vilken sorts pansarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

    vilken sorts pansarmal

    vet ju att det är en pansarmal men inte vilken det är , kolla bilden
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

    #2
    Sådan där spännande fråga... just så ser många olika ut, men ska ut på jakt o se om jag kan komma med ett förslag

    Kommentar

    • Intercepter
      • January 2006
      • 962

      #3
      väntar på nåt bra svar kikat lite här på zoopet men tyckte inte någon var riktigt lik den

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Dessa malar är inte de lättaste att få fram ett bra svar på, då det finns ett antal som är snarlika. Din ser ut som en Corydoras Haraldschultzi, http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=766 men får du inga andra bra svar, så fråga på www.goc.se .
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

          #5
          Corydoras Haraldschultzi har jag haft o visst är de lika.. men reagerade inte på att det skulle vara den... den är inte olik denna heller, men tänker mig den som mörkare i teckningen,,, men det kan vara bilden som ljuger lite

          Corydoras trilineatus
          aquarium, terrarium, vijver, insecten, vivarium, vissen, reptielen, amfibiën, cichliden, belgië, nederland, België, Nederland, tijdschrift, hobby, aquariumliefhebberij, bond, belgische

          Kommentar

          • Intercepter
            • January 2006
            • 962

            #6
            nja står att den ska vara lite åt det orange hållet på fenor o buk men så e inte fallet

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Saknar den svarta fläcken på ryggfenan . Det finns säkert 10 Corydoras som är snarlika med din, så det kräver nog sin man (eller kvinna) för att få rätsida på detta .
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Intercepter
                • January 2006
                • 962

                #8
                jobbigt när man får fisk som man inte vet riktigt vad det är bättre när man har lite koll på dem

                Kommentar

                • MaxRobban
                  • August 2006
                  • 1048

                  #9
                  Ja o just med den mönstringen du har på din corydoras där är så vanlig... flera är så lika och man kan inte vara säker på rött namn från grossist eller butik heller.. har själv funderat på liknande malar en gång.

                  Så sant.. Corydoras trilineatus är det inte.. ser också det nu på ryggfenan.

                  jakten får fortgå

                  Kommentar

                  • MaxRobban
                    • August 2006
                    • 1048

                    #10
                    Nytt förslag

                    Corydoras sodalis

                    Denna webbplats är till salu! nettaigyo.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, nettaigyo.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ganska lik, men den har inte den raka teckningen på sidan. Sedan om det är detta som särskiljer 2 arter vet jag inte, men det skulle vara kul att veta hur man artbestämmer en ny art som är lik en "gammal". Kanske Kjell vet, om han inte ligger och får sin skönhetssömn som andra normala människor .
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • MaxRobban
                        • August 2006
                        • 1048

                        #12
                        men just sådana här frågor är så roliga, men se skillnad på en del corydoras då man kikar på bilder är då inte så lätt.. men även om jag kanske inte hade rätt med Corydoras sodalis heller så var det iallafall ganska likt... men finns nog ngn expert på ämnet som löser detta med säkerhet...

                        Kommentar

                        • Fellan
                          • June 2006
                          • 551

                          #13
                          Här kommer jag och strular till eller hjälper till, vad vet jag

                          här är mitt bidrag, ett fotobibliotek på corydoras


                          Själv röstar jag på haraldschultzi, den liknar mest
                          Senast redigerad av Fellan; 10 October 2006, 17:34.
                          Always look on the bright side of life!
                          Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                          Kommentar

                          • MaxRobban
                            • August 2006
                            • 1048

                            #14
                            Det stämde visst inte på färgen på bröst o bukfenor på haraldschultzi, så den var det inte, fisken hade inte orange ton på dem.. annars är den lik o jag funderade också på den från början... inte hittat ngn mer lik än Sodalis än.. men detta måste vi väl kunna komma på... hoho corydoras experter eller andra detektiver.

                            Kommentar

                            • Fellan
                              • June 2006
                              • 551

                              #15
                              Aaa, kollade inte bilden så noga *skäms*

                              Vistt ser det mest ut som en sodalis.
                              Blandras Tror starkt på sodalis, ingen annan som vet???
                              Always look on the bright side of life!
                              Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                              Kommentar

                              Arbetssätt...