Jag har förstått att det kan finnas ganska mycket olika färgvariationer på dessa, men på de flesta bilder jag sett verkar de vara mycket gulare än mina. Mina är lika brunbeiga som nyckehålen för det mesta...

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Säker är jag för att jag haft multispinosor. När jag ser dina på bilden så verkar de inte vara så stora. Multispinosor är magiskt vackra. De genomgår en mängd färgskiftningar i akvariet. Dina ser ut att kanske vara lite nya och då kan de vara lite grå.bruna. När de kommer igång och börjar leka blir de klart lysande gula, när de lägger romen får de nästan helt svarta bukar. Under själva yngelvården kan de nästan bli helt svarta! Jättevackra fiskar!! Vi ville dock inte ha dem kvar eftersom de i slutändan skapade terror och skräck för övriga akvarieinvånare med sina ständiga lekar!!

        Lägger in bilder på min hona, jämför gärna med zoopets artbild där de vaktar frisimmande yngel:
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Lenmar; 15 October 2006, 16:10.
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Skudd
          • September 2005
          • 224

          #5
          Hmm.. När jag ser den nedre bilden verkar det ju stämma... Bara att mina har tråkigare färg... De är dock ganska nya i akvariet... Köpte dem i tisdags..

          Som det är nu verkar de väldigt lättskrämda och snälla av sig men det kanske ändrar sig.. I storlek är de nu ca 9-10 cm.

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            De ser gråbruna ut innan de känner sig trygga och har funnit sin plats i karet. Ge det bara lite tid!
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Skudd
              • September 2005
              • 224

              #7
              Ja.. Det ska bli spännande att se vad som händer... Ändra färg verkar de uppenbarligen duktiga på...

              Kommentar

              • Guest

                #8
                det är oxå pga av lekdräkten, honan kan bli nästan kolsvart

                Kommentar

                Arbetssätt...