Ål? Mal? 20cm namnlös fisk? Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilleolov
    • April 2006
    • 79

    Ål? Mal? 20cm namnlös fisk? Hjälp!

    Nu är det så att vi ska sälja våra "ålar" och vi kom fram till att vi inte visste vad det var för några, jag har letat som en galning men hittar inget.

    Dom är ca 20cm och ser ut så här:


    (seg länk)

    Som ni ser på bilden har den:
    • en liten skjärtfena
    • en lång "mag"/buk fena,
    • två små fram fenor
    • & en liten rygg fena
    Dom har också 8 st långa spretar fram.

    Hjälp mig nu, vad är detta för fiskar och vilket pris ska jag sätta, eller ska jag spara dom, ska nämligen byta ut mina stora fiskar mot små, kan jag spara dom, dom kanske inte äter små fisk.

    Hoppas ni kan hjälpa / Patrik och Sandra
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    tjosan

    jag vet att det inte är rätt färg men jag tycker den liknar den i kroppsformen men kan det vara denna


    men vänta annars på andras svar om detta, jag e ingen expert detta men identifiering av fiskar

    MVH Macke_fisk
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • hansh
      • May 2004
      • 269

      #3


      fossilis, väldigt intressanta malar. Dock giftiga så de bör behandlas med respekt.

      Pris vet jag inte vad de ligger på i dagsläget, jag hadde hafft kvar dem.

      /hansh
      Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

      Kommentar

      • lilleolov
        • April 2006
        • 79

        #4
        Ursprungligen postat av hansh
        http://www.scotcat.com/factsheets/h_fossilis.htm
        fossilis, väldigt intressanta malar. Dock giftiga så de bör behandlas med respekt.
        Pris vet jag inte vad de ligger på i dagsläget, jag hadde hafft kvar dem.
        /hansh


        Säker på att det är dom? Dom är lika, men giftiga? På vilket sätt, har inte märkt nått + på alla bilder är dom svarta och har spetsig nos, kan inte påstå att mina "ålar" ser ut så.
        Kan ha fel.

        Om du skulle sälja dom, vilket pris skulle du sätta?

        Kommentar

        • hansh
          • May 2004
          • 269

          #5
          Fossilis behöver inte vara svarta (de brukar se svarta ut när de är små), jag har även sett bruna och grå.

          lite mer info hittar du här
          Oregon State University delivers exceptional, accessible education and problem-solving innovation as Oregon's largest and statewide public research university.


          en fossilis som liknar din.


          Giftkörtlarna sitter på bröstfenorna och har ett ganska potent gift, vilket man bör ha i åtanke när man rotar i akvariet och/eller hanterar fisken. Hanterar fisken gör man ju rätt sällan när den väl är på plats så att fisken är giftig är ingenting man behöver vara rädd för, bara man vet om det när den väl hanteras så skall det inte vara några problem.

          Jag har ingen aning om var de ligger prismässigt. Det handlar ju egentligen om hur gärna du vill bli av med den och hur gärna köparen vill ha den. Rätt köpare skulle kunna betala 300:-/st och kanske mer, medans andra bara erbjuder en 50lapp.

          /hansh
          Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Om ni ska ha småfisk är det nog ingen bra idé att ha kvar malarna.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Dina fiskar är troligen vildfångade från Indien. Dom kostar kanske 2-5 rupies styck på marknaden (levande - man lär kunna koka soppa på dem). En rupies är ca 20 öre. Men transporten till Sverige av så relativt stora fiskar är inte helt gratis...

              Hur många arter som finns i släktet Heteropneustes är inte känt. Om färgen inte stämmer med en bild så kan det vara olika arter.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Bilder visar väl heller inte alltid rätt färger.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...