Ciklid frågor+ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turbofreak
    • September 2006
    • 5

    Ciklid frågor+ägg

    Hejsan Zoopare

    jo jag har en del frågor till er som kan detta..

    jag köpte dessa ciklider hane&hona för ca 14 dagar sedan,kommer inte på vad dom heter.vet inte om bilderna kan uttyda på vad det är för art.





    Sen så idag till min stora förvåning så såg det ut så här på en sten i mitt akvarium





    det låg en stor drös med ägg. och min hane är fruktansvärt aggresiv emot andra fiskar. min kampfisk hane har smått smaka på hans vaktande.det är inte mycket av den fina slöjan som han hade innan.

    frågan är lite hur ska jag gå till väga med äggen nu. jag har ju bara haft mitt akvarium i knappt 3veckor så jag har inte en susning på hur jag ska göra nu?
    jag har en yngel bur+ett mindre akvarium som jag kan starta upp.

    vore tacksam på lite tips på vad det är för ciklid art som jag har samt hur jag skall gå till väga med äggen..

    //Henrik
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är sajica-ciklid:


    Den är inte överdrivet aggressiv normalt, men under leken får annan fisk stryk. Jag skulle flytta bort kampfisken om jag var du, det är nog annars stor risk den blir dödad.
    Jag skulle också låta sajicorna ta hand om sina yngel. De är hängivna föräldrar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • turbofreak
      • September 2006
      • 5

      #3
      Hallå Azur

      Tack så mycket för ditt svar. då så är det bara att låta föräldrarna vara i fred nu, så får jag skriva en liten update om några dagar så får vi se hur går hemma i akvariumet

      //Henrik

      Kommentar

      • turbofreak
        • September 2006
        • 5

        #4
        Hallå igen.
        Dags för en liten update på mina ciklider.

        inatt dessvärre så kläcktes äggen när man inte var vaken, för dom andra fiskarna har fått sej lite käk minst sagt,av uppskattningsvis 200ägg så är det ca 10 kvar som jag lyckades och rädda imorse. med facit i hand så skulle man har tagit bort äggen nån/några dagar innan.men men man är alltid efterklok..

        //Henrik
        Senast redigerad av turbofreak; 05 October 2006, 10:43.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Är du säker på att äggen inte kläckts, och ligger som yngel nå´nstans? Föräldrarna flyttar ynglen till gropar i sanden när de har kläckts. Förutsatt att man inte har för mycket fisk i akvariet, så brukar föräldrarna klara det utmärkt. Det bästa är nog snarare att flytta de andra fiskarna, och låta föräldrarna ha kvar ynglen, bland annat för att de kan leka för snabbt igen annars, och det tar på krafterna. Se´n blir nog ynglen själva bättre yngelvårdare om de fått gå med föräldrarna.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...